Linda Sällström janoaa voittoa Walesista – ”Haluan päättää tämän vuoden voittoon”

Helmarit pelaa lauantaina vuoden viimeisen virallisen maaottelun, kun Pinatar Arenalla vastaan asettuu Wales.

Linda Sällström janoaa voittoa Walesista. Kuva: Jyri Sulander

12.11.2022 klo 00:23

Helmareiden perjantai poikkesi huomattavasti suunnitellusta päiväohjelmasta. Syynä päivän ohjelman uudelleenjärjestelyyn oli Kaakkois-Espanjassa riehunut syysmyrsky, jonka mukanaan tuomat rankkasateet ja ukkoskuurot aiheuttivat San Pedro del Pinatarissa muun muassa teiden tulvimista ja sähkökatkoksia.

Luonnollisesti aamun sää vaikutti myös joukkueen harjoitteluun, sillä Pinatar Arenan viheriö ei aamupäivällä ollut pelikunnossa. Päivän edetessä myrsky väistyi Murcian alueelta, ja iltapäivällä Helmarit pääsivätkin viimeistelemään pelikuntoaan varsin lämpimässä säässä. Itse pelikenttä oli harjoituksissa erinomaisessa kunnossa, eikä perjantainen myrsky vaikuta illan otteluun. Ja vaikka viheriö hieman mutaisempi olisikin, ei se Linda Sällströmin mukaan aiheuttaisi ongelmia.

- Olen itse nyt sellaiseen vähän mutaisempaan kenttään tottunut tuolla Vittsjössä, kun siellä on loppukaudesta tullut aika paljon vettä. Meillä on nurmikenttä siellä, niin itse ainakin olen tottunut siihen. Ihan sama, mitä siellä tulee vastaan, niin olen ainakin valmistautunut, Sällström sanoo.

Kadut tulvivat perjantaiaamuna Helmareiden hotellin edustalla. Kuva: Jouko Kylmäoja

Walesin vahvuudet tiedossa

Illan klo 20.30 alkavassa ottelussa vastaan asettuu Wales, jonka Helmarit on kohdannut viimeksi helmikuussa 2018 Kyproksella pelatussa ottelussa.

- Olemme käyneet paljon läpi Walesin pelaamista ja sitä, että miten me vastaamme siihen. Uskomme, että Wales tulee pelaamaan suoraviivaisesti ja fyysisesti ja meidän pitää olla sen kanssa hereillä, Sällström kertoo.

Wales on pelannut vuoden 2022 aikana kymmenen ottelua, joissa se on tehnyt yhdeksän maalia. Huomionarvoista on se, että Walesin verkkoon on kuluvan vuoden aikana tehty ainoastaan neljä osumaa. Walesin tiiviistä puolustuspelaamisesta huolimatta Suomen A-maajoukkueen historian paras maalintekijä on kuitenkin luottavainen sen suhteen, että tarvittavat paikat saadaan rakennettua illan ottelussa.

- Wales on pelannut todella vähämaalisia pelejä, eikä heitä vastaan ole helppoa tehdä maaleja. Mutta kyllä me olemme videoilta nähneet, että mistä ne tilat löytyvät ja miten me pystymme heitä haavoittamaan. Toivottavasti pystymme näitä aseita käyttämään myös pelissä, Sällström sanoo.

Helmarit viimeistelivät ottelukuntoaan perjantaina Pinatar Arenan harjoituskentällä. Kuva: Jyri Sulander

Voitontahtoa

Suomi lähtee illan Wales-otteluun seitsemän ottelun tappioputkessa. Edellisen voiton Helmarit ovat napanneet huhtikuussa Helsingissä, kun Georgia kaatui Bolt Arenalla pelatussa MM-karsintaottelussa maalein 6–0. Tuohon tilastoon Sällström janoaa kipeästi muutosta.

- Minä haluan ainakin päättää tämän vuoden voittoon. Niitä ei ole tullut ihan liikaa tälle vuodelle, niin se vähän sitten edes pelastaisi tätä vuotta, Sällström toteaa painokkaasti.

Helmareiden osalta seuraavat kilpailulliset ottelut ovat vuorossa ensi syksynä, kun juuri lanseerattu UEFA Nations League pyörähtää käyntiin. Sällström kokee, että illan ottelu toimii hyvänä ensiaskeleena kohti uutta projektia.

- Wales-ottelu on totta kai hyvä valmistautuminen tulevaisuuteen, vaikka onhan tuossa keväälläkin varmasti tulossa lisää valmistavia otteluita. Mutta Wales on ehkä juuri sitä tasoa, mitä on odotettavissa sitten syksyllä ja siten myös jonkinlainen tasonmittari, Sällström päättää.

Suomen ja Walesin välinen A-maaottelu pelataan tänään (12.11.) Espanjassa Pinatar Arenalla. Klo 20:30 Suomen aikaa alkava ottelu on katsottavissa suorana lähetyksenä Yle Areenan välityksellä.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle