Miten kehitetään lasten valmentajia myös kaukana asutuskeskuksista? Nyt kohteena Palloliiton Pohjoisen alueen eteläosat

Osana lasten valmentajien kehittämisen strategiaprojektia Palloliitto pyrkii kehittämään lasten valmentajia paitsi suurseuroissa, myös pienemmillä paikkakunnilla. Valmennusosaamisen kehittäjä Mika Hemmilä kiertää nyt tehojaksolla seuravierailuilla eteläisellä Pohjois-Pohjanmaalla. Tavoitteena on tukea valmentajien kehittymistä myös kauempana suurista asutuskeskuksista, jotta lapset saadaan heittäytymään pelille ympäri Suomen.

16.6.2022 klo 23:13

Palloliiton projektitiimiin kuuluva ja nykyään FC Interissä työskentelevä Hemmilä kertoo, että keskimäärin näissä seuroissa on vähemmän kuin yksi koulutettu valmentaja joukkuetta kohden.

- Valmentajalle Palloliiton viralliset koulutukset eivät ole tietenkään ainut väylä itsensä kehittämiseen, mutta ne ovat yksi mittari. Sillä mittarilla Pohjoisen alueen eteläosat ovat takamatkalla muihin Suomen alueisiin nähden. Se on iso syy, miksi halusimme nyt tukea erityisesti tämän alueen seuroja ja niiden valmentajia itsensä kehittämiseen, Hemmilä kertoo.

Projektin myötä Hemmilä käy kussakin seurassa henkilökohtaisella seuravierailulla. Vierailujen tarkoitus on tarjota lasten valmennuksen parissa toimiville tilaisuus osaamisensa vahvistamiseen. Käytännössä vierailuihin sisältyy paitsi infoa valmennuksesta, myös Hemmilän vetämiä käytännön mallitreenejä, palautekeskustelut yhdessä seuran valmentajien kanssa ja treenipankki, josta seura saa inspiraatiota futistreenien ja -leikkien järjestämiseen.  Lisäksi tiistai-iltana kaikille seuroille järjestettiin aiheesta yhteinen Teams-info.

Palloliiton strategiaprojektin keskiössä on kannustaa ja kehittää lasten valmentajia innostamaan lapsia heittäytymään jalkapallolle.

Tavoitteena on myös nostaa esiin seurayhteistyön mahdollisuutta.  Hemmilän eteläisellä Pohjois-Pohjanmaalla viettämään pariviikkoiseen (alkaen 23.5.) sisältyykin myös kokous, johon osallistuu kaikkien alueen seurojen jalkapallosta vastaavaa henkilöstöä ja puheenjohtajistoa.

- Isoin vaikutus saataisiin sillä, että seurat lähtisivät kehittämään toimintaansa ja valmentajia yhdessä. Uskon, että jo sillä alueen jalkapallo voisi pitkällä aikavälillä lähteä lentoon, Hemmilä sanoo.

Hemmilän mukaan isoja muutoksia seurojen arjessa ei välttämättä tarvitse tehdä, kunhan ne keskittyvät oikeisiin asioihin.

- Pienilläkin asioilla voi olla valtava vaikutus, Hemmilä uskoo.

Projektitiimin vetäjä Jani Tulehmo komppaa Hemmilää ja painottaa, ettei valmentajana kehittyminen välttämättä vaadi lasten valmentajalta mahdottoman suurta jalkapallo-osaamista. Lasten valmennuksessa kun tärkeintä on kyky luoda oppimista tukeva ja myönteinen ilmapiiri sekä liikkumisen korkea määrä.

- Jos siihen saadaan yhdistymään runsas toistomäärä pallon kanssa ja täysillä yrittäminen, niin hyvin menee, Tulehmo kuvailee.

- Valmentajien taitojen kehittämisen kärkenä ovat siis ensisijaisesti palautteenanto ja esiintyminen, minkä lisäksi pohditaan myös ryhmänhallintaa, kohtaamista ja organisointia, Tulehmo summaa.