Naisten EM-karsinnat uudistuvat – UEFA Nations League käynnistyy syksyllä 2023

Euroopan jalkapalloliitto UEFA:n hallitus on päättänyt uuden kilpailujärjestelmän käyttöönotosta naisten maajoukkuejalkapallossa. Uusi kilpailu käynnistyy syksyllä 2023.

Helmarit kilpailee paikasta vuoden 2025 EM-kisoihin uudistuneissa karsinnoissa.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

3.11.2022 klo 13:18

Uudistettu kilpailujärjestelmä koostuu kahdesta toisiinsa liittyvästä vaiheesta – UEFA Nations Leaguesta ja EM-karsinnoista. Molemmat vaiheet pelataan sarjamuotoisina kolmen eri tason kilpailuina, joissa joukkueet pelaavat neljän joukkueen lohkoissa kaksinkertaisen sarjan. Joukkueet voivat pudota ja nousta eri vaiheiden välillä. Samaa kilpailujärjestelmää tullaan käyttämään myös tulevien MM-karsintojen yhteydessä.

– Nations Leaguen tulo myös naisten huippujalkapallon puolelle on odotettu ja iloinen asia. Nations League tuo lisää kilpailullisia, kovatasoisia otteluita sekä lisää kaupallisia mahdollisuuksia entisestään kehittää naisten A-maajoukkueen kiinnostavuutta ja näkyvyyttä, Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja sanoo.

UEFA Nations Leaguen päätteeksi parhaat neljä joukkuetta kohtaavat Nations Leaguen finaaleissa. EM-karsintojen päätteeksi joukkueet, jotka eivät ole selvinneet EM-lopputurnaukseen karsintojen kautta, pelaavat jatkokarsinnat paikasta vuoden 2025 EM-kisoihin.

Esimerkkikuva. Lopullisia Nations League -lohkoja ei ole arvottu vielä.Kuva: Ⓒ UEFA

UEFA Nations League

Syksyllä 2023 käynnistyvässä UEFA Nations Leaguessa joukkueet on jaettu kolmeen liigaan UEFA:n rankingin perusteella. A- ja B-liigassa pelaa 16 joukkuetta neljässä neljän joukkueen lohkossa ja C-liigassa pelaa 19 joukkuetta neljässä neljän joukkueen lohkossa ja yhdessä kolmen joukkueen lohkossa.

Kaikki joukkueet pelaavat yhden kotiottelun ja yhden vierasottelun muita lohkonsa joukkueita vastaan. Nations League määrittää, mistä liigasta joukkueet lähtevät EM-karsintoihin. Joukkueet voivat säilyä, nousta tai pudota A-, B- ja C-liigojen välillä. Nations Leaguen neljä parasta joukkuetta kohtaavat Nations Leaguen finaaleissa.

Automaattinen nousu ja putoaminen Nations Leaguessa

• A-liigan lohkovoittajat ja -kakkoset säilyvät A-liigassa

• B- ja C-liigan lohkovoittajat nousevat ylempään liigaan

• Kaikki lohkoneloset A- ja B-liigoissa putoavat alempaan liigaan. Myös huonoiten sijoitettu B-liigan lohkokolmonen putoaa C-liigaan

• C-liigan kaksi huonoiten sijoitettua lohkokakkosta ja kaikki lohkokolmoset ja -neloset pysyvät C-liigassa

Nousukarsintaottelut Nations Leaguessa

Kaikki loput joukkueet osallistuvat liigojen välisiin nousukarsintoihin. Nousukarsinnoissa joukkueet pelaavat yhdessä otteluparissa koti- ja vierasottelun toisiaan vastaan.

• A-liigan lohkokolmoset pelaavat B-liigan lohkokakkosia vastaan. Voittajat jatkavat A-liigassa ja häviäjät B-liigassa

• B-liigan kolme parhaiten sijoitettua lohkokolmosta pelaa C-liigan kolmea parhaiten sijoitettua lohkokakkosta vastaan. Voittajat jatkavat B-liigassa ja häviäjät C-liigassa

EsimerkkikuvaKuva: Ⓒ UEFA

EM-karsinnat

EM-karsinnat käynnistyvät keväällä 2024 UEFA Nations Leaguen päättymisen jälkeen. EM-karsinnat pelataan samalla kilpailujärjestelmällä kuin Nations League. Joukkueet on jaettu kolmeen liigaan Nations Leaguen perusteella. A- ja B-liigassa pelaa 16 joukkuetta neljässä neljän joukkueen lohkossa ja C-liigassa pelaa 19 joukkuetta neljässä neljän joukkueen lohkossa ja yhdessä kolmen joukkueen lohkossa.

Suora paikka vuoden 2025 EM-lopputurnaukseen

Kahdeksan parasta A-liigan joukkuetta saa suoraan paikan EM-lopputurnaukseen. Lopputurnauksen järjestäjämaa saa kisapaikan automaattisesti. Mikäli järjestäjämaita on useita, saa kisapaikan maksimissaan kaksi joukkuetta.

Jatkokarsinnat vuoden 2025 EM-lopputurnaukseen

Loput kisapaikat ratkaistaan jatkokarsinnoissa. Jatkokarsinnoissa pelataan kaksi kierrosta, joissa otteluparin joukkueet kohtaavat toisensa koti- ja vierasotteluissa.

Jatkokarsintojen ensimmäisellä kierroksella A-liigan lohkokolmoset ja lohkoneloset pelaavat C-liigan lohkovoittajia ja kolmea parhaiten sijoitettua lohkokakkosta vastaan. Kahdeksan otteluparien voittajaa etenee jatkokarsintojen seuraavalle kierrokselle.

B-liigan lohkovoittajat ja kaksi parasta lohkokakkosta pelaavat kuudessa otteluparissa B-liigan lohkokolmosia ja kahta huonoiten sijoitettua lohkokakkosta vastaan. Kuusi otteluparien voittajaa etenee jatkokarsintojen seuraavalle kierrokselle.

Toisella kierroksella joukkueet arvotaan seitsemään ottelupariin, joiden voittajat saavat paikan vuoden 2025 EM-lopputurnaukseen.

EsimerkkikuvaKuva: Ⓒ UEFA

Automaattinen nousu ja putoaminen EM-karsintojen jälkeen

• A-liigan lohkovoittajat, -kakkoset ja -kolmoset säilyvät A-liigassa

• B-liigan lohkokakkoset ja kolme parhaiten sijoitettua lohkokolmosta säilyvät B-liigassa

• C-liigan lohkokakkoset, -kolmoset ja -neloset säilyvät C-liigassa

• B- ja C-liigojen lohkovoittajat nousevat ylempään liigaan

• A- ja B-liigojen lohkoneloset sekä B-liigan huonoiten sijoitettu lohkokolmonen putoavat alempaan liigaan

EM-karsintojen jälkeen ei pelata liigojen välisiä nousukarsintoja.

Esimerkkikuva.Kuva: Ⓒ UEFA

Kilpailun aikataulu

Uusi kilpailu on tarkoitus pelata seuraavasti:

UEFA Nations League
Syksy 2023 - kevät 2024