Murskavoitto Färsaarista ei riittänyt U19-poikien jatkopaikkaan

Färsaaret kaatui lukemin 5–1, mutta Suomi tippui EM-jatkokarsinnoista keskinäisten otteluiden maalieron perusteella.

Suomen avaus Färsaaria vastaan.

22.11.2022 klo 15:01

U19-poikien (2004 ja myöhemmin syntyneet) EM-karsintaturnaus päättyi suomalaisittain pettymykseen, vaikka Minihuuhkajat voitti Färsaaret karsintojen päätösottelussaan. Samaan aikaan pelattu Israelin ja Kroatian välinen kamppailu päättyi Kroatian 3–0-voittoon, joten Minihuuhkajat jäi lohkon kolmannelle sijalle – niin Suomella, Israelilla kuin Kroatialla oli kuusi pistettä, mutta Suomen keskinäisten otteluiden maaliero oli kolmikosta heikoin. Lohkokolmosten vertailussa Minihuuhkajat jäi niukasti toiseksi, ja vain paras lohkokolmonen etenee jatkokarsintoihin.

Karlovacissa litimärällä kentällä pelattu ottelu alkoi Suomen kannalta heikosti, kun Färsaaret osui jo reilun minuutin pelin jälkeen. Dávid Andreasen teki hyvän esityön, ja kapteeni Heini Sørensen viimeisteli tarkasti. Minihuuhkajat tasoitti lähes välittömästi – Juho Talvitie puski karsintojen avausosumansa Otso Liimatan kulmapotkusta.

Talvitie pääsi hetkeä myöhemmin laukomaan hyvästä paikasta, mutta lätäkkö vesitti laiturin yrityksen. Talvitie laukoi 10. minuutilla lähietäisyydeltä ohi – Suomi siirtyi johtoasemaan heti seuraavasta tilanteesta. Färsaarelaispuolustus ei onnistunut katkaisemaan Jesse Kilon läpisyöttöä, ja Badreddine Bushara karkasi maalintekoon.

Suomi jatkoi 2–1-osuman jälkeen pallonhallintaa ja sai ajoittain luotua uhkaa Färsaarten maalille. Busharalla oli vartin kohdalla mainio tilaisuus tuikata ottelun toisensa, mutta veto meni ohi etukulman – avausjakson puolivälissä Tomas Galvez pääsi kasvotusten Fayo Krusen kanssa, ja maalivahti piti Färsaaret mukana pelissä komealla jalkatorjunnallaan.

Liimatan kulmapotku oli tuottaa tulosta jälleen 25. minuutilla, mutta Isak Vidjeskog puski aavistuksen ohi yläkulman. Suomen kolmas maali syntyi kuin syntyikin Liimatan erikoistilanteesta, kun Arttu Lötjönen puski keskialueen vapaapotkun verkon perukoille.

Minihuuhkajat hallitsi kenttätapahtumia shokkialun jälkeen, ja Färsaaret joutui puolustamaan hyvin matalalta. Suomen ilotulitus jatkui heti 36. minuutilla, kun vahvasti esiintynyt Liimatta ajoi keskustaan ja pyssytti päivän toistaiseksi komeimman osuman. Hetkeä myöhemmin Suomi sai pallon boksiin vapaapotkun jälkitilanteesta – Niilo Kujasalo ei onnistunut yrityksessään, mutta Lötjönen tuikkasi 5–1-osuman.

Färsaaret sai toisen tekopaikkansa juuri ennen taukoa. Áki Samuelsen karkasi läpiajoon oikealta laidalta, mutta Luka Nokelainen otti näyttävän jalkatorjunnan, ja Suomi pääsi tauolle selvässä johdossa.

Aleksi Tanninen pääsi puolittain läpi heti toisen jakson alkajaisiksi, mutta kärkimiehen viimeistely karkasi selvästi yli maalin. Seuraavan reilun 25 minuutin aikana Suomella oli haasteita päästä maalipaikoille vastustajan puolustaessa tiiviisti. Färsaaret haki pääasiassa vastaiskuja, jotka Minihuuhkajat sai katkaistua hyvissä ajoin.

Nokelainen otti hyvän torjunnan jälleen 73. minuutilla, kun Andreasen laukoi vaarallisesti vapaapotkun jälkitilanteesta. Lötjönen haki hetkeä myöhemmin hattutemppua Altti Hellemaan kulmapotkusta, mutta topparin pusku suuntautui liiaksi päin Krusea.

Hellemaan tapaan toisen jakson aikana kentälle vaihdettu Otto Lehtisalo heilutti maaliverkkoja muutamaa minuuttia myöhemmin – tilannetta kuitenkin edelsi Liam Möllerin käsivirhe. Pari minuuttia tästä Andreas Midjord puski toisessa päässä hieman ohi. Kun loppuhetket eivät tarjonneet lisämaaleja, taukolukemat 1–5 jäivät tulostaululle myös ottelun päätteeksi.

Päävalmentaja Peter Lundberg oli pettynyt siitä, että joukkueen yhteinen matka päättyi karsintojen ensimmäiseen vaiheeseen.

– Päätimme karsinnat kahteen hyvään otteluun ja kuuteen pisteeseen, mikä on yleensä riittänyt jatkopaikkaan. Mielestäni olimme lohkomme kahden parhaan maan joukossa, mutta tällaista jalkapallo joskus on – aina ei saa sitä, minkä olisi kenties ansainnut. Meidän täytyy hyväksyä se ja mennä eteenpäin, Lundberg totesi.

– Ensimmäisen ottelumme (0–4-)tappio Israelille oli kannaltamme todella epäonnekas, ja helposti päästetyt maalimme koituivat kohtaloksemme. Nousimme hyvin sillasta ja näytimme Kroatiaa vastaan, että meillä on todella paljon potentiaalia. Olisi ollut todella kiinnostavaa nähdä, kuinka tämä joukkue olisi pärjännyt jatkokarsinnoissa, Lundberg jatkoi.

– Tänään reagoimme hyvin vastustajan nopeaan maaliin ja pelasimme lopulta oikein hyvän avausjakson. Teimme juuri niitä asioita, joista olimme puhuneet ennen peliä. Toinen jakso oli meille hieman vaikeampi – Färsaaret puolusti paremmin, eikä meidän hyökkäyksissämme ollut samaa laatua.

Suurin osa pelaajista ei pysty ikänsä puolesta pelaamaan seuraavissa U19-karsinnoissa. Lundberg sanoi uskovansa, että muutamia pelaajia nähdään lähitulevaisuudessa alle 21-vuotiaiden maajoukkueen riveissä.

– Joukkueessamme on paljon potentiaalisia pelaajia, ja ryhmän ulkopuolelle jäi niin ikään hyviä pelaajia. Osa pelaajista nousee varmasti jossain vaiheessa Pikkuhuuhkajiin. Osalle voi tulla hieman pidempi tauko maaotteluista – toivon, että pystymme järjestämään ensi vuoden aikana U20-maaotteluita.

Färsaaret – Suomi 1–5 (1–5)
2’ Heini Sørensen 1–0
4’ Juho Talvitie 1–1
11’ Badreddine Bushara 1–2