Luka Hyryläinen odottaa kotikarsintoja innolla – ”Puola-voitto oli osoitus siitä, että pystymme haastamaan isoja futismaita”

17-vuotias keskikenttämies nimettiin aiemmin tällä viikolla U19-poikien EM-jatkokarsintajoukkueeseen.

Hyryläinen pelasi vahvat karsinnat edellissyksynä, jolloin Minihuuhkajat kaatoi muun muassa isäntämaa Puolan.Kuva: PZPN

11.3.2022 klo 10:39

– Minulla on iso kunnioitus Tim Sparvia kohtaan, ja on suuri kohteliaisuus, jos minusta veikataan uutta Sparvia. Haluan kuitenkin totta kai olla jonain päivänä vielä parempi kuin hän.

Vertaus entiseen maajoukkuekapteeniin on melko osuva, sillä Luka Hyryläisessä ja Sparvissa on monia yhtäläisyyksiä. Kumpikin viihtyy keskikentän pohjalla, ja molempien varresta löytyy mukavasti mittaa – Eintracht Frankfurtia edustava Hyryläinen on 196-senttisenä pelaajana vielä pykälän Sparvia pidempi.

Viime kaudella Hyryläinen pelasi viidessä U17-joukkueen pelissä, mutta tällä kaudella nuorukainen on nähty seuran U19-joukkueen keskikentällä. Hyryläinen on saanut tasaisesti vastuuta ja viimeistellyt 13 ottelussa yhden maalin – joukkueena kausi on mennyt toistaiseksi todella hyvin, sillä Eintracht on vain viiden pisteen päässä sarjakärjestä.

– Meillä on kasassa ehkä Eintrachtin historian paras U19-joukkue, ja kausi on mennyt poikkeuksellisen hyvin. On ollut varmasti kehittävää pelata vuotta vanhempien kanssa. Olen pärjännyt mukana, ja minulla on iso rooli joukkueessa, joten kaikki on hyvin.

LPS:n ja HJK:n kasvatti pääsi jo viime kesänä harjoittelemaan sekä pelaamaan Eintrachtin edustusjoukkueen kanssa. Hyryläinen on myöhemmin jatkanut edustuksen mukana, ja tammikuussa hän pelasi kymmenisen minuuttia harjoitusottelussa FSV Mainzia vastaan. Tällöin suomalainen nähtiin keskuspuolustajana, mikä kertoo hänen monipuolisuudestaan.

– Tammikuussa olin pari viikkoa edarin mukana, ja tällä hetkellä harjoittelen heidän kanssaan kerran viikossa. Olen pysynyt mielestäni hyvin mukana treeneissä ja peleissä. Nälkä kasvaa syödessä, ja toivon, että saan ensi kerralla vielä enemmän minuutteja.

Kaudella 2020–2021 Bundesliigan viidennelle sijalle yltänyt Eintracht jäi viime kaudella liigan kymmenenneksi, ja joukkue majailee tälläkin hetkellä keskikastissa. Sarjakausi on ollut pettymys, mutta Eurooppaliigassa menestys on ollut parempaa – Eintracht voitti alkulohkonsa ja kaatoi Real Betiksen neljännesvälierien avausosassa.

– Bundesliigassa on ollut vaikeuksia, ja Saksan Cup päättyi Eintrachtin osalta jo ensimmäisellä kierroksella. Uskon, että olisin voinut saada peliaikaa cupissa, jos olisimme päässeet pidemmälle. Vaikeampina aikoina treeneissä on huomannut, että ilmapiiri on vähän kireä, mutta joukkue on onneksi saanut onnistumisia Euroopassa.

Toistaiseksi Hyryläinen on seurannut edustuksen sarja- ja cup-otteluita kotisohvalta tai yli 50 000 silmäparia vetävän Deutsche Bank Parkin katsomosta. Vaikka Hyryläinen on jo edustuksen ringissä, ei hän hätäile ensiesiintymisen suhteen.

– En ole vielä asettanut aikataulua virallisen debyytin suhteen. Minun täytyy osoittaa tasoni peleissämme sekä kaikissa edustuksen treeneissä, jotta pääsen kokoonpanoon Bundesliiga-matsiin. Se olisi tosi hieno juttu.

”KARSINNOISTA TULEE TOSI HIENO KOKEMUS”

Toisen polven maajoukkuepelaaja nähdään Suomi-paidassa maaliskuun lopulla, kun U19-pojat isännöi EM-jatkokarsintaturnausta. Vastaan asettuvat Belgia, Italia ja Saksa ovat jalkapallomaita, jotka eivät esittelyjä kaipaa – luvassa on äärimmäisen kovatasoinen karsinta, josta vain voittaja jatkaa EM-lopputurnaukseen.

– Tulen Suomeen tosi hyvillä fiiliksillä. Saan muutaman päivän vapaata ennen kokoontumistamme, joten ehdin myös nähdä kavereita ja läheisiäni. Maajoukkueen osalta meillä on takana hyvät karsinnat, ja on hienoa palata tuttujen jätkien mukaan.

Lokakuun karsinnoissa Suomi kärsi tappion Ukrainalle, mutta kaatoi Puolan sekä Maltan. Hyryläinen onnistui maalinteossa Puolaa vastaan ja pelasi täydet minuutit myös Malta-voitossa – Ukraina-ottelun hän joutui jättämään välistä lähes koko joukkuetta vaivanneen vatsataudin takia.

– Puola-voitto oli osoitus siitä, että pystymme haastamaan isoja futismaita. Tässä ikäluokassa on hyviä yksilöitä, jotka osaavat pelata joukkueena tosi hyvin. Uskon, että pystymme yllättämään monet myös jatkokarsinnoissa.

Hyryläinen pääsi viime syyskuussa pelaamaan maaotteluita kotimaan kamaralla, kun Suomi kohtasi Ruotsin tuplamaaottelussa Eerikkilässä. Maaliskuussa Minihuuhkajat pääsee pelaamaan isomman yleisön edessä, kun joukkue kohtaa huippumaat Vantaalla ja Helsingissä.

– Toivottavasti paikan päälle tulee mahdollisimman paljon ihmisiä, ja stadioneilla on hyvä tunnelma. Kotiyleisön, läheisten ja kavereiden edessä pelaaminen herättää odottavaisia fiiliksiä. Karsinnoista tulee tosi hieno kokemus.

EM-jatkokarsintaturnauksen ohjelma:
23.3. 12:30 Italia – Saksa (Myyrmäen jalkapallostadion)
23.3. 18:30 Suomi – Belgia (Myyrmäen jalkapallostadion)

26.3. 11:00 Belgia – Saksa (Myyrmäen jalkapallostadion)
26.3. 16:00 Italia – Suomi (Myyrmäen jalkapallostadion)

29.3. 17:30 Belgia – Italia (Myyrmäen jalkapallostadion)
29.3. 17:30 Saksa – Suomi (Bolt Arena)

Lapset – päivälippu: 5 euroa / turnauslippu: 10 euroa
Aikuiset – päivälippu: 10 euroa / turnauslippu 20 euroa
Joukkuelippu (yksi lippu, jolloin koko joukkue (16+4) saapuu sisään samaan aikaan): 40 euroa/peli

Lasten ja aikuisten liput myydään paikan päällä. Joukkuelipun voi tilata sähköpostitse (vjsvantaa@vjs.fi) viimeistään ottelua edeltävänä päivänä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä