"On aikuisten tehtävä suojella ja tukea nuoria pelaajia ja erotuomareita"

Suomen Palloliiton erotuomaripäällikkö Johan Holmqvist: Hyvät valmentajat ja katsojat. Uskon, että meillä on yhteinen tavoite. Me kaikki haluamme, että jokaisessa jalkapallo- ja futsalottelussa on erotuomari, mielellään useampia erotuomareita. Lisäksi haluamme, että erotuomareiden taso on mahdollisimman korkea.

Ilman erotuomareita ei ole peliä.

31.5.2023 klo 16:52

Aletaanko tekemään yhdessä töitä tavoitteen saavuttamiseksi?

Valitettavasti viesti kentiltä on edelleen ja kausi toisensa jälkeen liian usein tällainen: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009617543.html

Tiedättekö mitä? Tällaisella toiminnalla meillä on tulevaisuudessa sekä vähemmän että huonompia erotuomareita. Sitähän kukaan meistä ei tavoittele?!

Viime vuonna erotuomareiden määrä saatiin pitkästä aikaa kasvuun, ja myös tänä vuonna suunta näyttää hyvältä. Positiivisen trendin jatkumiseksi tarvitsemme apua kaikilta jalkapallo- ja futsaltoimijoilta.

Olen kuullut juniorivalmentajan suusta, että ”pitää saada näyttää tunteita”. Olen myös kuullut junioriottelun katsojalta, että ”hänellä on oikeus huutaa, hän on vain katsoja”. Tunteet ja intohimo eivät silti oikeuta huonoon käytökseen.

Haluammeko oikeasti, että valmentajat ja katsojat naama punaisena huutavat jokaisesta erotuomarin ratkaisusta, yrittäen saada etua omalle joukkueelleen? Huono käytös on yksiselitteisesti huonoa käytöstä, tapahtuuko se sitten jalkapallon ympärillä tai muualla. Voidaan ehkä todeta, että erotuomareiden tulisi puuttua huonoon käytökseen ankarammin. Junioriotteluissa kuitenkin usein sekä pelaajat että erotuomarit ovat lapsia ja nuoria. He ovat kaikki oppimassa ja kehittymässä. 15-vuotiaalle erotuomarille ei ole helppoa puuttua aikuisen huonoon käytökseen. On aikuisten tehtävä suojella ja tukea sekä nuoria pelaajia että nuoria erotuomareita. On aikuisten tehtävä käyttäytyä ja osoittaa nuorille esimerkkiä!

Uskon, että yhteinen halumme on kehittää erotuomareita ja otteluiden ilmapiiriä koko ajan paremmaksi.

Arvoisat valmentajat ja katsojat, tähän on myös teillä omat tapanne vaikuttaa:

• Taso-järjestelmän kautta jokaisen junioriottelun molemmilla seuroilla on mahdollisuus lähettää palautetta erotuomaritoiminnasta. Tämä auttaa meitä suuntaamaan oikeanlaista koulutusta erotuomareille. Samalla saamme tietoa miten erotuomarit ovat onnistuneet.

• Erotuomarikouluttajia riittää valitettavasti vain murto-osaan peleistä. Pelin jälkeen kuuluu hyviin tapoihin, että valmentaja käy kiittämässä erotuomaria ottelusta. Samassa yhteydessä voi asiallisesti keskustella ottelusta ja antaa kannustavan palautteen.

• Jos havaitsette huonoa käytöstä katsojien keskuudessa – puuttukaa keskustelemalla!

• Tervetuloa mukaan erotuomareiden peruskoulutukseen. Tarvitsemme lisää erotuomareita.

Kuten Lotta Vuorio viime vuonna kirjoitti:

Mitä enemmän meillä on erotuomareita, sitä enemmän meillä on kilpailua hyvistä peleistä ja uralla etenemisestä. Mitä enemmän meillä on kilpailua, sitä parempia meistä tulee ja sitä paremmat erotuomarit joukkueet peleihinsä saavat. Kaikki voittavat, kun erotuomareita kohdellaan niin kuin ihmisiä kuuluu kohdella.

Toivon, että keskustelu erotuomareiden asemasta ja kohtelusta jatkuu aktiivisena.

Hyvää futiskauden jatkoa,
Johan Holmqvist