Mikä on Huuhkaja- ja Helmaripolku?

Kaudeksi 2022 uudistunut Huuhkaja- ja Helmaripolku tarjoaa pelikeskeisen vertaisoppimisen alustan seurojen pelaajakehityksen tueksi.

Huuhkaja- ja Helmaripolku -sivun hero-kuva

10.10.2022 klo 15:45

Huuhkaja- ja Helmaripolku on seurojen pelaajakehityksen tueksi muodostettu alusta, jota Palloliitto järjestää yhdessä Eerikkilä Sport & Outdoor Resortin kanssa. Huuhkaja- ja Helmaripolun toiminta on tarkoitettu 10-15 -vuotiaille pelaajille ja heidän valmentajilleen.

Polku jakautuu kahteen osakokonaisuuteen:

• Tiedolla johtamiseen

• Kilpailujärjestelmä Huuhkaja-Helmariliigaan

Aiemmin järjestetyt kansallisen (SHA) ja alueellisten valmennuskeskusten järjestämät kehittymisen seurantatapahtumat sekä Huuhkaja-Helmaripäivät yhdistyivät uuteen Huuhkaja- ja Helmaripolkuun. Ne poistuivat itsenäisinä palvelunimikkeinä vuoden 2022 alusta alkaen.

Tiedolla johtaminen

Huuhkaja- ja Helmaripolku on suunniteltu vahvistamaan seurojen johdonmukaista pelaajakehityksen tiedolla johtamista

Tiedolla johtamisen kokonaisuus jakautuu:

• seura-arjessa ja Huuhkaja- ja Helmaritapahtumissa toteutettavaan seurantaan (tiedon keruu, käsittely, esitys, käyttöönotto)

• tiedon käyttöönottoa valmennustoiminnassa edesauttavaan tukiprosessiin (koulutukset, valmennustoiminnanohjaus, työpajat, tapahtumat).

Pelaajakehityksen tiedolla johtamisen kokonaisuus on kohdistettu seurojen 10-17 -vuotiaisiin poika- ja tyttöpelaajiin.

Huippusuoritusmalli

Huuhkaja- ja Helmaripolulla peli on tiedolla johtamisen keskiössä. Siksi sen tueksi on kehitetty yhteinen pelaajakehitystiedon viitekehys, huippusuoritusmalli.

Huuhkaja- ja Helmaripolun huippusuoritusmalli.

Seuroille tarjottavat tiedolla johtamisen -kokonaisuudet on jaettu viiteen eri palvelutasoon – vastaamaan laajasti erikokoisten ja -tyyppisten seurojen tarpeita.

Tasojen 1-3 palvelutuotannosta vastaa Suomen Palloliitto ja tasojen 4-5 Eerikkilä Sport & Outdoor Resort.

Kaikki palvelutasot perustuvat samaan yhteiseen tiedolla johtamisen viitekehykseen (huippusuoritusmalli), mutta seurannan ja tukiprosessin laajuus sekä intensiteetti eroavat palvelutasojen välillä. Palvelutaso 2 käynnistyy vasta vuonna 2023.

Palvelutasot Huuhkaja- ja Helmaripolulla.

Huuhkaja-Helmariliiga

Huuhkaja- ja Helmaripolussa pelikeskeisyys korostuu myös uuden virallisen kilpailujärjestelmän, Huuhkaja-Helmariliigan, myötä.

Huuhkaja-Helmariliigan ensimmäinen kilpailukausi potkaistiin käyntiin alkuvuonna 2022, ja järjestettiin kaikille avoimena 12-14 -vuotiaille sekä poikien että tyttöjen ikäluokissa. Ensimmäisen kilpailukauden loppusarjan tapahtumat ovat käynnissä Eerikkilässä paraikaa.

Kilpailujärjestelmän pelejä järjestetään alueellisesti ja valtakunnallisesti järjestettävissä Huuhkaja- ja Helmaritapahtumissa, joiden kautta niin joukkueilla kuin yksittäisillä pelaajilla on mahdollisuus edetä seuraavalle tasolle – aina kansainvälisiä vastustajia vastaan pelaamaan.

Pelitapa vuonna 2022
Huuhkajaliigan rakenne 2022

Helmariliigan rakennekuvaus

Helmariliiga

• Ensimmäinen kierros 18.1.–13.3.2022 (alueellinen)

• Toinen kierros 14.3.–1.5.2022 (alueellinen)

• Kolmas kierros 6.6.–15.6.2022 (valtakunnallinen)

• Ylä- ja alaloppusarjat 4.9–14.10.2022 (Eerikkilä)

• Kansainväliset turnaukset 20.11.–20.12.2022 (Eerikkilä)

Huuhkaja-Helmariliigan karsintojen kierrokset 1 ja 2 pelattiin alueellisesti 6-8 joukkueen tapahtumina (Etelä, Länsi, Itä ja Pohjoinen). Ensimmäisen kierroksen lohkovoittajat etenivät toiselle kierrokselle. Pudonneiden joukkueiden pelaajista muodostettiin yhteisjoukkueita seuraaville kierroksille. Tällä varmistettiin yksittäisten pelaajien eteneminen Huuhkaja- ja Helmaripolulla. Karsinnat ovat Huuhkaja- ja Helmaripolun tasojen 1-3 seuroille. Myös seurojen joukkueet ja pelaajat, jotka eivät osallistuneet millekään tasolle (1-5) voivat osallistua Huuhkaja-Helmariliigaan.

Toisen kierroksen parhaat joukkueet etenivät valtakunnalliselle kolmannelle karsintakierrokselle. Kesällä pelatun kolmannen kierroksen kolme parasta etenevät syksyllä pelattaviin ylä- ja alaloppusarjoihin. Voittaja sai paikan yläloppusarjassa ja sijat 2-3 jatkoivat alaloppusarjassa.

Huuhkaja- ja Helmaripolun tasojen 4-5 seurat pelasivat keväällä keskitetysti Eerikkilässä alkusarjan, jossa karsittiin syksyllä pelattaviin ylä- ja alaloppusarjoihin.

Huuhkaja-Helmariliigan huipentaa marraskuussa pelattava kansainvälinen turnaus, jossa syksyn ylä- ja alaloppusarjan parhaiten menestyneet joukkueet pääsevät haastamaan kansainvälisiä huippuja. 12-14 -vuotiaiden tyttöjen ikäluokissa turnaukseen ovat tulossa tanskalainen FC Nordsjaelland ja ruotsalainen Hammarby IF. Poikien vastaavissa ikäluokissa HIF:n lisäksi vierailulle saapuvat tanskalainen FC Midtjylland, hollantilainen Vitesse Arnhem ja irlantilainen Shamrock Rovers.

Tapahtumarakenne

Tapahtumassa jokaiselle joukkueelle organisoidaan aamu- ja iltapäivällä yhteensä kolme ottelua. Turnauksessa pelataan sijoituksista. Otteluiden väleihin varataan aikaa ruokailuun ja mahdollisiin palavereihin. Jokaisella joukkueella tulee olla tapahtumissa mukana ikäluokan valmentajan lisäksi seuran valmennuspäällikkö.

Joukkueen pelaajamäärä 8v8 -tapahtumassa on maksimissaan 14+2 (16) pelaajaa ja 11v11 -tapahtumassa 16+2 (18) pelaajaa. Turnauksista pudonneiden joukkueiden pelaajista muodostetaan yhteisjoukkueita seuraaville kierroksille.

Tapahtumien ympärille on suunniteltu valmentajapolun koulutusprosessi. Tämä koostuu ennen tapahtumaa toimitettavasta (verkossa) ennakkomateriaalista, jonka sisältöjä on nuorten maajoukkuevalmentajien painopisteet, valmennuslinja ja valmentajakoulutusten sisällöt (ikävaihekoulutukset - UEFA C).

Valmentaja ja valmennuspäällikkö ovat vastuussa ennakkomateriaaliin tutustumisesta sekä mahdollisten tehtävien tekemisestä.

Tapahtumissa kuvataan joukkueiden ottelut. Tätä videomateriaalia hyödynnetään valmentaja-valmennuspäällikkö yhteistyöllä, jonka tavoitteena on todentaa pelillisten tavoitteiden ja teemojen toteutuminen turnauksessa.

Linkit tulospalveluun

Kysymyksiä ja vastauksia Huuhkaja- ja Helmaripolusta >>