Pori Palloliiton kaupunkikumppaniksi

Pori on liittynyt mukaan Palloliiton kaupunkikumppanien joukkoon. Aiepöytäkirja allekirjoitettiin Porissa torstaina 4.8. miesten Kakkosen paikallisottelun FC Jazz-MuSa yhteydessä. Porista tuli näin Jyväskylän, Turun, Joensuun, Lappeenrannan, Tampereen, Porvoon, Lahden ja Kotkan jatkoksi yhdeksäs kumppanuuskaupunki.

Porin kaupunkikumppanuus allekirjoitettiin Kakkosen paikallispelin FC Jazz-MuSa yhteydessä

5.8.2022 klo 12:08

Palloliiton tiivistynyt yhteistyö suurimpien kaupunkien kanssa jatkuu. Tavoitteena on allekirjoittaa kaupunkikumppanuuden aiepöytäkirja kaikkien C22 kaupunkien kanssa. Jalkapallo ja futsal haluavat kantaa yhteiskuntavastuuta lasten ja nuorten liikuttamisen sekä harrastusolosuhteinen lisäksi myös laajemmin yhteiskunnassa. Tulokset vaativat entistä laajempaa yhteistyötä eri toimijoiden kesken ja kunnat ovat yksi jalkapallo- ja futsalperheen tärkeimmistä kumppaneista.

Yhteistyö konkretisoituu säännöllisen yhteydenpidon kautta, jossa Palloliiton tehtävänä on koota paikallisten seurojen näkemyksiä ja edustaa vuoropuhelussa jäsenseurojaan tasapuolisesti. Paikallisten seurojen tarpeita ja kunnan strategisten tavoitteiden toteutumista edistetään yhdessä rintamassa ja ennen kaikkea säännöllisesti. Kumppanuuden kautta kunnat ovat voineet kohdistaa entistä tehokkaammin resurssejaan käyttäen apunaan Palloliiton tuottamaa informaatiota sekä seurojen aktiivisempaa toimintaa.

Porin kaupunkistrategiassa on runsaasti yhtäläisyyksiä suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategiaan. Käytännön tasolla porilaiset jalkapallo- ja futsalseurat toteuttavat jo omalta osaltaan kaupunginkin strategiatavoitteita.

Porin strategia 2030 ”Sujuvan arjen ja kestävän kasvun kotikaupunki” hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa huhtikuussa. Strategian visio sisältää kolme tavoitetta, joista ”Onnellinen ja turvallinen kaupunki”-osiossa kuvataan seuraavasti kaupungin tahtotilaa edistää kaupunkilaisten hyvinvointia: Porilaiset voivat hyvin ja toimivat energisesti. Asukkaiden aktiivisuus ilmenee yhdistysten toiminnassa ja vaikutuksessa. Runsas liikunta parantaa elämisen laatua. Pori on kulttuurikaupunki, joka tarjoaa elämyksiä ympäri vuoden. Yhdessä olemme rakentaneet kaupungin, jossa jokainen voi elää itsensä näköistä elämää.

Porissa 12 jalkapallo- ja futsalseuraa liikuttaa yli 2500 pelaajaa. Seurojen yhteiskunnallinen merkitys ja vaikuttavuus on mittava. Viime kesänä julkistetussa UEFA SROI mallinnuksessa pelkästään kolmen porilaisen seuran (FC Jazz, MuSa, ToVe) yhteiskunnalle tuottama kokonaisarvo oli peräti 17,42 miljoonaa euroa vuodessa. Perusajatuksena aiepöytäkirjassa onkin ollut ”seuratoiminta avaimena liikkumattomuuden ratkaisuun.”

Merkittävänä tavoitteena aiepöytäkirjassa on taata säännöllinen keskusteluyhteys seurojen, Palloliiton ja kaupungin välille.

- Pori on mahtava urheilukaupunki ja Suomen Palloliitolle merkittävä kumppani. Nyt allekirjoitetun aiepöytäkirjan myötä tiivistämme jatkossa yhteistä tekemistä, ja ennen kaikkea voimme tämän myötä taata säännöllisemmän vuoropuhelun kaupungin, seurojen ja Palloliiton kesken, toteavat Palloliiton puolesta kaupunkikumppanuuden aiepöytäkirjan allekirjoittaneet pääsihteeri Marco Casagrande sekä Läntisen alueen aluepäällikkö Jouni Koivuniemi.

Kaupunki, seurat ja Palloliitto käyvät jatkossa vuosittaiset keskustelut, joissa aiepöytäkirjaan kirjattuja asioita tarkastellaan. Tavoitetasolla on kirjattu huomioita mm. kouluyhteistyöstä ja harrastamisesta koulupäivän yhteydessä, harrastamisen hinnasta kenttä- ja salivuokrineen sekä seura-avustuksineen. Myös syrjäytymisen ehkäiseminen sekä kotouttamiseen liittyvät yhteistoimet ovat keskusteluissa säännöllisesti mukana.

Jalkapallon ja futsalin olosuhdekehitystä seurataan jatkossa niin ikään kaupunkikumppanuuden yhtenä osana. Samoin erityisesti seurojen, mutta yhtä lailla myös Palloliiton järjestämät tapahtumat ja niiden kehittäminen tulevat mukaan säännölliseen vuoropuheluun.

- Seurojen junioritoiminnan kautta lapset ja nuoret on luonnollisesti kaikkein laajin lajin parissa oleva ryhmä, mutta jalkapallo ja futsal liikuttavat myös isoa joukkoa aikuispelaajia sekä eri sarjatasoilla että kilpailutoiminnan ulkopuolella. Osalla seuroista on myös selkeitä tavoitteita aikuisten kilpaurheilussa. Tähän kokonaisuuteen liittyy monenlaisia tarpeita ja toiveita, joten on hienoa saada Palloliitto tämän sopimuksen myötä mukaan yhdeksi keskustelukumppaniksi. Yhteisenä tavoitteena on edistää porilaisten hyvinvointia tukevaa liikkumista ja viedä samalla eteenpäin porilaista jalkapalloa ja futsalia yhdessä Palloliiton ja porilaisten seurojen kanssa, kommentoi Porin liikunta- ja nuorisoyksikön päällikkö Petteri Lahti.

- Eilen aurinkoisessa kesäillassa pelattu jännittävä paikallisottelu keräsi stadionille lähes 3000 jalkapallon ystävää. Tämä on mainio osoitus siitä, että jalkapallo kiinnostaa porilaisia. Samaan aikaan on paikallaan huomioida se, että myös tyttöjen ja naisten jalkapallo sekä futsal ovat Porissa hyvässä nosteessa, jatkaa Lahti.

Lisätiedot:

Petteri Lahti
Porin liikunta- ja nuorisyksikön päällikkö
petteri.lahti(a)pori.fi

Jouni Koivuniemi
SPL Läntisen alueen aluepäällikkö
jouni.koivuniemi(a)palloliitto.fi

Palloliiton Läntisen alueen aluepäällikkö Jouni Koivuniemi (vas. ) ja Porin vs. kaupunginjohtaja Lauri Kilkku pääsivät kommentoimaan kaupunkikumppanuutta FC Jazzin Tommi Pikkaraisen haastattelussa

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä