Olga Ahtinen hyvässä vireessä kohti EM-kisoja

Olga Ahtinen on pelannut vahvaa kautta Linköping FC:n riveissä. Hän pääseekin hyvistä lähtökohdista muutaman viikon päästä alkaviin EM-kilpailuihin.

Olga Ahtinen pelaa vahvaa kautta Ruotsissa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

18.6.2022 klo 12:27

Damallsvenskanissa pelataan sunnuntaina viimeiset ottelut ennen EM-taukoa. Linköping on aloittanut kautensa vahvasti, kun kausi on juuri ylittänyt puolivälin. Joukkue on sarjassa toisena ja sunnuntaina asettuu vastaan sarjan häntäpäässä oleva Umeå IK.

- On kyllä lähtenyt vahvasti liikkeelle, vaikka matkan varrelle on osunut pelejä, joissa harmittaa, ettei voitettu. Tosi positiivinen ensimmäinen puolisko.

Viime kaudella Linköpingille osui alkusyksyyn heikko vaihe, joka pudotti sen kärkipään taistelusta ja vahva loppukiri nosti sen lopulta kuudenneksi. Viime kausi päättyi kolmeen peräkkäiseen voittoon ja tämä kausi on kulkenut samoja polkuja.

- Se vaikuttaa, että meillä on sama valmentaja, kun viime kaudelle se vaihtui. Siinä menee aina oma aikansa, kun haetaan identiteettiä ja pelitapaa. Nyt olemme olleet vuoden enemmän yhdessä ja vieneet pelin uudelle tasolle, Ahtinen avaa hyvän alkukauden syitä.

Ahtista harvemmin nähdään maalitilastossa, mutta tällä kaudella hän on osunut jo kahdesti. Ne ovat samalla neljättä kauttaan Ruotsissa pelaavalle Ahtiselle ensimmäiset maalit Damallsvenskanissa.

- On kiva, kun tulee paljon vastuuta. Tärkeintä on saada peliaikaa ja sitä kautta onnistumisia. Olen iloinen, että olen pystynyt auttamaan joukkuetta, mutta minulle on ihan sama kuka maalit tekee. Roolini on yhä puolustava, mutta olen ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Nyt olen vain alkanut pelaamaan vähän isommalla alueella.

Damallsvenskanin kärkitaistelu on hyvin tasainen. Ria Ölingin Rosengård on karannut viiden pisteen päähän, mutta viisi seuraavaa joukkuetta viiden pisteen sisällä.

- Tulee tasainen ja tiukka kausi. Damallsvenskanissa on monta tosi hyvää joukkuetta. Kevät on menty tosi kovalla pelirytmillä ja syksyllä on sitten vähän rauhallisempi tahti. Kaikki pelit ovat tärkeitä ja kaikki pistemenetykset muuttavat tilannetta.

EM-kilpailut ainutlaatuinen kokemus

Ahtinen on mukana myös Helmareiden EM-joukkueessa. Joukkue aloittaa valmistautumisen kisoihin ja Ahtinen odottaa jo innolla tulevaa arvokisaa.

- On tosi siistiä, että olen mukana ja pääsee kokemaan jotain ainutaatuista, jota ei voi ottaa pois. Siitä tulee varmasti hieno kokemus.

Helmareilla on kova lohkossa, jossa pelaavat Saksa, Espanja ja Tanska. Ahtinen uskoo Suomen mahdollisuuksiin kovasta lohkosta huolimatta.

- Tiedämme, ettei EM-kisoissa ole lähtökohtaisesti huonoja joukkueita eikä helppoja pelejä, mutta me olemme saaneet samaan lohkoon kovimmista kovimmat. Se toimii meille samalla hyvänä mittarina. Mielestäni lohkossa kaikki voivat voittaa kaikki.

Omalta kohdaltaan Ahtinen toivoo pystyvänsä auttamaan Helmareita menestymään.

- Mitä enemmän vastuuta saan ja pystyn auttamaan joukkuetta, niin sitä parempi. Ihan hirveästi ei ole peliaikaa tullut viime aikoina, joten täytyy olla realistinen sen suhteen, mutta yritän auttaa joukkuetta parhaani mukaan pärjäämään. Kyllähän jokainen urheilija haluaa olla osana pelaavaa ryhmää..

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä