Pohjoismaiset jalkapalloliitot näyttävät suuntaa – UEFA Women’s EURO 2025 -lopputurnaushaku etenee

Pohjoismaat hakevat yhdessä UEFA Women’s EURO 2025 -lopputurnausta mielessään vahva visio naisten pelaaman jalkapallon kehittämisestä. Pohjoismaiset arvot ja kestävän kehityksen periaatteet ovat yhdenvertaisuuden ohella yhteisen haun ytimessä.

Tinja-Riikka Korpela teikkauksessa ennen Ruotsi-Suomi MM-karsintaottelua.Kuva: Riku Laukkanen

6.4.2022 klo 17:04

Pohjoismaiset jalkapalloliitot ovat työskennelleet tiiviisti yhdessä kuluneiden vuosien aikana hakeakseen yhdessä aikuisten arvoturnauksen järjestämistä. Tanska, Suomi, Norja ja Ruotsi ovat maaliskuun lopussa jättäneet ensivaiheen hakemuksen naisten EURO-lopputurnauksen järjestämiseksi vuonna 2025. Hakua ovat tukemassa myös muut Pohjoismaat: Färsaaret ja Islanti.

- Jalkapallolla on vahva mahdollisuus luoda uutta. Yhdessä pohjoismaisten kumppaniemme kanssa haluamme näyttää, että jalkapallon kautta voimme luoda eettistä, läpinäkyvää sekä monimuotoista tulevaisuutta niin urheilussa kuin muussakin yhteiskunnassa, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti sanoo.

Yhteisen työskentelyn aikana pohjoismaiset jalkapalloliitot ovat tutkineet potentiaalisia stadioneita, järjestäjäkaupunkeja, joukkueiden majoitustiloja sekä muita olosuhteita luodakseen kokonaiskuvan käytössä olevista puitteista yhden Euroopan suurimman urheilutapahtuman järjestämiselle. Tämä työ jatkuu ja tarkentuu lokakuuhun 2022 saakka, jolloin lopullinen hakemus jätetään UEFAlle.

UEFAn johtokunta julkaisee vuoden 2025 EM-lopputurnauksen järjestäjän joulukuussa 2022. Mikäli pohjoismaat saavat kisat järjestettäväkseen, pelataan kisojen finaali, EM-loppuottelu, 50 000 katsojaa vetävällä Tukholman Friends-areenalla. Suomessa pelattavan alkulohkon järjestäjäkaupungit olisivat Helsinki ja Tampere.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä