Millaista viestintätukea juuri teidän seuranne tarvitsee? – Vastaa kyselyyn!

Jalkapallon ja futsalin harrastajamäärä kasvaa hyvää vauhtia ja seurojen rooli positiivisessa kehityksessä on suuri. Vastaa lyhyeen kyselyyn, millaisilla markkinointiviestinnän materiaaleilla voimme tukea juuri teidän seuranne harrastajamäärien kasvua parhaiten!

Kuvituskuva.

15.9.2022 klo 13:36

Jalkapallo tavoittaa ja liikuttaa Suomessa enemmän ihmisiä kuin koskaan aiemmin. Elokuun lopussa 2022 jalkapallon ja futsalin rekisteröityneitä harrastajia oli ennätykselliset 143 143. Erityisesti seurojen rooli positiivisessa kehityksessä on ollut suuri.

Laadukas ja monipuolinen harrastustoiminta itsessään on tärkein toimenpide harrastajamäärän kasvattamiseksi seuroissa, mutta sen lisäksi tarvitaan osaamista ja toimenpiteitä toiminnan markkinoimiseksi potentiaalisille uusille harrastajille. Seuraviestinnällä on valtava paikallinen merkitys harrastajamäärien ylläpitämisessä ja kasvussa.

— Aktiivinen viestintä sitouttaa ja inspiroi jo toiminnassa mukana olevia jatkamaan. Viestinnän avulla voi osoittaa kiitosta esimerkiksi seuran vapaaehtoisille ja kertoa seuran merkittävyydestä lähialueen ihmisten arjessa. Viestintä tukee myös myönteistä kotiseutuylpeyttä ja vahvistaa ihmisten yhteenkuuluvuuden tunnetta, Palloliiton viestintäpäällikkö Taru Nyholm sanoo.  

Selkeän ja aktiivisen viestinnän avulla kiinnostuneet löytävät pelikentille ja mukaan seuran toimintaan. Jalkapallo- ja futsalseurat kilpailevat ihmisten vapaa-ajasta yltäkylläisen tarjonnan edessä. Toiminnastaan houkuttelevasti viestivät seurat parantavat mahdollisuuksiaan menestyä tässä kilpailussa.

— Viime vuosina tekemiemme selvitysten mukaan keskeisin seuraviestinnän este on rajalliset resurssit. Etenkin pienemmissä seuroissa yksittäisten henkilöiden panos viestinnässä korostuu. Vain harvoilla seuroilla on erikseen nimetty viestintävastaava. Usein viestinnän tekijät ovat vapaaehtoisia tai vastuu viestinnästä kaatuu helposti henkilöille, joiden työkuorma seuran arjessa on muutenkin kova. Toisaalta on mukava huomata, että viestinnän arvo ja merkitys ymmärretään ja tunnustetaan entistä useammin, Nyholm miettii.

Ratkaisuja ja helpotusta seurojen viestintään yritetään nyt tuoda yhteisen materiaalipankin avulla. Vuonna 2021 seuraviestinnästä teetetyn kyselyn mukaan yli puolet vastanneista seuroista (83/133) kaipaavat viestintänsä tueksi materiaalipankkia (Raunola, 2021). Jotta nyt luotava materiaalipankki todella vastaisi seurojen arkitarpeita, seuratoimijoille on lähetetty 15. syyskuuta seurakirjeen yhteydessä kysely koskien materiaalipankin sisältöä.

Seuratoimija – Voit vastata kyselyyn 30.9. mennessä tästä >>

Raunola, Roni (2021): Jalkapalloseurojen viestinnän kehittämisnäkymiä. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Journalismin koulutusohjelma. Opinnäytetyö.

Lisää aiheesta

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä

Kaikki some-tilimme

Liity postituslistalle

Saat alennuksen Huuhkajien ja Helmareiden ottelulipuista. Lisäksi saat etuosto-oikeuden Huuhkajien ottelulippuihin sekä etuja Maajoukkueen verkkokauppaan.

Postituslistalle liittyminen

Pääyhteistyökumppanit