Sanna Valkonen Hall of Fameen

Naisten A-maajoukkueen entinen kapteeni Sanna Valkonen nimettiin suomalaisen jalkapallon kunniagalleria Hall of Fameen Helmareiden Ruotsi-ottelun yhteydessä.

Sanna Valkonen nimettiin Hall of Fameen.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

6.9.2022 klo 19:09

Valkonen pelasi ensimmäisen maaottelunsa vuonna 1995 Ruotsia vastaan. Yhteensä maaotteluita mittavalla uralla kertyi 120, mukaan lukien kahdet eri arvokisat. Lähes koko huikean uransa hän luuti topparin tontilla.

Valkosen palkintokaapissa on muun muassa kaksi UEFA Cupin voittoa, lukuisia Suomen mestaruuksia ja Cup-voittoja, kaksi valintaa vuoden pelaajaksi Suomessa ja kasoittain muita voittoja ja titteleitä. Valkonen voitti urallaan Ruotsin pääsarjan sekä Cupin kahdesti.

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria, Hall of Fame perustettiin vuonna 1993. Toimikunnassa, joka valitsee jäsenet, on Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry edustettuina.

Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä. Henkilö voi päästä kunniatauluun lopetettuaan aktiiviuran vähintään kolme vuotta sitten. Jalkapallomuseo ylläpitää ja kehittää Hall of Famen aineistoa omissa museotiloissaan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä