Minihuuhkajien Arttu Lötjönen – ”EM-karsinnat ovat tällä hetkellä todella iso tähtäin”

18-vuotias toppari debytoi maajoukkueessa viime marraskuussa, ja nuorukaisen tavoitteena on olla mukana myös tulevan syksyn peleissä.

Arttu Lötjönen pelasi vakuuttavasti Ruotsin turnauksessa.Kuva: Ⓒ Bildbyrån /Mathias Bergeld

30.6.2022 klo 18:06

Kakkonen yhdistää toistakymmentä Huuhkajien kesäkuun Nations League -otteluissa nähtyä pelaajaa. Tarinoita on erilaisia – Joel Pohjanpalo mätti sarjassa maaleja 17-kesäisenä, kun Robert Ivanov puolestaan pelasi Kakkosessa vielä 22-vuotiaana.

Miesten kolmannella sarjatasolla pelaa tälläkin hetkellä lukuisia maajoukkuepelaajia. FC Jazzin Arttu Lötjösellä on meneillään jo kolmas kausi Kakkosessa, ja pelejä on vyöllä pian 40.

– Pelaaminen on minulle nyt huomattavasti helpompaa kuin pari vuotta sitten. Kaudella 2020 pelasin aika paljon laitapakkina, kun fysiikkani ei riittänyt toppariksi – kahden viimeisen kauden aikana on tuntunut, että pärjään hyvin myös keskellä. Olen saanut paljon pallovarmuutta sekä kaksinkamppailuvoimaa, Lötjönen toteaa.

Tällä kaudella Lötjönen on pelannut täydet minuutit yhtä lukuun ottamatta kaikissa sarjapeleissä. Jazz on napannut yhdeksästä ottelustaan 11 pistettä, mikä oikeuttaa B-lohkon yhdeksänteen sijaan. Porilaisryhmä on hävinnyt vain kahdesti, mutta peräti viisi ottelua on päättynyt pistejakoon.

– Tavoitteenamme oli ja on edelleen nousta, joten kauden alku on ollut pettymys. Olemme pelanneet liikaa tasapelejä – meidän olisi pitänyt kääntää muutama niistä voitoksi. Pelimme on kuitenkin parantunut kauden mittaan, ja uskon, että pisteitä alkaa myös tulemaan. Omakin pelini on mielestäni alkanut kulkemaan vasta viime viikkoina.

Tulevat viikot ovat Jazzin kannalta hyvin vilkkaita, sillä joukkue pelaa heinäkuussa kuusi sarjaottelua. Kauden toistaiseksi odotetuin kamppailu pelataan keskiviikkona 13. heinäkuuta, kun MuSa ja Jazz taistelevat Porin herruudesta. Panoksia kasvattaa se, että MuSa majailee putoamisviivan alapuolella pari pistettä paikallisvastustajansa takana.

Kakkosen Porin derbyt tekevät paluun muutaman vuoden tauon jälkeen, sillä MuSa vietti vuodet 2019–2021 Ykkösessä. Kaudella 2018 kahta sarjakohtaamista todisti yhteensä yli 5 000 katsojaa – myös tämän kesän paikallispeleistä, joista jälkimmäinen pelataan 4. elokuuta, voi odottaa hienoja tapahtumia.

– Kaikki odottavat derbyä ja tietävät, ettei se oli mikään tavallinen matsi. Valmistaudumme siihen totta kai samalla tavalla kuin muihinkin peleihin, mutta tunnelataus on erilainen. Hävisimme talven cup-derbyn, ja tappio kasvatti nälkää. Kakkosessa haluamme voittaa kummankin ottelun.

Tähtäimenä marraskuun EM-karsinnat

2004 syntyneiden ikäluokka on kärsinyt koronatilanteesta mittavasti, ja esimerkiksi U17-EM-karsinnat jäivät Lötjöseltä sekä kumppaneilta sivu suun. Kun pelejä ja turnauksia peruttiin, sai myös puolustajan maajoukkuedebyytti odottaa aina marraskuuhun 2021 asti – ensiesiintyminen Suomi-paidassa oli vielä erityisempi, kun Lötjösen hihaa koristi kapteeninnauha.

– Olin odottanut debyyttiä tosi kauan. Ennen koronan alkamista olin päässyt mukaan maajoukkueleireille, mutta koronatilanteen takia vuoden 2020 pelit menivät sivu suun. Kun maaotteluita on lopulta päästy pelaamaan, se on ollut erityisen siistiä. Kaikista pelaajista huomaa, että maaottelut sytyttävät.

Ikäluokan edelliset maaottelut pelattiin kesäkuussa, kun Minihuuhkajat osallistui sekä Ruotsin turnaukseen että Baltic Cupiin. Lötjönen nimettiin Ruotsin turnaukseen, josta Suomi haki komean turnausvoiton kaadettuaan sekä isäntämaan että Unkarin.

Lötjönen pelasi Ruotsia vastaan koko ottelun, ja Unkari-voitossa minuutteja kertyi vajaat 30. Etenkin Ruotsi-pelissä Suomelta nähtiin vakuuttava esitys – kuten myös Lötjöseltä, joka muodosti toppariparin vastikään Kalmar FF:ään siirtyneen Rony Janssonin kanssa.

– Peleistä jäi tosi hyvä fiilis, ja etenkin Ruotsin kaataminen vieraskentällä oli tosi siistiä. Pelasimme hyvin, ja olen tyytyväinen myös omaan suorittamiseeni. Ronyn kanssa on kiva pelata – olemme pelanneet yhdessä aiemminkin, ja mielestäni tuemme toistemme vahvuuksia. Hän on todella hyvä pallon kanssa.

Minihuuhkajien pelaajat saavat loppukesän ajan keskittyä seurajoukkueisiinsa, mutta syyskuussa edessä on uusi kovatasoinen turnaus. Suomi matkaa Serbiaan, jossa se kohtaa isäntämaan lisäksi Ukrainan sekä Ranskan – kyseessä on viimeinen tapahtuma ennen marraskuun U19-EM-karsintaturnausta.

EM-karsinnoissa Minihuuhkajat taistelee jatkopaikoista isäntämaa Kroatian, Färsaarten sekä Israelin kanssa. Kunkin lohkon kaksi parasta joukkuetta sekä yksi lohkokolmonen etenevät jatkokarsintoihin – kamppailu kisapaikoista jatkuu keväällä 2023.

– EM-karsinnat ovat tällä hetkellä todella iso tähtäin. Niitä on hyvä muistella joka treeneissä – haluan olla mukana joukkueessa sekä menestyä karsinnoissa. Meillä on hyvä joukkue, jolla on kaikki mahdollisuudet päästä EM-kisoihin asti.

Artikkeli on osa juttusarjaa poikien ja tyttöjen maajoukkuepelaajista. Juttuja julkaistaan kerran kuukaudessa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä