Olisiko sinusta erotuomariksi? - Ilmoittaudu erotuomarin peruskurssille!

Palloliitto järjestää erotuomareiden peruskoulutuksia keväällä ympäri Suomen. Aloita uusi harrastus erotuomarina ilmoittautumalla mukaan koulutukseen!

Erotuomarointi voi olla mukava harrastus, kesätyö tai tavoitteellista urheilua.

22.2.2023 klo 11:45

Erotuomarointi on mielekäs ja joustava muoto harrastaa jalkapalloa tai futsalia. Erotuomarina pääset seuraamaan otteluita pelin sisältä, saat liikuntaa ja palkkion päälle. Erotuomaroinnin voi yhdistää oman työn ja pelaamisen oheen, sillä erotuomarit voivat ennakkoon merkitä Palloliiton erotuomarijärjestelmään, milloin he ovat käytettävissä otteluihin.

Erotuomaritoiminta voi olla tavoitteellista urheilua, mukava kesätyö, tapa viettää aikaa rakkaan lajin parissa tai keino huolehtia omasta fyysisestä kunnosta. Lisäksi erotuomarina on mahdollista luoda uraa kotimaassa tai kansainvälisillä kentillä, kuten kesän naisten jalkapallon MM-kisoihin valmistautuva FIFAn kansainvälinen erotuomari Lina Lehtovaara:

- Kentällä oleminen on kivaa ja palkitsevaa. Myös erotuomareille joukkue on tärkeä. Olemme kentällä kolmas joukkue, joka myös hakee onnistumisia. Erotuomaroinnissa parasta onkin yhdessä tekeminen.

Ryhdy erotuomariksi tai pelinohjaajaksi

Jalkapallo- ja futsalerotuomarin ura alkaa peruskoulutuksesta, joka koostuu seuraavista osista: itseopiskelu, lähikoulutus, joissa opetellaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toiminta harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella. Erotuomarikoulutukseen voivat hakeutua mukaan vuoden aikana 15 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat henkilöt.

- Peruskoulutusta on uudistettu tälle vuodelle poistamalla yksi vaihe, etäopiskelu. Lisäksi olemme rakentaneet Moodleen laajaan ja laadukkaan itseopiskelumateriaalin, jota erotuomarit voivat hyödyntää peruskoulutuksen jälkeenkin, kertoo Palloliiton erotuomaripäällikkö Johan Holmqvist.

Erotuomarikoulutusten lisäksi Palloliitto järjestää 14–15-vuotiaille nuorille pelinohjaajakoulutusta, jonka jälkeen nuoret voivat toimia pelinohjaajana 7–11-vuotiaiden lasten otteluissa. Pelinohjaajat ovat aitiopaikalla katsomassa, kun tulevaisuuden jalkapalloilijat ottavat ensikosketuksiaan ja ohjaamassa lapsia uuden harrastuksensa alussa. Ikää ja kokemusta kertyessä moni pelinohjaaja jatkaa erotuomaroinnin peruskurssille.  Pelinohjaajakoulutuksia järjestetään seuroille ja seurojen joukkueille. Nuori voi siis kysellä koulutusta alueensa seuran kautta.

Ryhdy erotuomariksi tai pelinohjaajaksi! >>

Olisiko sinusta erotuomariksi? - Testaa valmiutesi tämän kevyen testin avulla ja lähde mukaan koulutukseen!

Tutustu myös kolmen erotuomarin tarinaan Palloliiton YouTubessa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä