Riemukkain kalenteriprojekti ja tehokkain tapahtumajärjestäminen takovat rahaa joukkueiden kassaan

Urheiluseurojen varainhankinta voi olla hyvin monimuotoista. Suomalaisesta liigafutsalista löytyy lukuisia mainitsemisen arvoisia projekteja.

Riemun tämänvuotisen kalenterin kuvasi Riikka Kastelehto

Riemun tämänvuotisen kalenterin kuvasi Riikka KastelehtoKuva: Liikunnan Riemu

29.10.2022 klo 14:50

Varainhankintaprojekteista muutama esimerkkinä: SoVo kasaa Palloliiton omistamaa futsalparkettia eri tapahtumiin, Vieska Futsal talkoilee vuosittain mittavat rakettitalkoot uutena vuotena ja monella paikkakunnalla vedetään juniorikerhoja ja futsalaiheista iltapäiväkerhotoimintaa.

HIFK FS oli isossa roolissa järjestämässä Naisten EM-karsintoja Vantaan Energia-areenalla ja talkootyöllä ja panoksella on iso merkitys joukkueen varainhankinnalle. Työtuntien määrä huimaa päätä ja osa talkoolaisista vietti lähes viikon kokonaisuudessaan areenalla.

Liikunnan Riemun näyttävä varainhankintakampanja, pelaajien poikakalenteri, juontaa alkujuurensa vuosikymmenten taakse. Kalenterin toteutus on yhteisöllinen projekti, jolla tuotetaan myös yhteistä hyvää hyväntekeväisyyslahjoituksen ansiosta.

HIFK FS mukana kansainvälisen tapahtuman järjestelyissä, talkootyö on osa joukkueen varainhankintaa

Kansainvälisen tapahtuma järjestelyt vaativat mittavat työtunnit. Palloliitto osallistaa isojen tapahtumien järjestelyihin seuraorganisaatioita. HIFK FS osallistui Naisten EM-karsintaturnauksen järjestelyihin. Joukkueen ydinosaajilla on järjestelytehtävistä kokemusta. Team VanPa oli mukana tapahtumien järjestelyissä järjestämässä miesten ystävyysottelua Espanjaa vastaan vuonna 2019, ennen MM-karsintoja. Muutama silloin mukana olleista talkoolaisista oli nyt myös mukana.

HIFK FS.n talkootiimiä viimeisenä kisapäivänä

HIFK FS.n talkootiimiä viimeisenä kisapäivänäKuva: HIFK FS

Työ alkoi jo paljon ennen lokakuun karsintaturnausta.

– Projektia varten pidettiin useita palavereita Palloliiton kanssa. Yhteistyöstä sovittiin Palloliiton kanssa jo keväällä ja elokuusta lähtien pidettiin palavereita. Osa työnkuvista muuttui useaan otteeseen sitä mukaan, mitä lähemmäs ottelua päästiin ja mitä enemmän tiedettiin järjestelyistä. Suurin haaste oli saada tarpeeksi työntekijöitä arkisin päiväpeleihin, Anette Stubbe, tapahtumavastaava, kertoo tapahtuman ennakkotöistä.

– Talkoolaisten määrä tapahtumassa oli yhteensä 36. Yhteen otteluun laskettiin käytettävän noin 4-5h per työntekijä. Pelejä oli kolmena päivänä, joiden aikana hallilla oli talkoolaisia 12 tunnin ajan. Maanantaina ennen tapahtumaa käytiin valmistelemassa paikkoja, mm. laittamalla pukukopit ja myyntipisteet kuntoon. Treenipäivinä hallilla oli aina henkilöitä paikalla, mikäli joukkueet olisivat tarvinneet jotain apua. Myös treenien väleissä tehtiin töitä, mm. mopattiin kenttä ja ohjattiin seuraava joukkue pukukoppeihin.

Työroolit tapahtumassa olivat monimuotoiset ja HIFK FS:n tiimin piti venyä moneen.

– Tapahtumavastaava, DJ, kuuluttaja, tulostauluvastaava, pukukoppivastaavat, paarienkantajat, pallo/moppihenkilöt, lipunmyyjät sekä fanituotemyyjät. Yksi henkilö toimi Ruotsin maajoukkueen yhteyshenkilönä koko viikon ajan.

Dj:n hommissa HIFK FS:n maalivahti Tytti Mikkola

Dj:n hommissa HIFK FS:n maalivahti Tytti MikkolaKuva: HIFK FS

Tarvittava talkoolaisten määrä oli iso ja varsinkin kun tapahtuma ajoittui arkipäiville.

– Joukkueen ulkopuolelta saatiin apuja mm. HIFK FS n/2 joukkueelta sekä pelaajien ystäviltä. Kontu T07-09 ja TiPS tarjosivat apuaan hankkimalla pallotytöt.

Toimitsijapöydän takana HIFK:n tehtäviin kuului tulostaulusta vastaaminen sekä kuluttaminen.Kuva: HIFK FS

– Työvuorojen suunnittelu vei eniten aikaa, sillä piti varmistaa, että jokaiseen tehtävään löytyy työntekijä sekä piti huomioida monta pientä muuttujaa, kuten kuka hoitaa ns. "dopingsaattajan" roolin mikäli testejä tehdään, näistähän ei tiedetty etukäteen. Piti myös tehdä varasuunnitelmia, mikäli tulisi esim. sairastumisia. Pieniä detaljeja myös valmisteltiin, kuten maalibiisit ja soittolistat peleihin. Musiikin suhteen tehtiin myös yhteistyötä maajoukkueen kanssa.

Tapahtumajärjestelyiden toteuttamisella on merkitystä HIFK FS:n varainhankinnalle

– Talkookorvaus on iso osa varainhankintaa, jonka avulla pyritään mm. siihen, ettei jouduta  Naisten Futsal-Liigaa pelaavan joukkueen kuukausimaksua.

Hanna Putaala ja Rosa Riihinen EM-turnauksen talkootöissä

Hanna Putaala ja Rosa Riihinen EM-turnauksen talkootöissäKuva: HIFK FS

Tapahtumavastaavat Minja Kolkka ja Anette Stubbe tekivät tapahtumassa tuplatunnit

– Oli hieno kokemus päästä mukaan järjestämään tämän kaltaista turnausta, jossa tuodaan huippupelaajia ympäri Eurooppaa yhteen. On upeaa, että Suomessakin päästään näkemään hienoja kansainvälisen tason futsalpelejä naisten osalta.

–  Tapahtuman järjestelyissä tuli tehtyä paljon erilaisia tehtäviä ja opittua uutta. Tehtävä vastasi odotuksia. Oma vahva etukäteissuunnittelumme teki osuudestamme vaativuudeltaan sopivan - olisimme varmasti pärjänneet vaativimmissakin hommissa, mutta tästä oli hyvä aloittaa!

– Työtunteja meidän porukallemme tuli paljon, jos kaikkien työpanokset lasketaan yhteen. Eli mistään pienitöisestä hommasta ei ollut kyse. Tehtävä vaati myös 1-2 henkilön sitoutumisen aamusta iltaan hallilla. Etukäteisvalmisteluihin kuluvat tunnit tuplasivat helposti kyseisten henkilöiden työtunnit.

– Me lähtisimme aivan ehdottomasti järjestämään samanlaista tapahtumaa uudestaan! Tämän kaltainen homma on mielestämme kaikista mukavin keino kerätä varoja joukkueelle, vaikka työtunteja kuluukin paljon. Nyt jo mietittiin, mitä kaikkea voisi seuraavalla kerralla parantaa. Myös yhteistyö Palloliiton kanssa oli alusta alkaen sujuvaa, mikä tietenkin helpotti kaikkea.

Pienin talkoolainen vaatii taukohuoltoa

Pienin talkoolainen vaatii taukohuoltoaKuva: HIFK FS

Riemu talkoilee vuosittain näyttävimmän varainhankintakampanjan

Liikunnan kalenteri alkaa olla jo perinne. Kalenteri on ollut Juuso Eteläpään päävastuulla useamman kauden.

Juuso Eteläpää ehtii tarkistamaan kamerasta kuvatoteutusta kesken mallina olemisenKuva: Liikunnan Riemu

– Eräs liikunnan lehtori kertoi, että liikunnan kalentereja on tehty jo hänen opiskeluaikoinaan 90-luvulla ja kuuleman mukaan perinne on saanut alkunsa 80-luvulta. Näissä ensimmäisissä kalentereissa oli kuulemma miehiä ja naisia. Sieltä se idea on jäänyt elämään ja nyt siitä on tullut Riemu-futsalin varainhankintakeino, Juuso Eteläpää kertoo kalentereiden historiasta Jyväskylän Yliopiston vuosittaisena projektina.

Kalenterin toteutus on yhteisöllinen projekti.

– Kyllähän sitä aina syksyisin odotetaan milloin kuvaukset on, eli hyvin mielellään kuvauksiin tullaan. Hommat lähtevät opintojen alkaessa syksyllä liikenteeseen. Ensimmäisenä keksitään teema, ideoidaan kuvat jokaiseen kuukauteen ja etsitään sopiva kuvaaja. Tämän vuoden kuvat on ottanut Riika Kastelehto Saari Visuals.

Varainhankinta perustuu kalenterien myyntiin ja jokainen pelaaja osallistuu myös myyntityöhön.

– Myyntipisteemme sijaitsevat Jyväskylän yliopiston kampuksilla ja opiskelijaravintoloissa. Teemme kaupunkikierroksen paikallisissa yrityksissä ja käymme feissaamassa yliopiston opettajille heidän toimistoissaan. Meillä on myös verkkokauppa, josta myyntiä tulee hyvin. Kaikkien pelaajien tulee osallistua myynteihin, joita on marraskuun kalenterin julkkareista joulukuun puoliväliin asti joka päivä.

– Tämä vuosittainen kalenteriprojekti on jo pitkä perinne, ja kalenterien maine hoitaa markkinointia puolestamme. Jyväskylässä on noin 40 000 opiskelijaa, joten kampukset ovat hyviä myyntipaikkoina. Näkyvyyttä tulee myös valtakunnallisista iltapäivälehdistä, jotka ovat tehneet jutun vuosittain kalenteristamme. Ja komeat miehet tietenkin! Perinne jatkuu ja kalenterit tehdään jatkossakin.

Mallin töissä Joonas Madetoja!

Mallin töissä Joonas Madetoja!Kuva: Liikunnan Riemu

Kalenteri tuottaa hyvin rahaa liigafutsalille

– Kyllähän tuotoilla saadaan katettua iso osa futsalliigakauden kuluista. Riemu panostaa entistä enemmän myös yhteistyökumppaneiden hankintaan ja sej vuoksi kalenterien tuotto ei ole niin suuressa roolissa kuin ennen. Osa tuotosta käytetään opiskelijoiden EM-kisareissuun vuosittain.

– Kalentereita tehdään 700-1000 kappaletta ja aika lailla kaikki myydään. Vuosittaiset myynnit riippuvat aika pitkälti kalenterin teeman houkuttelevuudesta, kuvien onnistumisesta ja markkinoinnin laadusta.

Riemu laittaa hyvän kiertämään!

– Lahjoitamme jokaisesta myydystä kalenterista euron Iceheartsille ennaltaehkäisevään lastensuojelutyöhön. Icehearts tarjoaa mahdollisuuden vähävaraisten perheiden lapsille joukkueurheiluun, kertoo vielä Eteläpää kalenterimyynnin lisäarvosta.

Riemun vuoden 2023 kalenteri tulee myyntiin marraskuun alussa 2022.

Myyntityöhön panostetaan ja siihen osallistuu kaikki, suurin osa talkootyöstä tuleekin myynnistä.Kuva: Liikunnan Riemu

Kaikki pelaajat haluavat kalenterikuviin

Tänä vuonna Riemun pelaajat pääsivät halailemaan koiria kuvauksissa. Eino Ek nappasi herra Toukokuuna kainaloonsa kuvaan suloisen shiba rotuisen Dobbyn.

– Ainahan kuvauksiin osallistuminen on hauskaa. Tänä syksynä olen ensimmäistä kertaa Juuson ja Jogin kanssa vastaamassa kalenterinteosta, joten tänä syksynä on ollut hieman enemmän töitä kulisseissa aiempiin vuosiin verrattuna. Kalenterinteko on ollut kuitenkin pääasiassa hauskanpitoa, ja parasta hommassa on se, kun saa itse olla päättämässä esimerkiksi kuukausiteemoista, koirien roduista ja kuvausmiljööstä. Valmiissa kalenterissa näkyy konkreettisesti oma panos ja kädenjälki.

– Koirateema oli muuten oikein mielekäs ja yhteisöllinen, mutta pieniä haasteita ja lisäponnisteluja se kuitenkin toi: kuvausaikataulut olivat aika tiukat, jotta kalenteri saadaan julkaistua hyvissä ajoin syksyllä myyntiin. Aikataulut piti saada sopimaan sekä kuvaajalle, sekä meille malleille että koiranomistajille. Pari kertaa jouduimme hälyttämään paikalle varakoiran, mutta kokonaisuudessaan noin viikon kestänyt puristus onnistui ilman isompia takapakkeja. Lisäksi osa koirista oli sen verran vilkkaita, etteivät meinanneet malttaa pysyä paikoillaan kuvaushetkellä. Koirien kuvaaminen oli kuitenkin huomattavasti helpompaa kuin kissojen, joita käytimme vuoden 2021 kalenterissa!.

– Kalenterikuvaukset ovat myös koko joukkueellemme yhteisöllinen tapahtuma, jota aina odotetaan alkusyksystä vesi kielellä. Alkavaan futsalkauteen valmistautuessa tehdään yleensä paljon fysiikkaharjoittelua, joten kalenterikuvaukset antavat joillekin myös ekstramotivaatiota laittaa itsensä fyysisesti hyvään kuntoon.

Liikunnan poikakalenteri yhdistää eri pääaineiden opiskelijoita projektiin.

– On tärkeää, että myös uudet pelaajat eri pääaineista uskaltavat rohkeasti osallistua kalenteriin. Näin saamme laajennettua asiakaskuntaamme ja Riemun futsaljoukkueen tunnettuutta myös esimerkiksi tuoreille fukseille, kun heidän vuosikurssilaisiaan saadaan mukaan kalenteriin. Tänä vuonna meillä on jälleen paljon tuoreita kasvoja mukana, kun taas esimerkiksi peräti seitsemässä kalenterissa aikaisemmin esiintynyt Riemu-konkari Arttu Seikkula jäi valmistumisensa takia toistaiseksi pois.

Kalenterin mallit vaihtuvat vuosittain kun Liikunnan opiskelijat valmistuvat. Kuva syksyltä 2021.Kuva: Liikunnan Riemu

Seuraa meitä

Liity postituslistalle