Ruotsi päihitti U19-tytöt Eerikkilässä

Oona Sevenius puski Suomen ainokaisen 1–2-tappiossa. Pikkuhelmareilla on mahdollisuus revanssiin heti maanantaina.

Suomen avaus Ruotsia vastaan.

Suomen avaus Ruotsia vastaan.Kuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

12.11.2022 klo 19:52

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) kärsi Ruotsille 1–2-häviön tänään lauantaina. Eerikkilän jalkapallohallissa pelattu maaottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Maija Koota otti tärkeän torjunnan heti alkuhetkillä, kun vieraiden Matilda Nildén pääsi kokeilemaan lähietäisyydeltä. Muutamaa minuuttia myöhemmin Kootalle tuli harhasyöttö, josta Nildén rankaisi ja viimeisteli avausosuman.

Suomi pystyi pitämään palloa omalla kenttäpuoliskollaan, mutta hyökkäyspelaaminen tuotti kotijoukkueelle alussa haasteita. Pikkuhelmarit sai ensimmäisen tekopaikkansa 10. minuutilla, kun Helmi Perkaus petasi Oona Seveniukselle hyvän paikan – hyökkääjän viimeistely ei kuitenkaan onnistunut.

Hetkeä myöhemmin Inka Sarjanoja tarjoili vetopaikan Sofia Määtälle, jonka laukaus meni ohi. Suomi jatkoi tilanteiden luomista, ja ruotsalaisvahti Elvira Björklund otti ensimmäisen torjuntansa reilun vartin kohdalla, kun Sarjanoja haki tasoitusmaalia. Ruotsi sai aikaan puolittaisia tilanteita, jotka Pikkuhelmarit selvitti kunnialla.

Suomi hyökkäsi 27. minuutilla näyttävästi, ja Sevenius laukoi vain senttejä yli Tao Starkin hyvästä esityöstä. Muutamaa minuutti tästä Määttä teki vahvan nousun, mutta Björklund torjui jälleen varmasti. Ruotsi oli lähellä tuplata johtonsa 37. minuutilla – Lucia Duraksen veto näytti menevän verkon perukoille, mutta ylärima ja tolppa pelastivat Suomen. Avausjakson loppuhetkillä ei enää huippupaikkoja nähty.

Pikkuhelmarit sai toiselle jaksolle mainion alun, kun kotijoukkue osui heti ensimmäisestä paikastaan. Starkin kulmapotku tavoitti Seveniuksen pään, ja pallo meni takatolpan juureen ruotsalaispelaajan jalan kautta. Ruotsin toisen puolikkaan ensimmäinen paikka tuli Tuva Skoogille, jonka vedon Koota torjui.

Sevenius oli tunnin kohdalla hyvin lähellä illan toista osumaansa, mutta hyökkääjän nosto meni aavistuksen ohi. Toisessa päässä Sofia Reidy ohjasi kulmapotkun senttejä yli – 75. minuutilla Maja Landin vapautti Nildénin läpiajoon, eikä kapteeni erehtynyt.

Suomi lähti hakemaan tasoitusta välittömästi. Määttä teki heti 79. minuutilla vahvan nousun ja pääsi kokeilemaan läheltä, mutta laiturin laukaus epäonnistui. Vierasjoukkue piti johdostaan kiinni loppuun asti, ja Suomi joutui tyytymään tappioon.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkangas pettyi lopputulokseen, mutta löysi Suomen pelaamisesta paljon positiivisia asioita. Pitkäkangas näki, että Pikkuhelmarit puolusti valtaosan ottelusta erinomaisesti ja sai luotua tarpeeksi paljon maalipaikkoja. Parannettavaa kuitenkin jäi.

– Emme olleet tänään parhaimmillamme pallon kanssa. Olisimme halunneet olla vaarallisempia varsinkin hyvien riistojen jälkeen, mutta hukkasimme palloja ja teimme liikaa hätiköityjä ratkaisuja. Laadukas vastustaja tuo aina vaativan tila- ja aikapaineen, joka toi meidän pallolliseen pelaamiseemme tänään haasteita, Pitkäkangas sanoi.

– Onnistuminen erikoistilanteesta oli hyvä juttu. Saimme luotua paikkoja myös avoimesta pelistä, mutta emme onnistuneet iskemään niistä maaleja. Paremmalla viimeistelyllä meillä olisi ollut täydet saumat voittaa tämä ottelu. Saimme paikan päällä upeaa kannatusta, ja oli harmi, ettemme pystyneet tarjoamaan kotiyleisölle voittoa.

Vieraiden riveissä pelasi paljon Damallsvenskanin sekä Elitettanin pelaajia. Pitkäkangas huomautti, että tämän kaltaiset ottelut palvelevat suomalaispelaajia erittäin hyvin.

– Tämä oli tosi hyvä matsi, ja tarvitsemme lisää juuri näitä pelejä. Kaksi kolmasosaa vastustajista pelasi Damallsvenskania – monen pelaajamme tähtäimet ovat ulkomailla jo lähitulevaisuudessa, ja sen vuoksi nämä pelit omat erinomaisia mittareita, Pitkäkangas sanoi.

– Analysoimme pelin rauhassa tänä iltana ja puramme sen huomenna. Meillä on uusi mahdollisuus maanantaina, ja voimme tappiosta huolimatta odottaa peliä päät pystyssä. Otamme tästä pelistä opit matkaan ja lähdemme voittamaan seuraavaa peliä.

Joukkueet kohtaavat uudestaan ensi maanantaina – Eerikkilässä pelattava maaottelu alkaa kello 12:30 ja näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomi – Ruotsi 1–2 (0–1)
7’ Matilda Nildén 0–1
53’ Oona Sevenius 1–1
75’ Nildén 1–2