Legendojen taisto pokaalista: “Kilpailulliset pelit sytyttävät edelleen!”

Ikämiessarjoissa jalkapallosta nautiskelevat JaPS/M35 ja TPS M35 kohtaavat Regions’ Roots Cupin finaalissa lauantaina. Olympiastadionin nurmelle astelee valtava määrä suomalaista jalkapallohistoriaa, kokemusta ja sydämessä palavaa voitontahtoa.

JaPS/M35 ja TPS M35 kohtaavat Regions' Roots Cupin finaalissa

27.9.2022 klo 17:34

Useimmiten, kun jalkapalloyleisö kerääntyy katsomaan yksittäistä ottelua, jossa kentällä kilvoittelee sama määrä kokemusta kuin edessä olevassa Regions’ Roots Cupin finaalissa, kyseessä on jonkinlainen viihdetarkoitukseen kasattu legendojen näytösottelu. Nämä tapahtumat ovat aina sykähdyttäviä ja tärkeitä. Kukapa ei “vielä kerran” haluaisi nähdä omaa suosikkipelaajaan viheriöllä?

Tällä kertaa Olympiastadionilla pelattava kokeneiden joukkueiden kohtaaminen on sähköä ja latausta täynnä. Nyt nimittäin estradilla kamppaillaan voitosta tosissaan. Kyseessä on melkoisen ainutlaatuinen tapahtuma. Pelissä on panosta ja sekös sytyttää vielä konkarinkin. TPS:n riveissä kapteeninnauhaa kantava Markus Paija lopetti huippu-uransa liiga-tasolla jo kolmetoista vuotta sitten, mutta 48-vuotias veteraani on innostunut Cup-väännöistä.

– Kyllä me aina voitosta pelataan, vaikka tekemisemme ei ole enää niin totista ja hymy on kasvoilla. Nämä Cup-haasteiden myötä tulleet kilpailulliset ottelut ovat olleet itselle kuin raikas tuulahdus kaukaa menneisyydestä. Kyllä minusta sen verran kilpailijaa löytyy, että tällainen finaali ehdottomasti sytyttää, Paija hekumoi.

– Me päätettiin ilmoittautua mukaan heti, kun cup-systeemi muuttui. Kohtasimme Suomen Cupin kolmannella kierroksella Veikkausliigan Ilveksen ja se tuntui aluksi lähinnä huonolta vitsiltä. Isosta tappiosta huolimatta pelasimme ihan hyvä ottelun. Näin jälkikäteen voi sanoa, että oli hienoa kohdata liigajoukkue ja tippua juuri heitä vastaan. Ja olihan hienoa jatkaa Cup-taivalta Rootsin puolella, Paija jatkaa.

Yksi varmasti tunnetuimpia nimiä kentällä on JaPS:n riveissä voittoa tavoitteleva Huuhkaja-legenda ja juuri Palloliiton Gladiaattoriksi kutsuttu Kari Arkivuo. Vaikka Arkivuo lopetti huippu-uransa viime vuonna, niin hän on jälleen tutulla stadionilla kilpailemassa.

– En ihan tällaista kauden huipennusta odottanut, kun lähdin pitämään kuntoa yllä ikämiespeleihin. Minulle Olympiastadion on toki tuttu ympäristö pelata, mutta kukaan muu meidän joukkueesta ei ole tainnut siellä aiemmin pelata. Kyllä tätä koko porukka varmasti odottaa todella paljon. Sen verran itse olen kilpailullinen kaveri, että olisi tietysti hienoa voittaa, Arkivuo maalailee.

Erikoista Cup-rasitusta ja kirveleviä muistoja

Cupin ottelut ovat tuoneet ikämiessarjoja pelaaville joukkueille ihan uudenlaisen haasteen, sillä sarjoissa on erilaiset säännöt. Ikämiehet pelaavat paljon lyhyemmällä peliajalla ja edestakaisilla vaihdoilla. Cup-otteluissa painetaan vähintään 90 minuuttia ja molemmat joukkueet saavat vaihtaa vain viidesti. TPS:n Paija kuvaileekin rasitusta kovaksi.

– Meillä on upea joukkue ja on hienoa nähdä nuorempia pelureita juoksemassa vieressä. Nämä Cupin ottelut ovat olleet fyysisesti kovia ja takareidet ovat olleet koetuksella. Saimme puolivälierässä ja välierässä todella hyvät vastukset ja ne olivat ihan kunnon pelejä. Ne nostivat kyllä odotuksia tätä finaalia kohtaan.

Nykyisin FC Lahdessa talenttivalmentajana toimiva Arkivuo on samoilla linjoilla Paijan kanssa.

– Tuntuu pitkältä peliaika, kun oma harjoittelukin vähentynyt huomattavasti. Saa ihan tehdä hommia, että jaksaa pelata koko matsin.

Sekä Paijan että Arkivuon uralle mahtuu monenmoista Cup-muisteloa. Antaa herrojen kertoa:

– Uranvarrelle mahtuu kyllä melkoisesti Suomen Cupiin liittyviä muistoja. Surullisiakin. Olimme TPS:n kanssa kaksi kertaa peräkkäin finaaleissa vuosina 1996 ja 1997. Hävisimme ensimmäisen finaalin HJK:lle rankkareilla ja toisen Hakalle jatkoajalla. Jäi kannu silloin nostamatta. Parasta oli päästä pienille paikkakunnille pelaamaan ja nähdä Cupin laaja merkitys, Paija kertoo.

– Ehkä yksi hienoimmista hetkistä itselleni on ollut FC Lahden riveissä Suomen Cupin välierä Gnistania vastaan. Tein voittomaalin ja edettiin finaaliin. Siellä tosin hävittiin Hakalle. Pakko on nostaa vielä tämän kauden Cupista puolivälierä meidän sarjan Gnistania vastaan. Oli tosi makea tiukka vääntö, joka voitettiin pilkuilla, Arkivuo sanoo.

Molemmat pelurit näkevät oman joukkueensa menestysmahdollisuudet realistisina, mutta muistavat myös kunnioittaa kovaa vastustajaa.

– Näin pitkälle menty, niin nyt mennään loppuun asti. Samantyylinen vastustaja on tulossa, mutta on tosi vaikeaa arvioida voimasuhteita. Mulla on Heinikankaan Jallun (Jarnon) kanssa diili, että hänen pitää sanoa, kun mun pitää lopettaa. Onkohan hän vaan liian kohtelias, kun vieläkin pelaan. Ei tuonne finaaliin kehtaa tulla lyllertämään. Vähintään pistetään kaikki peliin. Toivon hyvähenkistä tapahtumaa, kovaa taistelua ja tasaista peliä, jonka TPS:n voittaa, Paija päättää.

– Meillä on laadukas joukkue, ihan hyviä jätkiä. Taitoa löytyy. Liigakokemusta on esimerkiksi Konsta Hietasella ja Drilon Shalalla. Toki tätä kaikkea löytyy myös vastustajalta, joukkueensa tähti Arkivuo kiteyttää.

Tämä uniikki kohtaaminen on siis edessä tulevana lauantaina 1. lokakuuta klo 13. Ottelu on katsottavissa myös Ruudun kautta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä