Kehitämme lasten valmentamisen ydintaitoja seuraympäristössä -strategiaprojektin tavoitteena on edistää lasten valmentajien osaamista sellaisissa valmennuksen ydintaidoissa, jotka ovat lasten valmennuksen kehityksen kannalta merkittäviä. Merkittäviä erityisesti yhdessä valitun vision saavuttamisen kannalta. Ajatus on, että osaaminen kehittyy merkittävissä ydintaidoissa laajalla rintamalla askeleen eteenpäin, jolloin vaikuttavuus suomalaiselle jalkapallolle on suuri ja vision saavuttaminen mahdollista.

Blogit, podcastit ja muut tarinat

PVM OTSIKKO MUOTO KIRJOITTAJA
9.4. Kirkkaimpana lapsuuden harrastamisesta muistan hyväksynnän Blogi Hanna Ruohomaa
2.4. Mistä motivaatio syntyy ja miten lapsen itseluottamusta valmennetaan? Blogi Santtu Peltomaa
31.3. Urheilu ja liikunta ovat monelle yksi merkittävä kasvuympäristö perheen, ystävien ja koulun rinnalla Blogi Siiri Lilja
25.3. Lasten jalkapallotoiminta – turvallisia tavoitteita ja rohkeutta unelmoida Blogi Timo Furuholm
22.3. Vanhemmat valmentajina – Suomi-futiksen kilpailuetu? Blogi Teemu Eskola
20.3. Lasten maailmassa vähemmän voi olla enemmän Blogi Erkka V. Lehtola
19.3. Meidän tulee uskaltaa tuulettaa!  Blogi Emma Järvinen
14.3. Laadukas toimintaympäristö luo perustan viihtymiselle Blogi Santeri Suvala
12.3. ”Urheilupuheemme keskittyy edelleen aivan liikaa huippu-urheiluun” Keskustelu Santeri Suvala, Teemu Eskola, & Kimmo Eronen
5.3. Marko Hirvonen (HJK) ja Jouko Turunen (Ilves) keskustelevat lasten valmennuksesta Podcast Veli-Matti Rinnetmäki
4.3. Harjoitukset virtaamaan — näin tuotat vauhdikkaat lasten harjoitukset Blogi Veli-Matti Rinnetmäki
3.3. Millaista tulevaisuuden lasten jalkapallotoiminta parhaimmillaan olisi? Blogi Jesse Saarinen
25.2. Voisiko jokainen seura olla lasten huippuseura Blogi Teemu Eskola
17.2. "Se mistä puhutaan vahvistuu, puhutaan siis lasten valmennuksen laadusta" Blogi Santeri Suvala
14.2. Mikko Väänänen (Ajax-Sarkkiranta) puhuu lasten harjoittelun laadusta Podcast Veli-Matti Rinnetmäki
12.1. Lauri Hakala (OK) puhuu lasten harjoittelun laadusta Podcast Veli-Matti Rinnetmäki

PROJEKTIN KUVAUS JA TAVOITTEET

Suomalaisen jalkapallon strategiassa on tavoitteena osaava ja koulutettu valmentaja jokaiselle.  Tämän tavoitteen edistämiseksi strategiasta löytyy lasten valmentamisen ydintaitojen kehittäminen seuraympäristössä -strategiaprojekti. Projekti pureutuu erityisesti osaava ja koulutettu valmentaja jokaiselle -tavoitteen osaaminen-osuuteen.

Projektilla on kolme tavoitetta:

1. YHTEINEN SUUNTA: Synnyttää seurojen kanssa yhteinen visio lapsuusvaiheen valmennuksen kehittämiselle.
  2. OSAAMISEN KEHITTÄMINEN: Kehittää visiota vaikuttavimmin edistäviä valmentamisen (ydin)taitoja laajasti lasten valmentajien keskuudessa.
  3. ARVOSTUKSEN LISÄÄMINEN: Lisätä lasten valmentajien urheilun ihanteista ponnistavan kasvatustyön arvostusta.
Projektilla on neljä päätoimenpidettä:

1. Laaja keskustelu: Tehdään lasten valmennuksen laadusta keskustelun aihe. Kerätään laajasti näkemyksiä kysymykseen: Mikä on lasten jalkapallovalmennuksessa kaikkein tärkein asia, jonka tulisi kehittyä seuraavan kahden vuoden aikana (nykyisillä resursseilla)?
  2. Yhteinen visio: Voisiko meillä olla yhteinen suunta. Voisimmeko löytää yhteisen nimittäjä, vision lasten valmennuksen kehittämiseen. Jonkin, jonka eteen voisimme tehdä suomalisessa jalkapallossa yhdessä töitä?
  3.  Ydintaitojen valitseminen: Kun tiedämme millaiseen kehitysharppaukseen pyrimme, on aika löytää tärkeimmät valmentamisen taidot, jotka ratkaisevat kehitysharppauksen onnistumisen. Näitä taitoja kutsumme ydintaidoiksi.
  4. Ydintaitojen kehittäminen: Uskomme siihen, että jos tuhannet lasten valmentajat onnistuvat seurojen valmennuksesta vastaavien ja Palloliiton valmentajien kouluttajien avulla kehittymään edes pienen askeleen tässä ydintaidossa, suomalainen lasten valmennuksen laatu ottaa ison harppauksen.
  5. Valmentajien tarinoiden esittely: Uskomme myös siihen, että lasten valmennuksesta puhuminen, sen monenlaisten merkitysten esiin nostaminen kasvattaa valementajien arvostusta hyvien ihmisten ja urheilijoiden kasvattajina. Meidän tulee kertoa vain tarinoita huikeista lasten valmentajistamme. Ja sen me teemme.
Strategiaprojektin kuvaus

Osallistu keskusteluun lasten valmentamisen laadusta

Helmi-maaliskuun ajan eri tilaisuuksissa me kysymme seurojen lasten valmennuksen asiantuntijoilta: Mikä on lasten jalkapallovalmennuksessa kaikkein tärkein asia, jonka tulisi kehittyä seuraavan kahden vuoden aikana (nykyisillä resursseilla)?

Koko jalkapallopåerheeltä ja erityisesti vanhemmilta kysymme kolmessa vaiheessa näkemyksiä lasten jalkapallotoiminnan laadusta:

Ensimmäisessä vaiheessa keräämme tietoa jalkapalloperheen jäseniltä ja erityisesti lasten vanhemmilta heidän huolistaan.
Toisessa vaiheessa keräämme näkemyksiä, mikä koetaan lasten jalkapallotoiminnassa laadukkaaksi.
Kolmannessa vaiheessa kysymme toiveista tulevaisuuden lasten jalkapallotoimintaa kohtaan.

Osalistu keskusteluun! Etsimme konkreettisia (ei resursseihin liittyviä) vastauksi huolista kysymyksellä:

Mitkä ovat suurimmat huolenaiheesi lapsellesi järjestettävässä jalkapallotoiminnassa?

Jos huolesi on liian vähän valmentajia, mieti mikä ongelma syntyy liian vähistä valmentajaresursseista.
Tai jos huolesi on heikot olosuhteet, mieti miten liian vähäiset olossuhteet vaikuttavat lasten joukkueen harjoittelun laatuun.

Pelissä pääset ensin näkökulmastasi käsin valitsemaan muiden huolista mielestäsi tärkeimmät ja tämän jälkeen lisäämään omat huolesi.

ÄÄNESTÄMÄÄN JA IDEOIMAAN>>

Materiaalit