Ruotsi päihitti U17-tytöt PM-turnauksessa

Suomen U17-tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneiden) maajoukkue avasi PM-turnauksensa Norjassa 1-4-tappiolla Ruotsia vastaan.

U17-tyttöjen avauskokoonpano PM-turnauksessa Ruotsi-ottelun alla. Kuva: Palloliitto

1.7.2022 klo 19:17

Suomen ja Ruotsin välinen ottelu Norjassa pelattavassa Pohjoismaiden turnauksessa pelattiin Ullensakerissa Norjassa.

Ottelu alkoi tasaisesti. Suomen maalivahti Venla Roine joutui ensimmäistä kertaa venymään torjuntaan kahdeksan minuutin paikkeilla, kun ruotsalaispelaajan laukaus tavoitteli alakulmaa. Roine kuitenkin pysäytti pallon vaivatta.

Pian tapahtui toisessa päässä, kun Ilona Walta riisti pallon oikealla laidalla ja ajoi sen kanssa boksiin. Ruotsalaispelaaja riisti Wallalta, joka kaatui, mutta rankkaria ei tilanteesta herunut.

Peli jatkoi tasaisissa merkeissä aina siihen asti, kun Ruotsi siirtyi johtoon puolen tunnin pelin kohdalla. Kulmapotku oikealta tavoitti vasemmalta takatolpalta vapaaksi päässeen ruotsalaispelaajan, jonka pusku päätyi lopulta Suomen maalin alakulmaan. 2-0-johtoon Ruotsi siirtyi muutama minuutti tämän jälkeen, kun ruotsalaishyökkääjä pääsi nokikkain Suomen maalivahdin kanssa nopean kombinaation jälkeen.

Juuri ennen 40 minuuttia Suomi oli kaventaa, kun Walta tuli läpi oikealta laidalta. Laukaus päätyi kuitenkin yli maalin. Pian tapahtui toisessa päässä, kun Ruotsin vasen laituri juoksi pallon kanssa ja laukoi pienestä kulmasta, mutta Roine pystyi pysäyttämään pallon.

Kuten Ruotsin ensimmäinen, myös kolmaskin maali syntyi oikealta lähetetystä kulmapotkusta juuri ennen taukoa. Tällä kertaa voimakas pusku päätyi maaliin Suomen maalivahdin käsien kautta. Maalin jälkeenkin Ruotsi jatkoi hallintaa, mutta ei parista tilanteestaan huolimatta saanut aikaiseksi lisämaaleja ennen taukoa. Näin Pikkuhelmarit pääsi tauolle murheellisessa 0-3-tilanteessa.

Aivan ensimmäisen puoliajan lopussa iskenyt sade kasteli kentän läpimäräksi toiselle puoliajalle, mikä vaikeutti avauspeliä. Kun toista jaksoa oli palattu kymmenisen minuuttia, Suomen nopea hyökkäys tuotti tuloksen, kun Milja Kivirannan ja Kerttu Sareliuksen esityöstä Sofia Jahnukainen pääsi läpiajoon, kiersi maalivahdin oikealta ja lirutti pallon maaliin sekä tilanteeksi 1-3. Ruotsi pyrki vastaamaan kavennusmaaliin nostaen prässiään ja hyökäten voimakkaasti, mutta Suomi kesti paineen ja piti pienet mahdollisuutensa näin vielä elossa.

Kun peliä oli jäljellä vajaat puoli tuntia, tuli Suomi kenties lähimmäksi toista kavennustaan. Hyökkääjä Kerttu Sarelius murtautui boksiin oikealta ja laukoi matalan vedon, joka kuitenkin pysähtyi Ruotsin maalivahdin torjuntaan. Kymmenisen minuuttia myöhemmin Jahnukainen pääsi uuteen läpiajoon ja pisti pallon maaliinkin, mutta tilanne vihellettiin paitsioksi.

Kun peliä oli jäljellä parisenkymmentä minuuttia Ruotsi päätti Suomen pyristelyt iskemällä 1-4-maalin yllättävällä kaukolaukauksella. Viitisen minuuttia ennen varsinaisen peliajan päättymistä maalivahti Roine vielä taklasi läpiajoon rynnänneen ruotsalaisen punaisen kortin arvoisesti, ja Suomi jäi vajaalle vaihtaen tolppien väliin Viivi Mäki-Kampin. Näihin lukemiin peli myös päättyi.

Päävalmentaja Marko Salorannan mukaan monet Suomen lupaavat hyökkäykset ensimmäisellä puoliajalla eivät katkenneet Ruotsin kovaan pallollisiin pelaajiin kohdistettuun paineeseen tai huonoihin etäisyyksiin vaan "ilmaisiin" syöttövirheisiin.

- Jouduimme puolustamaan paljon, koska teimme ilmaisia syöttövirheitä ja hukkaisimme palloja paineettomissa tilanteissa. Se katkaisi pelin virtausta. Niistä syöttövirheistä Ruotsi teki kaksi maalia, ja se on asia, jonka kanssa meidän pitää parantaa paljon, Saloranta totesi.

Kaksi muuta Ruotsin maalia syntyi kulmapotkuista.

- Tiesimme Ruotsin olevan erikoistilanteissa vahva, ja niitä myös harjoittelimme molemmissa treeneissämme ennen ottelua. Siinä tuli muistutus, mitä kansainvälinen peli on. Sulla voi olla asioita, jotka toimivat, mutta bokseissa asioita lopulta ratkaistaan.

Ensimmäisen puoliajan edetessä Ruotsi otti vahvemman otteen pelistä, mutta toisella jaksolla Suomi pääsi kaventamaan.

- Jo ensimmäisellä jaksolla me pääsimme alueille, joista olisimme voineet vastaavista tilanteista tehdä maalin. Joistakin tilanteista oli liian kova kiire lyödä ratkaisusyöttö, kun sen paikka ei vielä ollut. Olisi pitänyt malttaa yksi helpompi syöttö pelata ja sen jälkeen murtaa linjaa. Hyökkääjät saattoivat olla poissa maalintekoalueilta, mutta toisella jaksolla me paransimme, Saloranta kommentoi.

- Siinä oli useampikin vastaava tilanne kuin se, mistä maali tuli: pääsimme kymppialueelle hyökkäämään hyvien tukien kanssa. Pari niukkaa paitsiota, joista on vaikea sanoa, olivatko paitsioita, kun en ollut linjassa. Tosi hyvin pelattuja tilanteita, joista olisi voinut vastaavia maaleja tulla enemmänkin.

- Mutta hukattuja hyökkäyspään tilanteita ei voi liikaa murehtia. Jos päästää neljä maalia, on jalkapallopeli kovin vaikea voittaa. Täytyy parantaa tosi paljon, kun pelataan mitä tahansa kansainvälistä joukkuetta vastaan.

Suomen seuraava ottelu pelataan Färsaaria vastaan maanantaina 4.7. klo 16.

- Täytyy nyt katsoa tulevaa vastustajaa läpi, ja katsoa tätä Ruotsi-peliä läpi joukkueen kanssa huomenna aamulla. Tämä peli täytyy nollata, ja sitten aletaan valmistautumaan seuraavaan. Sieltä tulee uusi peli, ja pyrimme siihen, että kaksi seuraavaa matsia voitetaan, Saloranta päättää.

Suomi - Ruotsi 1-4 (0-3)
30' Ruotsi 0-1
33' Ruotsi 0-2
43' Ruotsi 0-3