SJK:lle ja HIFK:lle sakkoja rangaistus- ja turvallisuusmääräysten rikkomisesta – HIFK:n maalivahtivalmentajalle toimitsijakieltoa

Palloliiton kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja on käsitellyt 2.4.2022 pelatun Veikkausliigan ottelun SJK – HIFK tapahtumia. SJK:lle määrättiin 700 euroa sakkoa, HIFK:lle 1.200 euroa sakkoa ja HIFK:n maalivahtivalmentaja Roberto Rivelino Vieira Da Silvalle määrättiin kolmen ottelun toimitsijakielto.

JalkapallonurmiKuva: Jyri Sulander

21.4.2022 klo 11:12

Ottelun delegaatin raportilla sekä asiassa esitetyllä videomateriaalilla on näytetty, että HIFK:n kannattajat ovat tuoneet ottelutapahtumaan, pitäneet siellä hallussaan ja käyttäneet ottelussa useita pyroteknisiä tuotteita. Lisäksi delegaatin raportilla on näytetty, että HIFK:n kannattajakatsomossa on syntynyt joukkonahistelutilanne ja ainakin yksi HIFK:n kannattajista on poistettu katsomosta, ja siirretty myöhemmin poliisin hallintaan. SJK ei ole kiistänyt delegaatin raportissa esiin tuotuja seikkoja.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan päätöksessä kerrotaan, että SJK on ottelun järjestäjänä ankarassa vastuussa ottelun järjestyshäiriöistä, SJK:lle voidaan määrätä turvallisuusmääräysten rikkomisesta rangaistus.

Delegaatin raportin mukaan pyroteknisten tuotteiden käytöstä on tehty välittömästi turvakuulutus. SJK on vastineessaan esittänyt yksityiskohtaisesti ja perusteellisesti järjestyshäiriöitä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitään: SJK on muun muassa varautunut otteluun tarvittavalla määrällä järjestyksenvalvojia, tehnyt lupapyynnöt viranomaisille, ollut yhteistyössä vierasjoukkueen kanssa, tehnyt huolelliset turvatarkastukset (joissa on löytänyt kiellettyjä esineitä, mutta ei pyroja) ja toiminut reaktiivisesti järjestyshäiriöiden ilmetessä. SJK on myös pyrkinyt tunnistamaan pyroteknisiä tuotteita sytyttäneitä henkilöitä.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja huomauttaa kuitenkin, että ennaltaehkäisevistä ja reaktiivisista toimistaan huolimatta SJK ei ole kyennyt estämään vierasjoukkueen kannattajien aiheuttamia järjestyshäiriöitä järjestämässään ottelussa. Lisäksi ainakin yksi järjestyksenvalvoja on SJK:n myöntämällä tavalla toiminut joukkonahistelutilanteen yhteydessä ohjeistusten vastaisesti. Sen vuoksi perustetta rangaistuksen määräämättä jättämiselle tai nyt määrättävää alemmalle rangaistukselle ei ole. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää 700 euron sakkorangaistusta SJK:lle oikeasuhtaisena ja aikaisemman ratkaisukäytännön mukaisena seuraamuksena.

HIFK:N VASTUU

HIFK:n kannattajat ovat tuoneet ottelutapahtumaan pyroteknisiä tuotteita ja käyttäneet niitä ottelutapahtumassa, sekä käyttäytyneet ottelutapahtumassa muutoinkin epäasiallisesti. Koska HIFK on kannattajiensa toiminnasta ankarassa vastuussa, sille voidaan määrätä turvallisuusmääräysten rikkomisesta rangaistus.

Vastineessaan HIFK on tuonut esille ennaltaehkäisevänä toimenpiteenään käyvänsä jatkuvasti keskustelua kannattajiensa kanssa järjestyshäiriöihin liittyen. HIFK on lisäksi tuonut esille valmistautuneensa otteluun keskusteluilla kotijoukkueen turvallisuuspäällikön kanssa.

HIFK:n ennaltaehkäisevistä toimenpiteistä huolimatta HIFK:n kannattajat ovat aiheuttaneet ottelutapahtumassa useita järjestyshäiriöitä. Ottaen huomioon järjestyshäiriöiden laajuus, ottelun keskeyttäminen, pyrojen pelialustaan aiheuttama vahinko, kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan aikaisempi ratkaisukäytäntö sekä HIFK:n menettelyn moitittavuus ja tuottamuksen aste, kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää 1.200 euron sakkorangaistusta HIFK:lle oikeasuhtaisena ja aiemman ratkaisukäytännön mukaisena seuraamuksena.

HIFK:N MAALIVAHTIVALMENTAJALLE TOIMITSIJAKIELTOA

Ottelun tarkkailijan ja neljännen erotuomarin raporteissa kerrotaan HIFK:n maalivahtivalmentaja Roberto Rivelino Vieira Da Silvan käyttäneen ottelun päätyttyä alatyylistä ja epäasiallista kieltä ottelun erotuomaria kohtaan. Raporttien mukaan Rivelino on käyttänyt seksuaalista suuntautumista koskevia haukkumasanoja ja ulkonäköön liittyvää asiatonta ilmausta.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa, että seksuaalista suuntautumista koskevat haukkumasanat ovat erityisen moitittavia, sillä ne ovat omiaan loukkaamaan ja halventamaan seksuaalivähemmistöjä yleisellä ja henkilökohtaisella tasolla sekä heikentämään ihmisten välistä seksuaalista tasa-arvoa. Palloliiton toiminnassa ei hyväksytä minkäänlaista seksuaalista tasa-arvoa loukkaavaa toimintaa. Tällaiset ilmaukset ja menettelyt tulee kitkeä pois jalkapallosta. Lisäksi Rivelino on pyrkinyt loukkaamaan erotuomaria myös tämän ulkonäköön liittyvällä asiattomalla ilmauksella, jonka sisältö on riidaton.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja toteaa, että Rivelinon toiminnassa on epäilemättä ollut kyse kiivastuneessa tilanteessa ja tunnepurkauksen vallassa tehdystä, selvästi hetken mielijohteesta esitetystä solvauksesta. Lieventävänä seikkana voidaan pitää myös sitä, että Rivelino on vastineessaan kertonut pahoittelevansa ja katuvansa tekoaan.

Vaikkei Rivelinon tarkoituksena ole ollut arvioida tai loukata erotuomarin seksuaalista suuntautumista kommentillaan, vaan yleisesti haukkua ja solvata alatyylisesti, on hänen täytynyt ymmärtää, että hänen kommenttinsa on halventava, epäurheilijamainen ja yleisellä tasolla seksuaalivähemmistöjä loukkaava. Väitetyt erotuomarin virheet – joihin ei tässä oteta kantaa – eivät oikeuta rikkomaan Palloliiton sääntöjä.

Tapahtunutta kokonaisuutena arvioiden kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää kolmen ottelun toimitsijakieltoa aikaisemman ratkaisukäytännön mukaisena ja Rivelinon menettelyn moitittavuuteen nähden oikeasuhtaisena rangaistuksena.