Ria Öling: ”Olemme kiitollisia kannustuksesta, mitä olemme saaneet ja haluamme näyttää, että olemme sen arvoisia”

Seurajoukkuetasolla Damallsvenskanin suurseuroihin lukeutuvaa Rosengårdia edustava Ria Öling hyökkää näytönhaluisena Ruotsin kimppuun tiistaina.

Ria Öling pelasi Irlannissa täydet minuutit.Kuva: Juha Tamminen

5.9.2022 klo 20:24

Helmareiden MM-karsintaurakka tulee päätökseensä tiistaina, kun joukkue kohtaa MM-kisapaikkansa jo varmistaneen Ruotsin. Kello 19.00 alkava ottelu pelataan Tampereella Ratinan stadionilla. Torstain tappiollisessa Irlanti-ottelussa täydet minuutit pelannut Ria Öling lähtee tiistain koitokseen täynnä voitontahtoa.

- Ei tietenkään tarvitse motivaatiota kerätä. Tietenkin se oli pettymys, että MM-mahdollisuus meni nyt sivusuun ja on luonnollisesti ollut pettynyt olo. Mutta haluamme voittaa jokaisen pelin, johon menemme. Ja varsinkin kun ottelu on Ruotsia vastaan, niin haluaa vielä enemmän voittaa, Öling sanoo.

Huippuluokan vastustaja

Tiistaina vastaan asettuva Ruotsi on maailmanrankingissa kolmantena, ja kesän EM-turnauksessa joukkue eteni välieriin asti. Kesän EM-turnauksessa mukana olleista pelaajista Blågultilta puuttuu riveistään 139 A-maaottelua pelannut Sofia Jakobsson, 189 kertaa maajoukkuepaidassa esiintynyt Hedvig Lindahl sekä eurooppalaispelaajista kaikkien aikojen eniten A-maaotteluita (233) pelannut Caroline Seger.

- Tietenkin Ruotsi on hyvä joukkue. Nyt on vähän spekuloitu, että miten käy, kun heillä on joitain pelaajia lopettanut, että aikovatko he ajaa nuorempia pelaajia sisään. Saa nähdä, minkälaisella kokoonpanolla tai aloituskokoonpanolla he tulevat tähän otteluun, Öling ennakoi.

Ruotsalaislegenda Segerin kanssa Rosengårdissa pelaavan Ölingin joukkuekavereista myös 100. A-maaotteluaan tavoitteleva hyökkääjä Olivia Schough on Tampereella mukana Ruotsin joukkueessa. Lisäksi Rosengårdin puolustaja Emma Berglund on kuulunut pitkään A-maajoukkueen runkopelaajiin, vaikkei tässä ottelussa olekaan mukana. Ölingille länsinaapurin maajoukkuepelaajien taso on siis tuttu jo harjoituskentältä.

- Heillä on hyviä yksilöitä, mutta he ovat myös joukkueena todella vahva, Öling tiivistää.

Ria Ölingiä hymyilytti Helmareiden harjoituksissa.Kuva: Katriina Talaslahti

Terveiset katsojille

Tiistain otteluun on tällä hetkellä myyty jo yli 6000 lippua. Se tarkoittaa varmuudella Helmareiden uutta arvokisakarsintaotteluiden yleisöennätystä, sillä aiempi, Espanjaa vastaan vuonna 2005 pelatussa ottelussa tehty ennätys oli 5890 katsojaa. Ölingin mukaan runsaslukuinen kotiyleisö tuo lisää latausta Helmarit-ryhmälle.

- Nyt kun ollaan kotiyleisön edessä ja ollaan saamassa kunnon kannatus, niin me haluamme näyttää, että ansaitaan se kannustus, mitä meillä on ollut tässä nyt lähiaikoina – varsinkin EM-kisoissa, Öling sanoo.

- Sellaisia terveisiä, että nyt ollaan saatu yleisöennätys jo rikki, mutta tietenkin toivotaan, että saadaan se vielä paremmin rikki. Me tarvitsemme teidän tukeanne, koska vastassa on kova maa. Olemme kiitollisia siitä kannustuksesta mitä olemme saaneet ja haluamme näyttää myös kentällä, että olemme sen arvoisia. Te voitte tulla katsomaan sitä tiistaina Ratinaan, Öling jatkaa.

Tulevaisuuden rakentamista

MM-karsinnat päättävän Ruotsi-ottelun jälkeen Helmareilla alkaa tauko kilpailullisista otteluista, sillä seuraavat EM-karsinnat pyörähtävät käyntiin syksyllä 2023. Ölingin mukaan se antaa Suomelle mahdollisuuden aloittaa tulevaisuuden rakentamisen hyvissä ajoin.

- Näitä karsintapelejä ei ihan liian usein ole, niin tämä on todella hyvä mittari meille. Me pystymme jo nyt katsomaan eteenpäin ja kehittymään joukkueena ja pelaamaan parempaa futista, että voimme sitten olla mukana seuraavissa kisoissa. Ruotsi on todella hyvä mittari, koska he ovat yksi Euroopan parhaista maista, Öling toteaa.

Vaikka Helmareille tulee Ruotsi-ottelun jälkeen pidempi tauko kilpailullisista otteluista, näkee Öling erittäin tärkeänä sen, että leirityksiä ja maaotteluita järjestetään riittävän paljon.

- Me pelaajat kehitymme omassa arjessamme ja teemme kaikkemme, että meistä tulisi parempia pelaajia. Toivottavasti pystymme myös maajoukkueena kehittämään meidän pelitapaamme esimerkiksi harjoituspelien ja yhteisten harjoitusten kautta.

- Haluamme pelata parempaa futista ja olla vielä vahvempia puolustussuuntaan, että voimme seuraavissa karsinnoissa voittaa vastustajat ja päästään mukaan kisoihin, Öling päättää.

Suomi ja Ruotsi iskevät yhteen MM-karsinnat päättävässä ottelussa tiistaina (6.9.) Ratinan stadionilla. Liput klo 19.00 alkavaan otteluun voit hankkia tästä >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä