Marko Saloranta: ”Pelimme pitää olla todella hyvällä tasolla”

Naisten A-maajoukkue kohtaa Irlannin torstai-iltana loppuunmyydyllä Tallaght Stadiumilla Dublinissa. Helmarit tarvitsee ottelusta kipeästi pisteitä kamppaillakseen MM-jatkokarsintapaikasta.

Helmarit kohtaa Irlannin uuden päävalmentajan johdolla.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

31.8.2022 klo 23:13

Suomen naisten A-maajoukkueessa on muuttunut paljon kesän EM-lopputurnauksen jälkeen. MM-karsintojen lohkovaiheen kahteen viimeiseen otteluun lähtevällä joukkueella on uusi päävalmentaja ja ryhmän mukana on peräti viisi ensikertalaista. Päävalmentaja Marko Saloranta ehti vetää vain kolmet harjoitukset ennen torstain kamppailua Irlantia vastaan.

– Haluamme parantaa monia asioita, mutta kaikki jalkapallossa mukana olevat tietävät, että kolmessa harjoituksessa ei ehdi tekemään isoja muutoksia. Silti olemme mielestäni jo kehittyneet niissä asioissa, joita haluamme parantaa. Luvassa on kova ottelu, mutta uskon, että meillä on mahdollisuudet ottaa pisteet. Pelimme pitää olla todella hyvällä tasolla sitä varten, Saloranta kertoo.

Lyhyt valmistautumisaika on pyritty käyttämään tehokkaasti. Uusi valmennusjohto haluaa tuoda Helmareiden peliin uusia elementtejä ja terävöittää joukkueen aiempia vahvuuksia.

– Olemme viilanneet hyökkäyspelaamisen rakenteita ja tiettyjä asioita puolustuksessa, totta kai Irlanti huomioiden. Pääpaino on kuitenkin ollut oman pelaamisen kehittämisessä. Helmareiden aiemmat vahvuudet, nopea hyökkääminen ja tiivis puolustuspelaaminen säilyvät mukana, mutta hyökkäyspelaamiseen yritämme tuoda lisää pallonhallinnan kautta toimimista ja vastustajan liikuttamista, valmentaja Jonne Kunnas sanoo.

Suomen hyökkäyspelaaminen perustui kesän EM-kisoissa pitkälti nopeisiin vastahyökkäyksiin. Irlantia vastaan tarvitaan pidempiä pallonhallintajaksoja ja hyökkäyksiä. Tasapeli olisi emännille kelpo tulos torstain ottelusta, joten on varmaa, että Irlannin puolustusmuodon murtaminen ei tule olemaan helppoa.

– Meille on tärkeätä, että maltamme pitää etäisyydet järkevinä, jotta pallollisella on eri syöttövaihtoehtoja. Meidän pitää myös malttaa liikuttaa palloa leveyssuunnassa puolelta toiselle. Jos Irlanti onnistuu saamaan oman joukkueensa tiiviiksi ja me etenemme vahvasti samaa kaistaa, se sataa heidän laariinsa. Pitää tiedostaa, missä omat pelaajamme toimivat ja saada Irlanti liikkeelle sitä kautta, Kunnas analysoi.

Helmarit viimeisteli virettään keskiviikkona ottelustadionilla.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Uudistunut joukkue hakee kolmea pistettä

Helmarit lähtee syyskuun maaotteluihin ilman useita viime vuosien runkopelaajiaan. Uutta seuraa etsivä Tuija Hyyrynen ei ole joukkueen mukana ja sekä Adelina Engman että Emmi Alanen joutuivat jäämään ryhmästä sivuun loukkaantumisten takia. Uusia kasvoja joukkueessa ovat HJK:n Joanna Tynnilä, Umeå IK:n Anni Miettunen sekä KuPS:in Emmi Siren, Oona Siren ja Emma Peuhkurinen.

– Suomella oli EM-kisoissa turnauksen toisiksi vanhin joukkue. Meillä on nyt monia uusia pelaajia mukana, mutta meillä on silti myös reilusti kokemusta. Kaikki joukkueen pelaajat ovat tasoltaan sellaisia, että he kuuluvat joukkueeseen. Tämä on meille tavallaan uusi alku, päävalmentaja sanoo joukkueen pelaajistosta.

A-lohkoa johtava Ruotsi on jo varmistanut kisapaikkansa, mutta Irlanti ja Suomi taistelevat jatkokarsintapaikkaan oikeuttavasta lohkon kakkossijasta. Irlanti on kerännyt kuudesta ottelusta 11 pistettä ja Suomi 10. Voittamalla sekä Irlannin että Ruotsin Helmarit ottaisi varmuudella paikan lokakuussa käynnistyvään MM-jatkokarsintaan. Myös vähintään kahden maalin voitto Irlannista ja tasapelipiste Ruotsista veisi Helmarit varmasti jatkokarsintaan.

– Meidän pitää voittaa, jotta jatkokarsintapaikka on yhä omissa käsissämme. Tasapelillä sille jäisi vielä pieni mahdollisuus, mutta uskon, että Irlanti voittaa Slovakian viimeisessä ottelussaan, Saloranta summaa.

Emma Peuhkurinen on yksi joukkueen ensikertalaisista.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Loppuunmyyty stadion kannustaa kovavireistä kotijoukkuetta

Torstain jännitysnäytelmässä tulee riittämään tunnelmaa sekä kentällä että katsomossa. 8000 katsojaa vetävä Tallaght Stadium myytiin loppuun vain puolessa tunnissa. Irlanti havittelee historiansa ensimmäistä arvokisapaikkaa. Irlannin naisten A-maajoukkueen kaikkien aikojen suurimmasta katsojamäärästä jopa yli 2000 on lapsia, joille maan jalkapalloliitto on jakanut lippuja seurojen ja koulujen kautta.

Joukkueiden aiempi kohtaaminen MM-karsinnoissa päättyi Irlannin voittoon Helsingin Olympiastadionilla lukemin 1–2. Hollantilaisluotsi Vera Pauw'n valmentama Irlanti on ollut näissä karsinnoissa vaikeasti voitettava. Vain lohkoykkönen Ruotsi on onnistunut kaatamaan irlantilaiset. Torstain emäntien tasosta kertoo muun muassa Ruotsista haettu tasapelipiste. Arsenalin Katie McCabe on ollut joukkueen tehokkain maalintekijä seitsemällä osumallaan.

– Irlanti on todella hyvä erikoistilanteissa kentän molemmissa päissä. He ovat aggressiivisia ja fyysisesti kovia. Irlanti voitti Suomen viime lokakuussa, ja siksi olemme pisteen heitä perässä. Irlanti on pelannut näissä karsinnoissa todella hyvin. Tämä on todella tärkeä ottelu molemmille joukkueille, päävalmentaja sanoo vastustajasta.

Suomi jatkaa MM-karsintaa Irlannin vieraana torstaina (1.9.) Dublinissa. Suomen aikaa klo 21.00 alkavaa ottelua voit seurata suorana lähetyksenä Ylen välityksellä. MM-karsinnat huipentuvat ensi viikon tiistaina (6.9.) Tampereella, kun Helmarit emännöi Ruotsia Ratinan stadionilla. Liput Ruotsi-otteluun voit hankkia täältä >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä