Lehkosuo: "Nämä asiat toisin suomalaiseen urheilukulttuuriin"

Suomen U21-miesten uusi päävalmentaja Mika Lehkosuo vastasi median kysymyksiin Huuhkajien joukkueenjulkistuksen yhteydessä.

Mika Lehkosuo lehdistötilaisuudessa 14.9.2022.Kuva: Jyri Sulander

14.9.2022 klo 17:17

Viime viikolla alle 21-vuotiaiden miesten maajoukkueen uudeksi päävalmentajaksi nimitetty Mika Lehkosuo vastasi median kysymyksiin tänään keskiviikkona Huuhkajien joukkueenjulkistuksen yhteydessä.

Tällä hetkellä norjalaisseura Kongsvinger IL:n palkkalistoilla oleva Lehkosuo aloittaa uudessa työssään virallisesti 1. tammikuuta. Lehkosuo pitää nykyisen työnantajansa kunnioittamista tärkeänä ja tekee työnsä Norjassa sopimuksensa loppuun asti, mutta samalla valmistautuminen vuoteen 2023 alkaa jo hyvissä ajoin.

Valmennustiimin rakentaminen on jo käytännössä alkanut.

– Valmennustiimin osalta mitään uutisia ei vielä ikävä kyllä ole. Toki pystyn itse vaikuttamaan valmennustiimiin yhteistyössä muiden kanssa, ja (Palloliiton urheilutoimenjohtaja) Hannu Tihisen kanssa siitä on vaihdettu ajatuksia, Lehkosuo kertoo.

– Se on ensimmäinen kiireellinen asia, joka pitää hoitaa tässä syksyllä kuntoon. Kun uudet työt alkavat, on valmentajan oltava jo kasassa ja tuntea myös pelaajat hyvin. Alan häiritsemään Palloliiton ihmisiä ja seuraihmisiä sekä tekemään yhteistyötä jo tämän vuoden puolella, Lehkosuo lupaa.

Uuden päävalmentajan toimenkuva Pikkuhuuhkajien peräsimessä on päätoiminen, mutta tarkat työtehtävät Palloliitossa täsmentyvät vielä syksyn mittaan.

– Varmasti tulen olemaan mukana monessa asiassa monella tavoin. U21-joukkueen valmentamisen lisäksi minulla riittää aikaa tehdä erilaisia asioita. Olemme jo käyneet keskusteluja, mitä kaikkea voisin Palloliitossa tehdä, mutta aion olla siinä oma-aloitteinenkin. Palloliitossa on paljon hyviä valmentajia ja koulutusosasto, joiden kaikkien kanssa tulen olemaan tekemisissä paljon, Lehkosuo avaa.

Nykyisestä asuinmaastaan Lehkosuo toisi Suomeen kaksi asiaa.

– Yksi on lasten, nuorten ja perheiden ulkona liikkumisen määrä. Painottaisin sanaa "liikkuminen". He ovat liikkumis- ja ulkoilukansaa enemmässä määrin kuin suomalaiset. Sen kulttuurin haluaisin tuoda tänne. Toisin myös urheiluyläaste- ja urheilulukiojärjestelmän sieltä Suomeen. Norjassa on mahdollisuus harrastaa urheilua koulupuitteissa – se rakenne on uskomattoman hyvä, Lehkosuo pohtii.