Palloliitto järjestämässä VIII Coach Webinaaria: Lasten jalkapallovammoja voidaan ehkäistä

Kaikille avoin ja maksuton webinaari järjestetään keskiviikkona 18. toukokuuta klo 14 - 15.15.

JalkapallonurmiKuva: Jyri Sulander

9.5.2022 klo 14:45

VIII Coach Webinaari: Lasten jalkapallovammoja voidaan ehkäistä - aktivoivalla lämmittelyllä lisää harjoituspäiviä käsittelee Terve urheilija -ohjelman Terve Futaaja -tutkimuksen tuloksia. Palloliitto toteuttaa webinaarin yhteistyössä Suomen Valmentajien sekä UKK-instituutin kanssa. Webinaarissa annetaan käytännön vinkkejä tutkitusti tehokkaan alkulämmittelyn toteutukseen lasten ja nuorten jalkapallossa.

Lääkäri Matias Hilska kertoo webinaarissa, mitkä vammat ovat yleisimpiä lasten jalkapallossa ja mitä jalkapalloilijoiden vammojen ehkäisystä tiedetään. Väitöskirjaa tekevä Hilska kuvaa myös mitä vaikutuksia hermo-lihasjärjestelmää aktivoivalla lämmittelyllä saatiin Terve Futaaja -tutkimuksessa.

Terveystieteiden tohtori Mari Leppänen puolestaan käy läpi tutkimuksessa käytetyn alkulämmittelyn sisällön. Tutkimus- ja kehittämisjohtaja Leppänen antaa myös vinkkejä vammoja ehkäisevän harjoittelun toteuttamiseen oman joukkueen kanssa.

Jalkapallovalmentaja Ilari Aho avaa kommenttipuheenvuorossaan valmentajan roolia vammojen ehkäisyssä. HJK:ssa valmentava Aho kertoo myös, millaisia kokemuksia hänellä on tutkimuksen alkulämmittelyohjelman käytöstä omassa valmennusryhmässään.

Webinaari on tarkoitettu erityisesti kaikille juniorijalkapallovalmentajille, mutta myös muille asiasta kiinnostuneille fysiikkavalmentajille, muiden lajien valmentajille, vanhemmille ja pelaajille, fysioterapeuteille, liikunnanopettajille ja liikunnanohjaajille. Ilmoittautuminen seminaariin on mahdollista 17. toukokuuta asti.

TERVE FUTAAJA -TUTKIMUS

Tampereen Urheilulääkäriaseman ja UKK-instituutin Terve Futaaja -tutkimuksessa selvitettiin hermo-lihasjärjestelmää aktivoivan lämmittelyn vaikutuksia äkillisten vammojen ehkäisyssä 9-14 -vuotiailla jalkapalloa harrastavilla lapsilla.

Tutkimuksen osallistui yhteensä 1403 jalkapalloa pelaavaa lasta (1123 poikaa ja 280 tyttöä) yhteensä 20 seurasta eri puolelta Suomea. Seurat jaettiin satunnaisesti harjoitteluryhmään (44 joukkuetta, 673 pelaajaa) ja kontrolliryhmään (48 joukkuetta, 730 pelaajaa). Pelaajille sattuneita vammoja seurattiin 20 viikon ajan.

Harjoitteluryhmän joukkueiden valmentajat osallistuivat tutkimuksen alussa koulutukseen, jossa heille ohjattiin tutkimuksen ajan toteutettava lämmittelyohjelma. Jokainen valmentaja sai oman tablettitietokoneen, joka sisälsi kaikki harjoitteet videoituina ja ohjeistuksineen.

Lämmittelyohjelma (Kuva 1) sisälsi seitsemän eri liikettä, joille oli kaikille variaatioita ja progressioita. Harjoitusryhmän valmentajia ohjeistettiin toteuttamaan tutkimuksen lämmittelyohjelmaa 2‒3 kertaa viikossa (kesto n. 20 minuuttia) perinteisen alkulämmittelyn tilalla 20 viikon ajan (tammi‒kesäkuu 2015). Kontrolliryhmän joukkueita ohjeistettiin jatkamaan normaalia harjoitteluaan.

Tutkimuksessa selvisi lämmittelyn ehkäisevän kolmasosan lasten jalkapallossa sattuvista äkillisistä alaraajavammoista. Erityisen tehokasta lämmittely oli ehkäisemään ilman kontaktia syntyviä nilkkavammoja sekä nivel- ja nivelsidevammoja. Rasitusvammoja tarkasteltaessa samanlaisia hyötyjä ei kuitenkaan havaittu. Hyvän sitoutumisen alkuverryttelyohjelmiin todettiin myös vähentävän vammariskiä.

Seminaari-ilmoittautuminen ja lisätiedot >>

Etkö löytänyt etsimääsi?