Naisten Futsal-Liiga: uudistunut Ilves lähtee mitalijahtiin

Tampereen Ilveksen viime kausi Naisten Futsal-Liigassa jäi pettymykseksi. Nyt joukkue lähtee kauteen uudistuneena ja täynnä energiaa.

Jussi Jusell luotsaa Ilveksen uuteen kauteenKuva: Esa Norvia

5.9.2022 klo 21:35

Viime keväänä Ilves jäi runkosarjassa kuudenneksi, eivätkä pudotuspelit sujuneet sen paremmin. Puolivälierissä lopulta finaaliin asti edennyt FTK-Tornio pudotti tupsukorvat suoraan otteluvoitoin 2-0.

Ilveksessä katsotaan mieluummin eteenpäin, mutta joukkueen nuoriso-osastoon kuuluva Manta Räsänen suostuu vielä muistelemaan kevättä.

- Viime kaudesta jäi päällimmäisenä mieleen toki pettymys joukkueen loppusijoitukseen, mutta myös positiivisena kevätkierroksen voitot sen jälkeen kun joukkueemme joutui uusiutumaan. Oma kevätkausi meni hieman sairastellessa, joten nälkää pelaamiseen jäi valtavasti, Räsänen kertoo.

Pirkanmaan Ilvekset kohtasivat harjoitusottelussaKuva: Esa Norvia

Isoja muutoksia pelaajistossa ja valmennuksessa

Ilveksen kokoonpano on muuttunut melkoisesti kevään aikana. Poissa riveistä ovat nyt Heta Huhtaniska, Tiina Pöyry, Jenna Oksanen, Lilli Sandström, Ilona Mikkelä sekä Tanja Owens. Toisaalta myös sisäänpäin on ollut paljon liikennettä. Ilves-paidan pukevat päälleen uusina pelaajina Essi Koiranen, Minna Kivelä, Maria Ropanen, Julia Jokiranta, Lotta Hiihtola, Liisa Kuuloja, ja Veera Räkköläinen.

Ilveksen uutena päävalmentajana aloittanut Jussi Jusell on kuitenkin luottavainen sen suhteen, että joukkue on hioitunut yhtenäiseksi kauden alkuun mennessä.

- Meillä on onneksi joukkue ollut valmiina jo elokuun alusta, joten olemme päässeet harjoittelemaan täysipainoisesti. Pelaamme muutamia harjoituspelejä, ja olemme lisäksi järjestäneet erityisesti leiripäiviä. Tulemme olemaan valmiina, kun liigakausi käynnistyy.

Päävalmentajan mieltä ylentää joukkueen yleisilme alkusyksystä.

- Harjoituskausi on sujunut mielestäni erittäin hyvin. Olemme keskittyneet fysiikkaharjoitteluun lajiharjoitusten yhteydessä. Pelaajat ovat olleet treeneissä todella hyvällä asenteella sekä joukkuehengellä. Koko joukkueella on kova usko ensi kauteen, Jusell kertoo.

Ilveksessä on paljon uusia pelaajiaKuva: Esa Norvia

"Entistä organisoidumpaa"

Myös Räsänen uskoo, että Ilves on valmis taistelemaan pisteistä kaikkia vastustajia vastaan.

- Joukkue lähtee tulevaan kauteen hyvillä fiiliksillä. Tavoitteena on kehittää peliä ja pärjätä tietenkin tuloksellisesti viime kautta paremmin. Uskon, että meillä on tälläkin kaudella täydet mahdollisuudet haastaa kenet tahansa tässä sarjassa. Olemme pre-seasonilla keskittyneet paljon myös taktisten asioiden kehittämiseen, joten toivon, että joukkuepelimme tulee olemaan ensi kauden aikana entistä organisoidumpaa.

Mutta onko uudistuneella Ilveksellä edellytykset palauttaa Tampereelle SM-mitalit muutaman vuoden tauon jälkeen? Ainakin pelaajistolla uskoa siihen riittää.

- Viime kaudella mitalit napanneet MuSa ja HIFK ovat varmasti edelleen kovassa iskussa. Uskon myös entisen seurani KaDyn mahdollisuuksiin yllättää. Onnistuneen kauden myötä myös meidän Ilves on varmasti täydessä mitalikunnossa, Räsänen vakuuttaa.

Ilveksen liigakausi käynnistyy kotiottelulla, kun avauskierroksella lauantaina 24.9. Tampereelle vieraaksi saapuu Helsingin IFK.

Ilveksen nettisivuihin voit tutustua täällä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä