Oliver Antmanilla tavoitteet korkealla – ”Rahkeita riittää huipulle saakka”

Oliver Antman on tuttu nimi jo usean vuoden ajalta jalkapalloa aktiivisesti seuranneille, mutta suuremman yleisön tietoisuuteen hän räväytti itsensä viimeisessä Nations Leaguen ottelussa Montenegroa vastaan tehdessään debyytin Huuhkajissa. 21-vuotiaan pelurin uran tavoitteet ovat korkealla.

Oliver Antman tuulettaa A-maajoukkueuransa ensimmäistä maaliaan Podgoricassa syyskuussa 2022.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen /Juha Tamminen

28.10.2022 klo 12:56

Tanskalaisessa FC Nordsjällandissa pelaava Antman debytoi edustusjoukkueessa jo vuonna 2019 ja on viimeiset kolme kautta kuulunut joukkueen luottopelaajiin. Kuluva kausi on ollut joukkueelle loistava, sillä FC Nordsjälland johtaa sarjaa, kun 14 kierrosta on pelattu.

- Seuralla on mennyt tosi hyvin. Peli on kulkenut ja tulokset ovat olleet tosi hyviä. Kun olemme olleet käytännössä koko kauden ykkösinä, niin lähdemme siitä, että voittamme koko sarjan. Se on tällä hetkellä ykköstavoitteemme, Antman toteaa.

Vaikka Antmanilla on ikää mittarissa vasta 21 vuotta, niin hän lukeutuu jo joukkueen kokeneimpiin pelaajiin. FC Nordsjällandin strategiana on kasvattaa nuoria pelaajia suuremmille kentille ja pääosa joukkueen pelaajista on 20 ikävuoden molemmin puolin.

- Meillä on aina nuori joukkue. Se on joukkueen selkeä vahvuus, mutta samalla myös heikkous. Meillä ei ole sellaista kokemusta, jota joskus tarvitaan tasaisissa peleissä, kun haetaan viimeistä maalia. Sellaisissa tilanteissa kokemuksesta on hyötyä.

- Hyvä puoli on kuitenkin se, että kaikki ovat täynnä intoa ja halukkaita oppimaan. Kaikissa peleissä ja treeneissä mennään aina täysiä ja kovaa. Lisäksi yksi vahvuutemme on, että meillä on melkein täsmälleen sama joukkue kuin viime vuonna. Yleensä Nordsjälland myy 7-8 pelaajaa kesän aikana, mutta tänä kesänä lähti vain kaksi. Siitä on iso apu, Antman toteaa.

Antman ei ole ainoa seuran suomalaispelaaja, sillä Pikkuhuuhkajista tutut Leo Walta ja Maxim Stjopin edustavat myös seuraa. 19-vuotias Walta debytoi jo viime kaudella Tanskan liigassa ja Stjopinkin on nähty edustusjoukkueen paidassa Tanskan cupin otteluissa. Antman on mielissään saadessaan suomalaisseuraa itselleen.

- Se on tietenkin iso asia. Ensimmäiset kaksi vuotta olin ainut suomalainen ja siitä on iso apu etenkin kentän ulkopuolella, että pääsee välillä puhumaan suomea. Uskon sen olevan myös heille hyvä asia. Mahtavaa, että on muitakin suomalaisia.

Tulevaisuuden tavoitteet korkealla

Antman nousi ihmisten tietoisuuteen jo nuorena poikana ja intohimoisen harjoittelijan taitoja ihasteltiin aina Barcelonasta lähtien. Nuorena saatu huomio ei kuitenkaan tuonut ylimääräistä odotusten painolastia.

- En ole ottanut koskaan mitään paineita. Olin toki esillä jo nuorena ja ensimmäiset haastattelut taisivat olla 8-vuotiaana, mutta ei sitä silloin ajattele eikä osaa ottaa paineita mistään. Sitä vain keskittyi treenaamiseen.

Antman pelaa jo viidettä kauttaan Nordsjällandissa, mutta mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin tämä on samalla hänen viimeinen kautensa Tanskassa. Taiturin perään kyseltiin jo tänä kesänä, mutta suunnitelmissa on siirto muualle ensi kesän aikana.

- Kesällä oli kysyntää ja kiinnostusta, mutta seuran selkeänä ajatuksena on pitää minut täällä vielä tämän kauden ja sitten myydä ensi kesänä. Se on selkeä suunnitelma, paljastaa Antman.

Terveen itseluottamuksen omaava Antman ei ujostele uransa tavoitteista kertoessaan. Tähtäin on huipulla, mutta kiire ei ole.

- Uskon, että rahkeita riittää huipulle saakka. Ajatuksena on olla top5-liigassa ja siellä yksi parhaista pelaajista. Mielestäni minulla on aineksia siihen ja aion tehdä kaiken tarvittavan työn sen eteen, että se toteutuu. Minulla ei ole kuitenkaan kiire vielä minnekään, sillä olen vielä nuori pelaaja.

Huuhkajissa unelmien debyytti

Antman on ollut juniorimaajoukkueiden vakiokasvo ja oli mukana Huuhkajien syksyn viimeisissä Nations Leaguen otteluissa. Romania-pelin Antman seurasi vielä katsomosta, mutta nousi suoraan avauskokoonpanoon Montenegroa vastaan. Antman kiitti vastuusta pelaten erinomaisen ottelun ja laukoi ottelussa myös uransa ensimmäisen A-maajoukkuemaalin.

- Se oli aivan valtavan hieno asia ja tosi iso unelma. Pääsin kentälle ja millainen debyytti...Kaikki meni ihan nappiin ja olen tosi iloinen siitä debyytistä. Se oli huikea kokemus ja reissu. Toivottavasti niitä tulee paljon lisää.

Huuhkajat kokoontuvat seuraavan kerran yhteen marraskuussa, kun joukkue kohtaa harjoitusotteluissa Pohjois-Makedonian sekä Norjan.

- Tosi hyvillä mielin lähden, jos kutsu tulee. Saamme siinä pari hyvää harjoitusottelua hyviä vastustajia vastaan. Olen ollut vasta kerran Huuhkajien kanssa, niin olisi mukava päästä vielä tutustumaan joukkueeseen paremmin ja oppimaan paremmin joukkuetta ja pelisuunnitelmaa. Ne ovat tärkeitä tapahtumia oppimisen kannalta, muistuttaa Antman.

Huuhkajille arvottiin taannoin myös EM-karsintalohko johon arpa heitti Tanskan, Pohjois-Irlannin, Slovenian, Kazakstanin sekä San Marinon. Antman näkee lohkon haastavana, mutta samaan aikaan realistisena.

- Lohko on tosi mielenkiintoinen ja kiva, että Tanska tuli samaan lohkoon. Siellä on paljon tuttuja ja entisiä seurakavereita. Muut joukkueet ovat melko tasaisia. Hyviä ja kovia joukkueita, mutta mielestäni meillä on erittäin hyvät mahdollisuudet mennä kisoihin, jos jatkamme omaa hyvää pelaamistamme. Innolla odotan karsintojen alkua.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle