Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi ansiomerkkejä jalkapallon parissa ansioituneille

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain liikunnan ja urheilun ansiomerkkejä suomalaisen liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille.

Jouni Hyytiä palkittiin ansioristillä.Kuva: Juha Tamminen

27.2.2023 klo 15:02

Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen on myöntänyt ansioristejä ja -mitaleja liikuntakulttuurin ja urheilun parissa ansioituneille henkilöille.

Kultainen ansioristi annetaan erityisen ansiokkaasta valtakunnallisen liikuntatoiminnan hyväksi tehdystä työstä. Ansioristi myönnetään pitkäaikaisesta erityisen ansiokkaasta toiminnasta Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun hyväksi.

Palloliiton hakemuksesta myönnettiin kultainen ansioristi Eero Väyryselle ja ansioristit Hannu Penttiselle, Jouni Hyytiälle sekä Mikko Vuorelalle. Lisäksi ansiomitalit kullatuin ristein myönnettiin Palloliiton hallituksen jäsen Ari Murtoselle Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n hakemuksesta ja Seuraparlamentin jäsen Pasi Lodille Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:n hakemuksesta.

Katso kaikki ansiomerkkien saajat >>

Eero Väyrynen | Kultainen ansioristi

Suomen Jalkapallomuseon talousvastaavana ja hallituksen jäsenenä vuodesta 1996 lähtien toiminut Eero Väyrynen on ollut mukana suomalaisessa jalkapallossa jo yli 60 vuoden ajan. Väyrynen on ollut useissa eri rooleissa Valkeakosken Hakassa, muun muassa hallituksen jäsenenä, hallituksen puheenjohtajana sekä nuorisotoimikunnan puheenjohtajana. Hän on toiminut myös Suomen Palloliiton liittohallituksessa ja useissa luottamustoimissa. Väyrynen on aiemmin palkittu muun muassa Palloliiton kultaisella ansiomerkillä sekä Suomen Leijonan ritarimerkillä.

Hannu Penttinen | Ansioristi

Seuratoimija Hannu Penttinen on ollut yli 50 vuotta mukana Äänekosken Huiman toiminnassa. Penttinen on toiminut seurassa niin pelaajana, valmentajana kuin jalkapallojaoston puheenjohtajana. Liikunnanopettajan työn ohella hän on työskennellyt lukuisissa Äänekosken kaupungin luottamustehtävissä tehden aloitteita ja edistäen liikuntaolosuhteiden parantamista. Penttinen on myös toiminut useissa Suomen Palloliiton alueellisissa luottamustoimissa. Nykyään Penttinen toimii Huiman soveltavan jalkapallon Huimarit-joukkueen valmentajana.

Jouni Hyytiä | Ansioristi

Jouni Hyytiä toimi erotuomarina vuonna 1992 alkaneella urallaan peräti 237 Veikkausliigaottelussa ja FIFA-tuomarina 13 A-maaottelussa lukuisten muiden tehtävien ohella. Hyytiä on toiminut Suomen Palloliitossa erotuomaripäällikkönä, erotuomarivaliokunnan jäsenenä sekä erotuomaritarkkailijana. Hänet valittiin urallaan seitsemän kertaa vuoden liigatuomariksi ja nimettiin Veikkausliigan Legendaksi vuonna 2014.

Mikko Vuorela | Ansioristi

Vuonna 1986 erotuomariuransa aloittanut Mikko Vuorela toimi urallaan erotuomarina 126 kansainvälisessä ottelussa ja 220 Veikkausliigaottelussa. Vuorela on myös toiminut Suomen Palloliiton kurinpitovaliokunnassa ja erotuomariasiantuntijana televisiolähetyksissä. Sekä Palloliiton että liigapelaajien useaan kertaan vuoden erotuomariksi valitsema Vuorela on ensimmäinen erotuomari, joka on nimetty Veikkausliigan Legendaksi.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä