Mika palkittiin Ykkösen syyskuun pelaajana

Espanjalainen osui neljässä ottelussa kuudesti ja nousi maalipörssin kärkipaikalle. Huippuvire jatkui viikonloppuna, jolloin KTP varmisti nousun Veikkausliigaan.

Mika sai knallin päähänsä KPV-ottelun jälkeen.Kuva: Mikko Mäkelä

6.10.2022 klo 13:30

KTP:n hyökkääjä Miguel Ángel Junco Martínez on äänestetty Ykkösen kuukauden pelaajaksi. Taiteilijanimellä Mika tunnettu kärkimies oli syyskuussa miltei pitelemätön, kun KTP nappasi neljästä pelistä yhdeksän pistettä ja otti isoja askelia kohti Ykkösen mestaruutta.

29-vuotias Mika jäi maaleitta runkosarjan päätöskierroksella, jolloin KTP haki tärkeän 1–0-voiton PK-35:n vieraana. Kotkalaisten ketsuppipullo aukesi seuraavana viikonloppuna – JäPS kaatui Arto Tolsa Areenalla tennislukemin 6–0, ja Mika osui kahdesti sekä syötti yhden maalin.

Viikkoa myöhemmin KTP:n voittoputki katkesi FF Jaron vieraana. Mikan yksilösuoritus toi kotkalaiset maalin päähän, mutta kotijoukkue juhli lopulta maalein 4–2. Syyskuun viimeisessä ottelussa KTP palasi jälleen voittokantaan – KPV sai kyytiä lukemin 6–2, ja Mika mätti tehot 3+1. Hattutemppu oli espanjalaiselle ensimmäinen Arto Tolsa Areenalla sitten syyskuun 2020.

– Olen otettu siitä, että muut pelaajat äänestivät minua. Se kertoo heidän arvostuksestaan minun työntekoani kohtaan. Syyskuu oli minulle hyvä kuukausi – se on ollut sitä aiemminkin, sillä pari vuotta sitten minut valittiin niin ikään syyskuun kuukauden pelaajaksi. Viime syyskuussa tein puolestaan Kambodžassa seitsemän maalia, Mika kertoo.

Mika vastasi voittomaalista myös lokakuun ensimmäisessä ottelussa, jossa KTP varmisti paluun liigakartalle. Hyökkääjä pääsi tuikkaamaan 1–2-osuman takatolpalta, ja reilut parikymmentä minuuttia myöhemmin joukkue pääsi juhlimaan Ykkösen mestaruutta. Nousu oli Mikalle jo toinen KTP:ssa – kärki oli isossa roolissa myös kaudella 2020, jolloin kotkalaiset nousivat liigaan karsinnan kautta.

– Olen todella iloinen siitä, että onnistuimme nousemaan uudestaan. Ykkösen mestaruus oli seurahistorian ensimmäinen, ja se on hieno saavutus. Mestaruudet ovat jalkapallossa harvinaisia, ja tämä maistui erityisen hyvältä, koska viime kaudella jäimme voiton päähän Kambodžan mestaruudesta Svay Riengin kanssa.

Kannattajien rakastama pelaaja johtaa Ykkösen maalipörssiä 15 osumallaan, ja maalikuninkuus näyttää ennen lauantain päätöskierrosta hyvin todennäköiseltä. Arto Tolsa Areenalla on odotettavissa todellista kansanjuhlaa, kun Mika ja kumppanit pääsevät nostamaan mestaruuspokaalia.

– Kaikki kotkalaiset ovat olleet onnellisia noususta Veikkausliigaan. Kannattajamme ovat tukeneet meitä koko kauden ajan, ja mestaruus on heille iso asia etenkin siksi, että kausi 2021 oli kaikille todella raskas. On mahtavaa, että KTP palaa pääsarjaan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä