Seurajohdon osaamisen kehittämistoimenpiteet etenevät

Suomalaisen jalkapallon ja futsalin toimintastrategian 2020–2024 ”Osaava seurajohto” -tavoitealue etenee vahvasti. Tavoitteena on tukea seurojen johtotehtävissä toimivien henkilöiden strategista ja operatiivista johtamisosaamista ja siten vahvistaa vastuullisuuden ja vaikuttavuuden toimintakulttuurin kehittymistä seurassa tietoa hyödyntäen.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

30.6.2022 klo 17:04

Kehittämistoimenpiteet keskittyvät kolmeen toimenpidekokonaisuuteen:

• seurajohdon koulutusohjelmat ja kohderyhmäkohtaiset seurafoorumit

• laatujärjestelmätyön prosessimaisuuden ja urheilulähtöisyyden vahvistaminen

• seurojen luottamusjohdon johtamisosaamisen tukeminen

Seurajohdon koulutusohjelmien osalta jatketaan syksyllä 2021 käynnistettyä SPL JET/VEAT -koulutusta, johon haun jälkeen valittiin yhteensä kymmenen laatujärjestelmäseuraa: EPS, FC Honka, FC Kasiysi, Futura-juniorit, HJK, Ilves, KoiPS, KuPS, MuSa ja NuPS. Prosessiin osallistuu jokaisesta mukana olevasta seurasta toiminnanjohtaja ja valmennuspäällikkö / urheilutoimenjohtaja. Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena ja sen toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Palloliitto, Eerikkilä ja Hämeen Ammatti-instituutti HAMI. Koulutus jatkuu toukokuuhun 2023 saakka ja haku seuraavalle kurssille käynnistetään keväällä 2023.

UEFA CFM ja SPL 1 -seuratoimijan valmennusohjelma käynnistyvät syksyllä

Suomessa kolmannen kerran järjestettävään UEFA CFM -koulutukseen on valittu 25 osallistujaa Suomesta ja 10 osallistujaa muista Euroopan jalkapalloliiton (UEFA) jäsenliitoista. Koulutus toteutetaan kokonaan englanniksi. UEFA CFM on suunnattu liitossa ja seuroissa päätoimisesti työskenteleville henkilöille ja se koostuu monimuoto-opiskelusta, kahdesta lähijaksosta, yhdestä online-jaksosta sekä niiden välillä suoritettavista välitehtävistä. Lähijaksot ovat Eerikkilän Urheiluopistolla elokuussa 2022 ja huhtikuussa 2023. Edellisen kerran koulutus on järjestetty Suomessa vuosina 2013–2014 ja 2017–2018.

Tavoitteena UEFA CFM:llä on antaa kokonaisvaltainen kuva siitä kuinka jalkapalloa johdetaan globaalisti ja Euroopassa, vahvistaa osallistujien johtamisosaamista, kehittää osallistujien välistä verkostoitumista sekä toteuttaa jonkin osallistujan omaan organisaatioon liittyvän osa-alueen kehittämisen analyysi ja laatia sille kehittämisehdotukset. Lisätietoa UEFA CFM koulutuksesta >>

UEFA CFM opiskelijavalinnat >>

Suomen Palloliiton ja Perho PRO:n yhteistyössä toteuttamaan, SPL 1 -seuratoimijan valmennusohjelmaan on valittu yhteensä 22 seuratoimijaa. Elokuussa 2022 alkava vuosikurssi on järjestyksessään seitsemäs ja tähän mennessä vuonna 2013 aloitetun SPL1 -koulutuksen on suorittanut yhteensä jo 116 seuratoimijaa.

SPL1 -valmennusohjelman tavoitteena on kehittää seuratoimijan omaa seuratoiminnan ja johtamisen osaamista sekä samalla vahvistaa oman seuran toiminnan tuloksellisuutta. Tutkinto on räätälöity jalkapalloseuran toimintaympäristöön ja se antaa mahdollisuuden valita omiin työtehtäviin ja tavoitteisiin parhaiten sopivan opetushallituksen hyväksymän tutkinnon osan: Strategiatyön johtaminen, Projektityön johtaminen tai Myynti ja asiakashankinta.

Valmennusohjelma käynnistyy 30.8. yhden päivän kick off -orientaatiopäivällä jatkuu 2-3 päivän lähijaksoilla Palloliiton strategisen kumppanin Eerikkilän tiloissa loka-, joulu- ja helmikuussa.

SPL1 -seuratoimijan valmennusohjelman opiskelijavalinnat >>

Seurojen laatujärjestelmä 2.0

Laatujärjestelmätyön prosessimaisuuden ja urheilulähtöisyyden vahvistamisessa tavoitteena on, että seurojen tavoitekeskeinen johtaminen ja toiminnan vaikuttavuus parantuvat, johtamisosaaminen vahvistuu seuran arjessa ja seuran tavoitteiden määrittely, toimeenpano ja seuranta parantuvat. Palloliiton seurapalveluiden ja urheilutoiminnan yhteisen palveluketjun tukemissa seurakohtaisissa valtakunnallisissa toiminnanohjausprosesseissa on vuoden 2022 aikana ollut jo 28 seuraa ja alueellisissa 54 seuraa määrän kasvaessa syksyn aikana entisestään

Seurojen luottamusjohdon johtamisosaamista tuetaan

Toimenpiteiden tavoitteena on vahvistaa tiedolla johtamista seuroissa. Seurojen puheenjohtajien ja luottamusjohdon osaamisen kehittymistä tuetaan siten, että he osaavat entistä paremmin johtaa tiedolla seuran strategiaa, hallitusta, työntekijöitä ja seuratoimijoita. Vastuullisuuden ja vaikuttavuuden toimintakulttuurin kehittymistä seurassa vahvistetaan ja seuroissa jo käytössä olevia hyviä toimintamalleja jaetaan seurojen kesken. Keskeisimpinä toimenpiteinä laatujärjestelmätyön ohella syyskuusta 2022 alkaen käynnistyy seurojen puheenjohtajille ja hallituksen jäsenille räätälöity verkkokurssi sekä jatketaan seurojen puheenjohtajafoorumeita ja Seurojen Ääni -seminaaritoimintaa.

Palloliiton oman koulutustoiminnan ohella liitto suosittelee vahvasti kaikille seurojen toiminnassa eri rooleissa mukana oleville Väestöliiton Et ole yksin -verkkokoulutusta sekä Suomen Urheilun Eettisen Keskuksen (SUEK) Puhtaasti paras ja Reilusti paras -verkkokoulutuksia.

Lue lisää Palloliiton osaamisen kehittämiseen liittyvistä palveluista verkkosivujemme Opi ja kehity -osiosta

Lisätietoja:

Seurapalvelujohtaja Timo Huttunen, p. 040 823 5270 / timo.huttunen@palloliitto.fi