RoPS ja KTP taistelevat noususta naisten Ykköseen

Nousukarsinta naisten Ykköseen huipentuu lauantaina, kun RoPS ja KTP kohtaavat Rovaniemen keskuskentällä.

Naisten Ykkönen.

21.10.2022 klo 10:49

RoPS ja KTP lähtivät kauteen hieman erilaisista lähtökohdista, mutta nousu on ollut molemmille alusta lähtien selkeä tavoite, jonka eteen on tehty määrätietoisesti töitä. Nyt sekä RoPS että KTP ovat yhden voiton päässä noususta, mutta vain toisen tavoite toteutuu.

Otteluparin avausosa päättyi viime viikonloppuna Kotkassa tasalukemiin 2–2. RoPS karkasi Vilma Mahlion avausjakson lopussa viimeistelemillä osumilla jo kahden maalin karkumatkalle, mutta Rosa Rantanen ja Selma Harju nostivat kotkalaiset toisella jaksolla tasoihin. Lauantain otteluun lähdetään siis jännittävästä tasatilanteesta. Mikäli myös toinen osaottelu päättyy tasan, ratkaistaan voittaja jatko-ottelussa tai tarvittaessa rangaistuspotkukilpailussa.

Molemmat joukkueet olivat omassa Kakkosen lohkossaan vakuuttavia. KTP koki lohko B:ssä vain kaksi pistemenetystä ja maalieroksi kirjattiin 73–6. Lohkovoitto irtosi kuitenkin lopulta vain pisteen erolla hyvän vastuksen tarjonneeseen Valttiin nähden. RoPS keräsi lohko C:ssä pisteitä lähes samaan tahtiin. Vain kolme pistemenetystä ja maaliero 97–11 takasivat lohkovoiton kolmen pisteen erolla ennen JyPK/2:sta. Nousukarsinnan ensimmäisessä vaiheessa RoPS kaatoi Valtin selvänumeroisesti 5–1. KTP voitti omassa ottelussaan lohko A:n voittajan EPSin lukemin 2–0.

RoPSin selkeä ykköstykki on ollut yhdysvaltalainen Natalie Higgins, joka on tehtaillut tällä kaudella peräti 22 osumaa. Yhteensä peräti viisi RoPSin pelaajaa on yltänyt kaksinumeroiseen maalimäärään. KTP:n parhaat maalintekijät ovat sen sijaan olleet 11 osumaa viimeistelleet Henni Hyyrynen ja Iida Eriksson.

KTP:n tähtäin ylemmissä sarjoissa

KTP:n päävalmentaja Jari-Pekka Gummerus odottaa innolla lauantain ottelua. Pitkä kausi huipentuu kauden viimeiseen koitokseen.

– Fiilikset ovat hyvät, odottavat ja hyvällä tavalla jännittyneet. En malta odottaa, että pääsemme tositoimiin, Gummerus sanoo.

Kaksiosaisen otteluparin avausosa pelattiin viime viikonloppuna Kotkassa. Sen myötä joukkueille on jo hieman tuntumaa toistensa pelaamiseen. Gummeruksen mukaan kahden tasokkaan joukkueen välillä marginaalit ovat todella pieniä.

– Päällimmäisenä jäi mieleen se, että vastakkain on kaksi laadukasta joukkuetta, jotka pelaavat molemmat jo Ykkösen tasoista jalkapalloa. Avausosa oli niin kenttätapahtumien kuin tilastojenkin valossa tosi tasainen. Ottelupari tulee varmasti ratkeamaan pieniin asioihin ja henkiseen kanttiin.

Gummerus uskoo molempien joukkueiden luottavan ratkaisuottelussa omiin vahvuuksiinsa.

– Joukkueemme on hyvässä fyysisessä kunnossa. Olemme harjoitelleet paljon, joten jaksamme painaa, vaikka ratkaisu venyisi jatko-otteluun. Mielestäni meillä on Kakkosen – tai jopa Ykkösen – tasolle pallovarma joukkue. Lisäksi pelaajat tuntevat toisensa hyvin. Pieniä muutoksia on tapahtunut, mutta noin puolet joukkueesta on ollut yhdessä jo 3–4 vuotta, Gummerus kertoo.

– RoPS on aika juoksuvoimainen joukkue. Keskikenttä on ehdottomasti heidän pelinsä sydän, mutta myös nopeat laitapelaajat voivat aiheuttaa päänvaivaa. RoPS on myös hyvä pääpelijoukkue.

Kotkassa tehtiin jo muutama vuosi sitten selkeä linjaus, että KTP haluaa panostaa myös naisten edustusjalkapalloon. Tuolloin tavoitteeksi asetettiin nousu pääsarjatasolle viidessä vuodessa. Gummerus kuitenkin korostaa, että aikamääreitä olennaisempaa on päivittäisen työnteon kehittäminen.

– Laadimme silloin uskottavan suunnitelman naisten joukkueeseen panostamisesta ja asetimme tähtäimen liigaan. Olemme halunneet luoda pelaajille sellaiset olosuhteet, että nousu olisi mahdollinen.  Tärkeintä on, että päivittäinen tekemisemme ja pelaajien arki ovat niin laadukkaita, että ne auttavat meitä jonain päivänä saavuttamaan tavoitteemme.

Gummeruksen mukaan Kotkassa olisi tilausta ylimpien sarjatasojen naisten jalkapallolle.

– On ollut hienoa huomata, että naisten joukkue on ollut Kotkassa tärkeä myös yleisölle ja yhteistyökumppaneille. Kahdessa kotona pelatussa karsintapelissä yleisökeskiarvo oli noin 300.

RoPSin tavoitteena pikainen paluu Ykköseen

RoPSin päävalmentaja Jari Alamäki lähestyy kotikentällä pelattavaa ratkaisuottelua luottavaisin mielin. Hänen mielestään on hienoa, että kausi saa panoksellisen loppuhuipennuksen.

– Lähdemme peliin hyvillä ja rennoilla fiiliksillä. Alkuviikko on mennyt suunnitelmien mukaan. Olemme valmistautuneet peliin ihan tavanomaiseen tapaan, mutta on totta kai hienoa päästä pelaamaan merkityksellisiä pelejä, Alamäki sanoo.

Alamäen mukaan otteluparin avausosa sujui rovaniemeläisittäin kaksijakoisesti. RoPS johti Kotkassa tauolla jo 0–2, mutta ottelun jälkimmäinen puolisko jätti vierasjoukkueelle hampaankoloon.

– Olimme ensimmäisellä jaksolla tosi hyviä ja olisimme voineet tehdä enemmänkin maaleja. Toisen jakson alkuun annoimme vähän helpon maalin ja KTP pääsi hyvin peliin mukaan. Toinen jakso oli meiltä pallollisesti heikompi.

Kotkalaiskollegansa tavoin myös Alamäki pitää otteluparia todella tasaisena.

– Vastakkain on mielestäni kaksi hieman eri tavalla pelaavaa, mutta hyvin tasaista joukkuetta. Meiltä löytyy yläkerrasta vaarallisuutta ja ratkaisuvoimaa. Toisaalta osaamme myös puolustaa tiiviisti koko joukkueen voimin, vaikka Kotkassa emme aivan onnistuneet siinä toisella jaksolla. Siinä meidän pitää parantaa, ja olemmekin harjoitelleet sitä tällä viikolla, Alamäki kertoo.

– KTP on juoksuvoimainen ja aika suoraviivaisesti pelaava joukkue. He pelaavat hyviä ristipalloja ja vaihtavat nopeasti painopistettä. Meidän pitää olla tosi tarkkana heidän pelaamisensa kanssa.

Rovaniemeläisten kauteen on mahtunut laaja tunteiden kirjo. RoPSin kausi käynnistyi dramaattisesti, kun seuralle ei myönnetty lisenssiä naisten Ykköseen. Alamäen mukaan paluu toiseksi korkeimmalle sarjatasolle oli kuitenkin alusta lähtien selkeä tavoite.

– Se oli totta kai kova paikka joukkueelle ja pelaajille. Meiltä lähti aiemmin talven aikana muutamia pelaajia, mutta lisenssipäätöksen jälkeen ei lähtenyt kukaan. Kaikki sitoutuivat siihen, että lähdemme tavoittelemaan nousua pelaamalla. Emme halunneet puristaa liikaa, mutta kauden ensimmäisistä palavereista lähtien oli selvää, että meillä ei voi olla muuta tavoitetta kuin nousu.

Myös Rovaniemellä yleisö on löytänyt kiitettävästi joukkueen tueksi.  Alamäki uskoo, että myös ratkaisuottelu houkuttelee lehtereille mukavan yleisömäärän.

– Yleisö on ollut hyvin mukana. Kiinnostusta on selvästi ollut. Jos vielä sää on hyvä, uskallan ennustaa, että lauantain otteluun saadaan ainakin 300–400 katsojaa.

Nousukarsinnan toinen osaottelu RoPS – KTP pelataan lauantaina 22.10. klo 13.00 Rovaniemen keskuskentällä.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle