Roman Eremenko ja Mixu Paatelainen taas yhteistyössä – ”Hyvillä mielellä olen tullut treeneihin”

A-maajoukkueessa 73 ottelua pelannut Roman Eremenko palasi jalkapallokentille alkuviikosta HIFK:n riveissä.

Roman Eremenko MM2018-karsinnoissaKuva: Ⓒ Juha Tamminen /Juha Tamminen

3.8.2022 klo 20:59

Veikkausliigassa nähtiin elokuun ensimmäisen päivän iltana yksi viime vuosien nimekkäimmistä paluumuuttajista, kun 73 A-maaottelun mies Roman Eremenko teki ensiesiintymisensä Helsingin IFK:n paidassa FC Interiä vastaan. Samalla Eremenko palasi aktiivijalkapallon pariin kahden vuoden tauon jälkeen.

Ottelu päättyi Interin vierasvoittoon ja Eremenko pelasi 64 minuuttia. Hän osallistui joukkueen hyökkäyspeliin erittäin aktiivisesti, mutta ottelussa nähty Sakari Mattilan kentältäpoisto väritti ottelua melkoisesti.

- Kun ei ole pelannut kahteen vuoteen, onhan se vähän hakemista. Rytmiin ja kaikkeen, mutta ihan ok. Lähti rullaamaan yhdessä vaiheessa. Saimme momentumin juuri ennen punaista korttia. Oli raskasta ja hengästyin. Sitten tietysti, kun olimme vajaalla, hengästyin vielä enemmän. Silloin on vaikea näyttää osaamistaan, kun on hapoilla.

- Ei tässä auta muu kuin treenata ja parantaa kuntoa. Tässä on vielä kaikki mahdollisuudet, Eremenko kommentoi iltapuhdettaan ja IFK-debyyttiään ottelun jälkeen.

Eremenko oli harjoitellut IFK:n kanssa noin kaksi viikkoa ennen ottelua.

- Ei ole ollut mitään ongelmia. Hyvin on otettu vastaan ja hyvillä mielellä olen tullut treeneihin. Olen ollut tyytyväinen, hän sanoi.

Tuttuun valmennukseen

Eremenkon perhe on vuosien varrella jättänyt oman merkittävän jälkensä suomalaiseen maajoukkue- ja seurajalkapalloon. Perheen jäsenet ovat edustaneet monia seuroja, ja nytkin IFK:ssa ovat yhdessä Roman ja Sergei Eremenko.

Tästä juontuu myös perimmäinen syy siihen, että Roman Eremenko liittyi IFK:n vahvuuteen. Myös se, että entinen Huuhkajien päävalmentaja Mixu Paatelainen valmentaa joukkuetta, vaikutti asiaan paljon. Eremenko oli Paatelaisen päävalmentajakaudella Huuhkajien tärkein pelaaja, ja Eremenkon ja Paatelaisen välillä on selkeä ja syvä kunnioitus toisiaan kohtaan.

- Ensimmäinen asia oli, että pääsen pelaamaan pikkuveljen kanssa. Olen pelannut isän kanssa ja isoveljen kanssa. Nyt pääsen pelaamaan pikkuveljen kanssa ja toinen syy oli Mixu, Eremenko vahvisti syiksi tulla IFK:hon.

HIFK on Veikkausliigassa viimeisenä. Paatelainen valotti odotuksiaan Eremenkon vaikutuksesta.

- Uskon, että Roman tuo meidän joukkueeseemme ensinnäkin pallonpitotaitoa, vaarallisuutta ja luo maalintekopaikkoja ja hän pystyy tekemään maaleja. Meidän pelimme muuttuu oleellisesti siinä, että pystymme pitämään enemmän palloa ja pidämme palloa ja luomme enemmän maalintekopaikkoja ja teemme maaleja.

- Kokemus ja esimerkki nuorille pelaajille ovat isoja asioita. Roman on aivan esimerkkiharjoittelija siinä, miten hän toimii. Jo nyt nuoret katsovat häntä ja ihailevat. On hieno asia, että Roman valitsi tulla IFK:n riveihin, pelata meillä ja auttaa meitä, hän sanoi.

"Pitää saada jatkoa"

Eremenko rakensi ottelussa muutamia paikkoja HIFK:lle ja oli viimeistellä kulmapotkusta maalinkin komealla volleylla, mutta tuo laukaus viuhui hieman yli Interin maalin. Ammattimiehen kosketus oli yhä olemassa, mutta Eremenko itse oli varsin maltillinen sen suhteen, mitä häneltä voi loppukauden aikana odottaa.

- Kaksi vuotta pelaamatta ja (olen) 35-vuotias, kuinka paljon oikeasti voi odottaa? Yritän antaa kaikkeni, mutta ikää on ja pelaamattomuutta on. Katsotaan. Oli hyviä hetkiä tänään, mutta pitää saada jatkoa, hän sanoi.

Päävalmentaja Paatelainen jatkoi aiheesta.

- Jos minä saan sanoa tähän asiaan vielä sen, että ”Roma” on yksi pelaaja muiden joukossa. Se tuo paljon tähän yhtälöön, meidän joukkueeseen. Ehdottomasti. Ei nyt ruveta sysäämään hirveitä paineita Romalle, että seuran talous tulee kuntoon, kun Roman on meillä ja pisteitä rupeaa tulemaan viikko viikko jälkeen, kun Roman on meillä ja näin poispäin.

- Se ei ole tilanne ollenkaan, vaan me pidämme pään visusti maassa ja teemme töitä ja valmistaudumme peleihin ja Roman on yksi pelaaja, joka tuo oman osaamisensa meidän joukkueeseemme, mikä on merkittävä.

Eremenko ei ole uransa varrella mikään keinonurmikenttien ystävä, mutta nyt ainakin kaikki kotiottelut pelataan sellaisella.

- Kyllä se tuntuu joka lihaksessa, mutta ihan ok, hän sanoi.

- Huomenna varsinkin, nauratti Paatelainen vierestä.

Tätä kautta pidempiä suunnitelmia Eremenkolla ei uransa suhteen ole. Myös nappulakenkien laittaminen naulaan ennen IFK-rupeamaa oli miehen vaihtoehtona.

- Ei minulla ollut ennen HIFK:ta mitään suunnitelmaa. Olin jo miettinyt, että lopetan. Lähdin treeneihin pari viikkoa sitten katsomaan, miten paikat kestävät. Joka päivä tuntui, että ehkä tässä voisi auttaa joukkuetta. Tässä nyt ollaan. Tänään ei autettu, mutta paljon on pelejä jäljellä, hän sanoi.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä