Seuratoimijan valmennusohjelma SPL1:n ensimmäinen lähijakso pidetty

Valmennusohjelma SPL1:n yhdeksäntoista seuratoimijaa kokoontuivat ensimmäiselle lähijaksolle Eerikkilään 4.–5.10.

Seuratoimijan valmennusohjelma SPL1:n ensimmäisen lähijakson osanottajat vuonna 2022.

6.10.2022 klo 12:40

Lähijakson ensimmäisenä päivänä keskityttiin Mariet Louhennon johdolla muuttuvaan toimintaympäristöön seuran johtamisen näkökulmasta. Toisena päivänä jatkettiin Olli Vainion ohjauksessa seuran varainhankinnan, tuotteistamisen ja myynnin tiimoilta. Elokuun kick off -päivästä alkanut osallistujien aktiivinen ote sai jatkoa myös Eerikkilässä, kun keskustelua käytiin johtamisen arjen haasteista ja tuotteistamisen sekä varainhankinnan mahdollisuuksista seuratoiminnassa.

Koulutukseen osallistuva Pohjois-Espoon Ponnen junioripäällikkö Anu Kääpä kommentoi saaneensa lähijaksosta vinkkejä ja varmuutta työskentelyyn omassa seurassa.

– Muun muassa siihen, ettei kaikkea tarvitse ja pidä tehdä yksin, vaan osallistaminen ja sidosryhmien mukaan ottaminen tärkeää. Kuten on myös seuran arvojen avaaminen – mitä jokin arvo tarkoittaa meidän seurassamme. Muutoksia tarvitaan, jotta voimme toimia avoimesti ja vastuullisesti, ja jotta pelisäännöt ovat kaikille selkeitä, Kääpä kertoo.

– Seurassa tehdään paljon asioita jo hyvin, mutta aina voidaan kehittyä. Kehittämiskohteet tulee valita tarkkaan, eikä kaikkea voi kehittää yhdellä kertaa. Täytyy valita, mihin keskeisiin asioihin seurassa tulee kiinnittää huomiota, jotta toiminta ja palvelut ovat laadukkaita ja kehittyvät entisestään ja miten onnistumista mitataan, Kääpä jatkaa.

Myös toiminnanjohtajana Riihimäen Palloseurassa toimiva Lauri Salovaara kommentoi uskonsa omaan tekemiseen vahvistuneen.

– On päässyt peilaamaan omaa ja oman seuran toimintaa suhteessa muiden toimintaan ja koulutuksessa käytyihin asioihin. Huomasi, että arjessa pyörii oikeiden asioiden kanssa. Koulutuksesta saa myös konkreettisia ajatuksia, miten omaa toimintaa voi tehostaa tai kehittää. Lisäksi on ollut hienoa kuulla konkreettisia asioita, joilla seuran myyntiä voi edistää. Niitä asioita tulen viemään käytäntöön suorittaessani koulutukseen kuuluvia tutkinnon näyttöjä, Salovaara kertoo.

Seuraava lähijakso tällä kuudennella SPL1-vuosikurssilla on marraskuun lopussa.

Lue lisää SPL1-seuratoimijan valmennusohjelmasta >>

Valmennusohjelman osallistujat: