Pohjoisen alueen jalkapallokauden 2022 ansioituneita palkittiin palkintogaalassa 11.2 Seurojen Ääni -seminaarin yhteydessä

Pohjoisen alueen jalkapallokauden 2022 ansioituneita palkittiin Seurojen Ääni -seminaarin yhteydessä palkintogaalassa 11.2.2023

Pohjoisen palkitut 2022

14.2.2023 klo 09:19

Jalkapallokauden menestyjät ja ansioituneet saivat huomiota sekä arvostusta runsaan yleisön edessä Oulussa hotelli Lasaretissa 11.2. Valinnat palkituista on tehty alueellisissa kehitysryhmissä. Seurat ovat saaneet myös ehdottaa osaan kategorioista omia ehdokkaitaan.

Vuoden tyttöpelaaja Claudia Palosaari ONS (TP-47)

Tuottaa nopeudellaa jatkuvaa uhkaa vastustajan alakerralle ja on jatkuvasti pelin sisällä. Motivoitunut ja halukas oppimaan uutta. Alkukauden hyvien esitysten ansiosta nousi maajoukkueeseen , mutta loukkautuminen katkaisi kauden. Teki 15 maalia 18 pelaamassaan ottelussa.

Vuoden poikapelaaja Danila Bulgakov OLS/AC Oulu (TP-47)

TP-47 kasvatti. OLS/AC Oulu B-SM sarja joukkueen kantava voima. Omaa potentiaalia kehittyä vielä entisestään.

Vuoden pelaaja Otso Liimatta AC Oulu

Lopullinen läpimurto Veikkausliigaan. AC Oulun kantava voima, joka omaa potentiaalia kehittyä vielä entisestään. Otso pokkasi jo Captain's Ball:ssa 2022 lupaavan nuori pelaaja pystin.

Vuoden erotuomari Satu Miettunen

Ollut jo pitkään valtakunnallisen pääsarjan erotuomari ja vakiinnuttanut paikkansa siellä. Vuodesta toiseen tasaista tekemistä. Työnteko peruskunnon eteen tuonut tulosta ja paikka auennut myös miesten sarjojen erotuomaritehtäviin. Palkintona hyvistä suorituksista valinta naisten Suomen cupin finaaliin erotuomariksi viime lokakuussa. Antanut myös ison panoksen lupaavien tyttöerotuomareiden kehittymiseen urallaan.

Vuoden lupaava erotuomari Anna Pasma

Aloitti tuomaroinnin 2018, kehitystä tapahtunut joka vuosi. Hyvä fysiikka, päättäväisyys ja rohkeus parhaat ominaisuudet. Halu kehittyä ja oppia uusia asioita. Valittu Helmari- ja Laura Kalmari koulutusturnauksiin kahtena viime vuonna. Valittiin tänä kesänä Helmariturnauksen parhaaksi erotuomariksi. Hyvät esitykset kauden aikana toivat Kansallisen liigan avustavan erotuomarin tehtäviä ja valittiin ensi kaudelle 2023 Kansallisen liigan avustavien erotuomareiden ryhmään.

Vuoden Valmentaja Ricardo Duarte AC Oulu

Valmentajana analyyttinen ja on pystynyt siirtämään vankkaa teoriapohjaa hyvin käytäntöön. Osoituksena nuorten pelaajien kehittyminen ja esiinmarssi. Sarjasijoitus 7 ja sitä kautta eteneminen euro lopputurnauskarsintaan.

Vuoden nuorten valmentaja Tapio Haapaniemi ONS

Kokenut osaava pelille heittäytyvä valmentaja. Pystynyt kehittämään nuoria pelaajia niin teknisesti kuin taktisesti. ONS B SM sijoitus 5 ja vain parin pisteen päähän mitallisijoituksista.

Vuoden lasten valmentaja 2022 Arto Harjuniemi SoPa

Toiminut pitkään PT12- joukkueen valmentajana. Erinomainen lasten kanssa toimiva innostava valmentaja. Halu kehittyä valmentajana ja myös tiedonjanoinen. Pienen seuran aktiivinen toimija. Ilmapiirin kehittäjä.

Vuoden lasten valmentaja 2022 Petri Turunen Ajax Sarkkiranta

Monipuolinen toimija seurassa. Joukkueen pelaajamäärät kasvanut vuosi vuodelta. Joukkue pärjännyt myös kilpailullisesti, joka osoittaa, että joukkueen hyväksi on tehty oikeita asioita. Pete on panoksellaan vaikuttanut myös harrastepuolen Easyfutiksen kehittymiseen. Takataskusta löytyy ikätasolle sopiva aasinhattu innostaa ja kannustaa lapsia treenaamaan.

Vuoden lasten valmentaja 2022 Antti Okkonen RoPS

Taitava pelin opettaja. Pystyy myös itse näyttämään, mitä haluaa pelaajien oppivan johtuen menestykkäästä pelaajataustasta. Sukelle on tärkeää, että jokainen pelaaja huomioidaan ja kokee olevansa osana joukkuetta. Suunnittelee ja analysoi harjoitukset ja pelit hyvin ja kehittää joukkuetta sekä yksilöitä tätä kautta.

Vuoden lasten valmentaja 2022 Juuso Madetoja Tervarit-j

Osaava, innostava ja sopivan vaativa valmentaja. Kehittää itseään ja haluaa mennä eteenpäin. Juuso kouluttaa myös itse aloittavia valmentajia. Lisäksi kilpailullinen menestys on ollut hyvä.

Respect -palkinto 2022: Oulu ja Rovaniemi kaupungit

Palloliiton Pohjoisen alueen historian ensimmäiset kaupunkikumppanuuden aiesopimukset on tehty näiden kaupunkien kanssa. Näitä on luotu ensivaiheessa C21 kaupunkien kanssa. Näiden sopimusten myötä näillä kaupungeilla on yhteinen tahtotila Palloliiton ja seurojen  kanssa yhteistyöllä edistää liikkumista ja hyvinvointia monin eri tavoin eri kohderyhmissä.

Futsal Respect - 2021-2022 Lauri Kauppinen FC OPA

Pitkäaikainen työ futsalin taustatoimijana seurassa. Hän on ollut mm. perustamassa seuraa sekä toiminut  erilaisissa rooleissa seuran toiminnan edistämiseksi ja kehittämiseksi niin seurassa kuin sen joukkueissa. Hän on lisäksi luonut ja ylläpitänyt pitkältä ajalta seuran historiasta arvokasta tilastodataa.

Koulutusstipendit 2022 OsPa ja OuHu

Palloliiton valtakunnallisten uusien mittareiden pohjalta ensimmäistä kertaa alueilla jaettavat koulutusstipendit seuran pelaajamärän tasaisesta kasvusta, pitovoimasta ja drop outin vähentämisestä. Tarkoituksena siis tunnistaa seurojen onnistumisia ja hyviä käytänteitä sekä palkita seuroja alemman tason valmentajakoulutukseen kohdennettavilla koulutusstipendeillä.

Respect -palkinto 2022 FC PaKa Kuusamo

170% pelaajamäärän kasvu kategoriassa pienet seurat. Uuden puheenjohtajansa ent. liigamaalivahti Jere Pyhärannan johdolla ottanut vahvaa roolia seuran kehittämisestä myös Palloliiton laatuohjelman tuella.

Respect -palkinto 2022 FC Santa Claus Juniorit

Seuran uusi nousu, 26% pelaajamäärän kasvu kategoriassa isot seurat. Pohjoisen aktiivisin seura hyödyntämään Palloliiton seurapalveluiden eri GR toimintoja. Seuratoimijoiden positiivinen ja yhteistyökykyinen ote toimintaan ja seuran kehittämiseen. Seura arvioi säännöllisesti omaa toimintaansa  kuullen jäsentensä ääntä toimintansa kehittämiseen.

Vuoden seura 2022 HauPa

Vahvaa  yhteiskuntavastuullista toimintaa. Pohjoisen seuroista  laajin palvelutarjotin lapsista aikuisiin. Suunnitelmallinen ja pitkäjänteinen kehitystyö laatuohjelman tuella sekä Palloliiton yhteistyöllä. Toimii vahvana Futsalin ja jalkapallon edistäjänä niin harraste- kuin kilpatavoitteellisesti. Tekee laajasti yhteistyötä pohjoisen  seurojen kanssa.  Vuoden aikuisliikuttaja saaden pohjoisen 1. seurana tänä vuonna Olympiakomitean aikuisten tähtiseurastatuksen.  Aiemmin seura on saanut myös Olympiakomitean  lasten ja nuorten tähtiseurastatuksen

Vuoden seuratyöntekijä 2022 Teemu Isoaho Ysikaks Nivala

Yhteistyökykyinen, positiivinen, aikaansaava, osallistava, esimerkillinen toisia huomioiva ja arvostava seuratoimija, joka on toiminut  aktiivisesti kehittäen seuraansa Palloliiton laatuohjelmassa erittäin yhteistyökykyisesti. Tekee positiivisella otteella  yhteistyötä myös  muiden alueen jalkapallo ja futsalseurojen kanssa.

Respect -elämänurapalkinto 2022 Markku Männistö Kalajoen Pallo

Kalajoella hän aloitti pelaamaan jalkapalloa 1965. Kalajoen Palloa hän oli perustamassa ensimmäisen kerran 1971. K-Pallon puheenjohtajan paikan hän kertoo saaneensa tavallaan vahingossa. Nuorena miehenä  hän ei koskaan kuvitellut, että näin pitkään olisi seurassa. Puheenjohtajan paperit tuotiin hänelle vuoden 1977 paikkeilla. Seuran toimintaa on kannattanut ylläpitää sillä tällä hetkellä Kalajoen Pallo on kaupungissa suuri toimija, joka liikuttaa parissakymmenessä joukkueessa yli 300 pelaajaa pelkästään jalkapallossa. Lisäksi seurassa toimii myös lentopallo- ja salibandyjoukkueita. Hän oli perustamassa jalkapallokoulua seuraan 1984.  Ei sovi jättää mainitsematta, että hän on ehtinyt vaikuttaa kalajokiseen urheiluun muissakin lajeissa. 80- ja 90-luvuilla. Kalajoen Pallo pyöritti menestyksekästä kaukalopallotoimintaa. Hän oli vahvasti mukana organisoimassa esimerkiksi paikkakunnan menestyksekästä työpaikkaliigaa. Kaukalopallosta saaduilla tuotoilla pyöritettiin jalkapallopuoltakin monta vuotta. Futiksen ja kaukalopallon lisäksi hän on ehtinyt harrastaa myös lentopalloa, hiihtoa, juoksua ja rullahiihtoa sekä toimia merkittävässä roolissa paikallisessa jääkiekossakin. Kiekon pelaamisen hän aloitti jo 60-luvun alussa, ja peliuran loputtua hän toimi valmentajana parinkymmenen vuoden ajan. Edustusjoukkueesta eriytyneitä JHT Junioreita hän oli perustamassa vuonna 1992, toimien seuran puheenjohtajana - yhtä aikaa Kalajoen Pallon kanssa. Silloin kaikki kalajokiset jääkiekkojuniorit mm.  Jokiset (Jussi ja Juho) kulkivat seura kautta.  JHT:n puheenjohtajan pestin hän jätti 2006, mutta Kalajoen Pallon puheenjohtajana hän jatkoi aina vuoteen 2012 asti  saatuun tietoonsa syöpädiagnoosiin. Lopulta syöpä taittui, minkä jälkeen hän palasi tehtävään ja jatkoi siinä vielä pari vuotta. Sitten hän jätti pestin muille toistamiseen, mutta seuran rahastonhoitajana hän on jatkanut tähän päivään asti. Useamman urheiluseuran pyörittäminen on tietysti vaatinut yhdeltä mieheltä voimia. Hän kertoo, että 1980-luvulla tulleet ATK-mahdollisuudet ovat pelastaneet paljon. Niiden avulla seuroja on pystynyt pyörittämään yhdenkin miehen voimin ilman, että on tarvinnut pankissa juosta koko ajan. Siitä huolimatta valmennus- ja seuratoiminta on kiireisimpinä vuosina vienyt hänen aikaa niin, että kotona on kyselty, kuka se tuo mies on joka käy vain nukkumassa. Tietysti pitkästä urasta seuratoiminnan parissa on jotakin jäänyt myös käteen. K-Pallossa ja JHT:ssa ovat hänen aikana pelanneet paitsi miehen omat lapset, myös sellainen määrä muitakin kalajokisia junioripelaajia, ettei ole ihmekään, että kauppareissuilla melkein kaikki  tervehtivät. Totta kai ihmisen elämään tulee pohjaa ja väriä, kun ihmistä tarvitaan. On parempi tehdä jotain kuin vain istua tuolilla ja katsella taivaalle. Tämmöistä uraa ei tee, ellei siitä jotain kuvittele itsekin saavansa. Hän sanoo että nythän tuli uusi tutkimus siitä, mitä suomalaisten onnellisuus on. Sen mukaan on niin, että mitä enemmän voit toisten eteen tehdä, sitä onnellisempi olet. Tässähän pitäisi sitten olla onnellinen mies.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä