Naisten Futsal-Liiga: MuSaFutsal hakee kolmatta mestaruutta

Naisten Futsal-Liiga on päättynyt kahtena viime keväänä porilaisjuhliin, kun MuSaFutsal on juhlinut mestaruutta. Sen vähempään ei Porissa tyydytä alkavallakaan kaudella.

MuSaFutsal aikoo juhlia myös tulevalla kaudella.Kuva: Ⓒ Heini Lehtipuu /Heini Lehtipuu

13.9.2022 klo 16:59

Mestarivalmentaja Juha Helander ei ole liigakauden kynnyiksellä erityisen tyytyväinen harjoituskauteen, mutta ei suostu olemaan huolissaankaan.

- Kieltämättä pre-season on ollut melko rikkonainen, koska on ollut sairastelua, työesteitä ja maajoukkuetapahtumia, joissa meiltä on ollut useita pelaajia. Kausi on kuitenkin pitkä, ja tärkeintä on olla keväällä parhaimmillaan. Tässä ehtii kyllä kehittämään peliä. Samasta syystä emme pelaa montaa harjoitusotteluakaan, Helander avaa filosofiaansa.

Porissa on alla jo kaksi mestaruutta, joten tavoitteet tulevaan kauteen lienee selvät.

- Ei meillä ole mitään muuta tavoitetta kuin mestaruus. Ja miellällään voitetan se niin, että saadaan samalla kehitettyä pelaajia entistä paremmaksi, Helander vahvistaa.

Porin Urheilutalo on jälleen hankala paikka vierasjoukkueille.Kuva: Ⓒ Heini Lehtipuu /Heini Lehtipuu

"Maalintekoa parannettava"

Kahden mestaruuden jälkeen voi olla vaikea löytää enää parannettavaa, mutta MuSaFutsalissa vannotaan edelleen kehityksen nimiin.

Näin ajattelee myös joukkueen avainpelaajiin kuuluva Netta Hannula.

- Muutaman klassisen ohipelin lisäksi suorittamisemme oli viime kaudella melkoi tasaista. Mutta varmasti sitä tasaisuutta haetaan taas ja pyritään parantamaan tiettyjä asioita, kuten maalintekoa. Meidän vahvuus ovat todella hyvät yksilöt, jotka pystyvät kuitenkin pelaamaan hienosti myös yhteen. Ratkaisukykyä kyllä löytyy, ja se pitää kaivaa entistä paremmin esille, Hannula kertoo.

MuSan joukkue on muuttunut suhteellisen vähän viime kaudesta. Poistuneiden listalta löytyy muutamia nimiä, kuten Helmiina Luoma, Alina Virtala, Vera Mattila sekä Milla Ljungman.

Tilalle on tullut toistaiseksi vain yksi, mutta sitäkin mielenkiintoisempi nimi. PJK:sta MuSan paitaan vaihtoi maajoukkuepelaaja Sini Lauermaa.

- Porissa on hyvä valmennus ja hyvät pelaajat, ja koen, että täällä pystyn edelleen kehittymään pelaajana. Arvostan pitkäjänteistä työtä, ja täältä sitä löytyy. MuSassa on paljon tuttuja pelaajia maajoukkueesta, ja koitan tietysti tuoda niitä positiivisia asioita myös sieltä seurajoukkueen peleihin. Haluan olla aktiivisesti mukana kehittämässä joukkueen peliä myös omalta osaltani, Lauermaa kertoo.

Elina Setälä on yksi MuSaFutsalin avainpelaajista.Kuva: Ⓒ Heini Lehtipuu /Heini Lehtipuu

Tehopelaaja tavoittelee vieläkin parempaa

Yksi tähtiä tuikkivan MuSaFutsalin laadukkaasta kokoonpanosta, Jasmin Ylikraka, odottaa tulevaa kautta jo vesi kielellä.

- Viime kaudesta jäi vähän hampaankoloon, kun en päässyt pelaamaan viimeisiä pelejä. Nyt syksyllä armeijan ja ja pelaamisen yhdistyminen onnistuu varmasti helpommin, ja joulukuussa pääsen keskittymään täysillä futsaliin, Ylikraka kertoo.

Viime kauden runkosarjassa Ylikraka iski 15 runkosarjan ottelussa hurjat tehopisteet 11+16=27: Tulevalta kaudelta odotetaan vieläkin kovempia tekoja.

- Tavoitteena on ehdottomasti saada oma peli kulkemaan vieläkin paremmin, ja sitä kautta päästä auttamaan joukkuetta enemmän. Kolmatta kultaa lähdetään tavoittelemaan, Ylikraka linjaa.

MuSaFutsalin kausi Naisten Futsal-Liigassa käynnistyy sunnuntaina 25.9., jolloin joukkue saa Poriin vieraakseen espoolaisen sarjanousija EBK:n.

Tutustu MuSaFutsalin nettisivuihin täällä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä