P17 Futsal-Liiga käynnistyy lauantaina - Vieska Futsal yksi ennakkosuosikeista

P17 Futsal-Liiga potkaistaan käyntiin tulevana lauantaina kolmen ottelun voimin. Mestaruutta tavoittelee yhteensä 16 joukkuetta.

Vieska Futsalin P17-joukkue lähtee sarjaan yhtenä ennakkosuosikeista.Kuva: Pauli Maaninka

27.10.2022 klo 11:34

Matka kohti kevään lopputurnausta alkaa

Poikien P17 Futsal-Liiga käynnistyy tulevana viikonloppuna. Heti lauantaina pelataan kolme ottelua, ja sunnuntaina vielä kaksi.

Runkosarja pelataan kolmessa lohkossa. Neljän joukkueen kesken keväällä miteltävään lopputurnaukseen selviää suoraan kunkin alkulohkon voittaja. Neljännestä ja samalla viimeisestä paikasta taistelevat jatkokarsinnassa kunkin lohkon toiseksi sijoittunut sekä paras lohkokolmonen.

A-lohko koostuu etelän joukkueista: Pato (Janakkala), FCK (Mäntsälä), FC Halikko (Salo), GrIFK (Kauniainen), KäPa (Helsinki).

B-lohkosta löytyy Hämeen ja Pirkanmaan joukkueiden lisäksi Keski-Suomen edustaja: KeuPa YJ (Keuruu), FC Kangasala, Ilves FS (Tampere), Akaa Futsal, HJS (Hämeenlinna).

C-lohkosta löytyvät pohjoisemman Suomen edustajat: TP-47 (Tornio), HauPa (Oulu), LiPK (Liminka), AS Moon (Raahe), Vieska Futsal (Ylivieska) sekä LoVe (Kokkola).

Ylivieskassa tähdätään korkealle

Sarjassa nähdään tällä kaudella kaksi seuraa, jotka pelaavat myös Miesten Futsal-Liigaa: Vieska Futsal sekä Akaa Futsal. Näistä Vieska oli viime kauden hopeamitalisti. Viime vuonna kultaa huuhtoi FC Viikingit. Pronssiottelussa puolestaan KeuPa kaatoi FC Kangasalan.

Vieska Futsalin P17-ikäluokan vastuuvalmentajana toimii Miikka Koivu.

- Kyllä meidän tavoitteena on tälläkin kaudella pelata SM-lopputurnauksessa,mutta se vaatii kovaa treenaamista niin joukkueena kuin yksilöinä. Sitoutuminen toimintaan ja hyvän yhteishengen luominen ovat myös edellytyksiä siihen että joukkue pääsee tavoitteisiinsa, Koivu kertoo.

Vieska Futsalin pelaajia lokakuun alussa pelatussa Limingan turnauksessaKuva: Pauli Maaninka

Vieska Futsalin nuorten päävalmentajana toista kautta toimiva Virhe Närhi komppaa tavoitetta, mutta tietää, että SM-lopputurnauspaikka ei tule helpolla.

- Pohjoisen lohko on aina kova ja jokainen peli ratkaisee, jääkö pisteet Vieskalle vai karkaako vastustaja sarjataulukossa. Viime kaudesta mieleen jäi, ettei henkistä valmistautumista kannata vähätellä. On tärkeää, että pelaajat oppivat ravinnon ja riittävän levon merkityksen onnistuneelle suoritukselle, Närhi tietää.

Laajalla ryhmällä kohti kautta

Vieska Futsalin nuorten joukkue on kasvanut huminalla viime kaudesta. Tällä hetkellä joukkueeseen kuuluu 29 pelaajaa.

- Viime keväänä tehtiin seurassa päätös laajentaa nuorten toimintaa useampaan ikäluokkaan, jotta voimme tukea alueellisesti futsalin pelaajakehitystä mahdollisimman laajasti. Meillä on vähintään yksi kerta viikkoon saliharjoitus, sitten useampi lajiharjoitus joko koko joukkueen kanssa tai pienemmissä ryhmissä. Osa pelaajista harjoittelee myös seuran kakkosjoukkueen mukana, osa hakee haasteita edustusjoukkueen harjoituksista. Lisäksi Nivalassa meillä on kerran viikossa tarjolla joukkueen kolmannen valmentajan Slobodan Tomicin ohjaamat futsalin aamuharjoitukset urheiluakatemiassa, Närhi kertoo ylivieskalaisten laadukkaasta toiminnasta.

Kun rinki on laaja, eittämättä myös tasoeroja löytyy joukkueen sisältä. Närhi näkee kuitenkin, että tässä piilee Vieskan toiminnan vahvuus.

- Pystymme treeneissä eriyttämään harjoitteita taito- ja fyysisen tason mukaisesti. Myös harjoitteiden suunnitteleminen on mielekästä, kun tietää, että harjoituksissa on lajiin sitoutuneita, motivoituneita ja tavoitteellisesti treenaavia nuoria urheilijoita.

- Haasteena isossa ryhmässä on joukkuehenki. Viime kaudella koin, että meillä oli tosi hyvä yhteishenki ja voitettu SM-hopea sekä kesän Kokkola Cup-kokemukset vain lujittivat sitä. Nyt olen kuitenkin aistinut, että joukkuehengen kanssa täytyy tehdä alkuun enemmän töitä, sillä uudet joukkuekaverit sekä kilpailutilanne pelipaikoista aiheuttavat luonnollisesti kuhinaa ja tunteiden myllerrystä pinnan alla, Närhi muistuttaa arjen haasteista.

P17 Futsal-Liiga käynnistyy lauantaina Hämeenlinnassa. Koko sarjan avausottelussa HJS isännöi FC Kangasalaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä