Ranska vei U23-tuplamaaottelun avausosan

Jutta Rantalan osuma jäi Pikkuhelmareiden kannalta laihaksi lohduksi. Suomella koittaa revanssin paikka lauantaina – toinen osa alkaa kello 11:00 Suomen aikaa.

Suomen avaus Ranskaa vastaan.

5.10.2022 klo 17:44

U23-naiset (1999 ja myöhemmin syntyneet) kärsi tappion Ranskalle tänään keskiviikkona. Clairefontainessa pelattu ottelu päättyi emäntämaan 3–1-voittoon.

Päävalmentaja Jarmo Matikaisen mukaan Ranska oli odotetun kaltainen vastustaja. Matikaisen mukaan pelissä oli myös hyviä asioita, vaikkei tulos ei tyydyttänyt – Suomi aloitti pelin mainiosti, ja vierailla oli omat paikkansa ensimmäisen 20-minuuttisen aikana. Viimeiset ratkaisut jättivät vielä parantamisen varaa.

– Pelimme taso laski ensimmäisen jakson toisella puolikkaalla. Aiheutimme puoliajan lopulla hankaluuksia itsellemme ja menetimme palloja vaarallisilla alueilla. Vaikka otimme vastaan, Ranska ei saanut yhtään laukausta päin maalia ennen jakson viime hetkiä, Matikainen sanoi.

– Avausmaali tuli rankkarista, joka tuli aika kyseenalaisesti – emme nähneet tilanteessa rikettä. He onnistuivat uudestaan maalinteossa hetkeä myöhemmin. Puoliajan loppu oli meille huonoin mahdollinen, ja kahden maalin tappioasema tuntui kovalta, sillä olimme pelanneet loppua lukuun ottamatta hyvin.

Myös toinen jakso alkoi Suomen osalta lupaavasti, ja vieraiden prässi toimi hyvin ensimmäisen kymmenminuuttisen aikana. Tästä huolimatta Ranska vastasi myös ottelun kolmannesta osumasta – kotijoukkue rankaisi armotta suomalaispelaajan harhasyötön jälkeen.

– Pyrimme vielä kääntämään ottelun, mutta 3–0 oli liian iso mäki kiivettäväksi. Hyvää oli se, että saimme aikaan kavennuksen, ja pelaajat tekivät paljon töitä loppuun saakka. Ottelussa ehkä näkyi, että meillä oli paljon uusia pelaajia – sen selityksen taakse ei kuitenkaan voi mennä, sillä teimme avainhetkissä virheitä, joita ei saa tehdä näissä peleissä, Matikainen totesi.

– Tämä oli pelaajille erittäin tärkeä kokemus, ja lähdemme kehittämään peliämme lauantain otteluun. Meidän täytyy parantaa kommunikointia sekä puolustus- että hyökkäyssuuntaan ja saada vielä ripaus tarkkuutta viimeisiin ratkaisuihin.

Ranska – Suomi 3–1 (2–0)

44’ Sonia Ouchene (rp) 1–0
45’ Vichy Becho 2–0
58’ Esther M'Bakem 3–0