Miesten futsalmaajoukkue kohtaa MM-karsintojen avausottelussa Romanian

Miesten futsalmaajoukkue kohtaa MM-karsintojen avausottelussa Romanian tiistaina 11. lokakuuta klo 18:10 alkaen. Ottelu pelataan Vantaan Energia Areenalla.

Miika Hosio maskissa Italian maalin edessä EM-kisoissa.

Miika Hosio maskissa Italian maalin edessä EM-kisoissa.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen / SPL /Juha Tamminen

10.10.2022 klo 18:03

Suomi kohtaa MM-karsintojen avausottelussa Romanian, joka on hyvin todennäköisesti Suomen päävastustaja MM-karsintojen Main Roundilla. Romania päihitti 6. lokakuuta pelatussa lohkon avausottelussa Tanskan selkeästi lukemin 5–1 halliten kenttätapahtumia läpi koko ottelun. Vakuuttava voitto tanskalaisista on varmasti nostanut romanialaisten itseluottamusta, joten Vantaan Energia Areenalle astelee varmasti erittäin varteenotettava vastustaja.

Romanian pelitapa hyökkäyssuuntaan perustuu vahvasti pivot-pelaamiseen, mutta joukkueesta löytyy myös kykyä haastaa laidalla 1v1. Erityisesti joukkueen kapteeni, seurajoukkuetasolla italialaista Futsal Napolia edustava Felipe Oliveira. Brasilialaislähtöinen laituri tunnetaan myös nimellä Mancha. Myös Daniel Araujon, niinikään brasilialaislähtöinen laituri, on innokas haastamaan laidalla. Tällä hetkellä romanialaisessa United Galațissa pelaava Auraujon on pelannut Romaniassa vuodesta 2018 ja on yksi liigan parhaista pelaajista.

Romanialla on parikin vahvaa pivot-pelaajaa, jotka voivat hyvänä päivänä aiheuttaa harmia Suomen puolustuspelaamiselle. Näistä maininnan arvoinen on ainakin Istvan Hadnagy, joka viimeisteli hatullisen maaleja karsintojen avausottelussa Tanskaa vastaan.

– Romania on joukkue, joka tuntee omat vahvuutensa erinomaisesti. Heillä on kaksi erittäin fyysisesti vahvaa pivot-pelaajaa, joille he pyrkivät pelaamaan pystysyöttöjä, futsalmaajoukkueen päävalmentaja Sergio Gargelli avaa.

Puolustussuuntaan Romanian pelitapaa Tanskaa vastaan määritti aggressiivinen prässipelaaminen, jolla se pystyi häiritsemään vastustajan pelinavaamista. Toki Suomi on Romanian papereissa todennäköisesti vaarallisempi vastustaja kuin Tanska, mikä voi hieman muuttaa romanialaisten prässitaktiikkaa. Puolustussuuntaan Romanialta löytyy myös heikkouksia.

– Heillä on heikkouksia. Hyökkäyssuuntaan vahvat pivotit ovat hitaita puolustussuuntaan. Koska he puolustavat 1v1, siinä on meille hyvä iskun paikka. Jos pystymme luomaan pallolliselle painetta, kuten pelaajamme ovat osoittaneet pystyvänsä, uskon voivan rajoittaa heidän pelaamistaan todella paljon, Gargelli sanoo.

Suomen säilytettävä pelirohkeus

Suomen valmius kohdata Romania on hyvä – tästä todisteena voidaan pitää kelpo esitystä maailman huippumaihin kuuluvaa Espanjaa vastaan MM-karsintojen kenraalissa. Vaikka vastustaja oli yksi maailman kovimmista, Suomi onnistui myös pitämään palloa ja luomaan vaaran tuntua pallollisella pelillään.

– Kovan intensiteetin täytyy säilyä. Meidän täytyy myös uskaltaa rakentaa omaa peliämme rohkeasti. Meidän pitää pystyä myös pitämään palloa, eikä luopua siitä helposti, maajoukkueen valmentaja Jussi Nyström sanoo.

Suomi on jo vuosia ollut tunnettu aktiivisesta ja kurinalaisesta prässipelistään, mutta uuden valmennuksen myötä painopisteitä on siirretty myös hyökkäyspeliin – puolustusta unohtamatta. Riskinotto, rohkeus ja luovuus ovat kuitenkin sanoja, joita uuden valmennuksen alaiseen futsalmaajoukkueeseen halutaan liitettävän.

– Haluaisin, että pelaajat uskaltaisivat ottaa hieman enemmän riskejä hyökkäyssuuntaan. Haluan, että Suomi voidaan muistaa myös hyökkäyspelistään, päävalmentaja Gargelli sanoo.

Yksi Suomen tehokkaimpia pelaajia hyökkäyssuuntaan on jo vuosien ajan ollut Miika Hosio. Hosiolle ottelu Romaniaa vastaan on hänen 100. Maaottelunsa futsalmaajoukkueen paidassa. Upean merkkipaalun kunniaksi Gargelli yhdessä muun futsalmaajoukkueen kanssa on päättänyt, että Hosio saa kunnian kantaa Suomen kapteenin nauhaa MM-karsintojen avausottelussa.

– Maagi on hieno pelaaja, jonka into lajia kohtaan huokuu hänen tekemisestään. Hän on joukkuekaveri, joka kannustaa ja juttelee kaikkien pelaajien kanssa. Hän ansaitsee tämän kunnian, Gargelli sanoo.

MM-karsintaottelu Suomi – Romania pelataan Vantaan Energia Areenalla 11. lokakuuta klo 18:10 alkaen. Liput otteluun myy lippu.fi. Ottelua voi seurata myös Ylen kanavien välityksellä.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle