Mooseksen Potku ensi mukana Suomen Cupissa ensi kertaa miesmuistiin – ”Sarjatasot ovat vain numeroita ja todellisuus luodaan viheriöllä”

Uudistunut Suomen Cup on houkutellut mukaan monia joukkueita, joita ei cup-viheriöillä ole nähty vuosikausiin. Yksi näistä joukkueista on vuonna 1992 teologian opiskelijoiden perustama jalkapallojoukkue Mooseksen Potku.

Suomen Cup -pokaali

1.3.2022 klo 16:30

Mooseksen Potku ry (MoPo) juhlii tänä vuonna  30-vuotista taivaltaan. Seura on vuonna 1992 teologian opiskelijoiden perustama jalkapallojoukkue, joka on pelannut siitä lähtien jokainen vuosi Palloliiton alasarjoissa jalkapalloa – joinain talvina myös futsal on kuulunut seuran toiminnan piiriin. Yksi seuran perustajajäsenistä on julkisuudesta tuttu pappi Kari Kanala, joka on julkisuudessakin puhunut rakkaudestaan jalkapalloon.

MoPo on yksi Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunnan HYY:n opiskelijajärjestöistä ja Helsingin Yliopiston ja Aalto-yliopiston liikuntajärjestön UniSportin kumppaniseura, joka toivottaa mukaan kaikki jalkapallosta kiinnostuneet opiskelijat mukaan toimintaansa. Vaikka side yliopistomaailmaan ja erityisesti teologian opiskelijoihin on ollut aina vahva, on joukkue saanut vahvistuksia myös näiden piirien ulkopuolelta. Yksi näistä vahvistuksista on joukkueen kapteeni Kai Lintinen. Lintinen on joukkueen jokapaikanhöylä, joka pystyy pelaamaan jokaisella pelipaikalla maalivahdista lähtien.

– Päädyin MoPoon, kun teologisessa opiskellut kaverini pyysi mukaan toimintaan. Hän valmistui papiksi ja muutti työn perässä muualle, mutta minä olen jatkanut seurassa edelleen ja kutsunut myös omia tuttujani joukkueeseen, Lintinen kertoo omasta taustastaan.

SUOMEN CUPIIN TAISTELEMAAN TUULIMYLLYJÄ VASTAAN

MoPo on pelannut Suomen Cupissa pari kertaa aiemminkin 2000-luvun vaihteessa ilman sen suurempaa menestystä. Myöskään viime kausi Seiskassa ei tuonut mukanaan menestysaaltoa, mutta joukkue on joskus pelannut Kutosessakin ja pärjännyt kohtuullisesti. Suomen Cupiin mukaan ei houkuttelutkaan menestyksen kaipuu, vaan jalkapalloromantiikka.

– Kuullessamme Suomen Cupin pitkästä aikaa avautuvan myös alasarjajoukkueille sisäiset jalkapalloromanttikkomme heräsivät ja ilmoittauduimme cupiin mukaan sen suurempia asiaa ajattelematta, koska meidän nykyisestä porukastamme ei ole kukaan tainnut aiemmin Cupia pelata, Lintinen pohdiskelee.

Ensimmäinen askel kohti Eurokenttiä taittui tällä kertaa helposti, sillä onnetar suosi Mooseksen Potkua, joka sai ohittaa tasauskierroksen ja pääsi suoraan mukaan ensimmäiselle varsinaiselle kierrokselle. MoPon urakka Suomen Cupissa alkaa 5. maaliskuuta, kun se kohtaa VJS/2:n. Edessä on heti kova haaste, sillä VJS/2 pelaa tulevalla kaudella Nelosessa. Helppo tie Cupista Euroopan kentille ei siis ole edessä.

– Mikä on loton päävoiton todennäköisyys? No, se on yhden suhde 19 miljoonaan. Suomen Cupin voittaminen vaatii meiltä vain kahdeksan voittoa. Niiden saamisen todennäköisyys on varmasti lottovoittoa pienempi. Lottovoittoja kuitenkin juhlitaan viikoittain, Lintinen naurahtaa.

Keinot ovat kuitenkin monet, kun jalkapallokentällä haetaan voittoja. Pelejä ei voiteta todennäköisyyslaskennalla.

– Joku tietenkin voi väittää, että lotossa kyse on tuurista ja futis on taitopeli, mutta sarjatasot ovat vain numeroita ja todellisuus luodaan aina uudestaan viheriöllä. Meiltä löytyy kyllä keinot päihittää meitä vastaan olevat kertoimet, kunhan näytämme parastamme, heikosta tasapainostaan vastustajan rangaistusalueella tunnettu Lintinen avaa.

Mooseksen Potku kohtaa VJS/2:n lauantaina 5. maaliskuuta Töölön Pallokentällä klo 19:00 alkaen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä