Läntisen alueen alueparlamentti kokoontui 22.9.

SPL:n Läntisen alueen alueparlamentin syksyn kokous järjestettiin 22.9. Turussa ja Teams-kokouksena. Esityslistalla merkittävimpänä asiana tällä kerralla oli kuulla alueparlamentin arvioita, huomioita ja evästyksiä toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuodelle 2023. Kokouksessa oli edustus 46 Läntisen alueen seurasta.

Läntisen alueen alueparlamentti kokoontui Turussa ja Teamsin välityksellä

23.9.2022 klo 11:48

Alueparlamentit kuuluvat tärkeänä osana Seurojen Palloliiton hallintomalliin ja samalla viikolla kokoontuvat jokaisen neljän alueen alueparlamentit. Kokoukseen voivat osallistua kaikki alueen seurat.

Läntisen alueen alueparlamentin puheenjohtaja Kari Pansion johtamassa syksyn kokouksessa pääteemana oli seuraavan vuoden toiminta- ja taloussuunnitelma. Ennakkoon lähetettyä laajaa TTS 2023 -aineistoa käsiteltiin kokouksessa lähinnä alueellisten kehitysryhmien näkemysten kautta.

Urheilutoiminnan, seurapalvelujen sekä kilpailu- ja erotuomaritoiminnan kehitysryhmät olivat koostaneet omia nostojaan toimintasuunnitelmista. Kehitysryhmien esittelijöiden ja puheenjohtajien esittelemissä nostoissa painottuivat luonnollisesti Läntisen alueen näkökulmat.

Urheilutoiminnan kehitysryhmän nostoissa valmennusosaamisen kehittämisen alueella toivottiin mm. helposti, valmentaja- ja kouluttajalähtöisesti käytettäviä järjestelmiä. Alueen erityispiirteenä kehitysryhmä nosti esiin ruotsinkielisten koulutusten järjestämisen tärkeyden. Pelaajakehityksen saralla tulevan vuoden toiminnassa urheilutoiminnan kehitysryhmä halusi erityisesti nostaa esiin Huuhkaja- ja Helmaripolkuun liittyviä kehitysasioita.

Seurapalveluissa kehitysryhmän puheenjohtaja Kari Pansio nosti esiin kehitysryhmän huolen seurojen tukemistarpeista poikkeuksellisessa ajassa. Harrastamisen hinnan tulee pysyä kurissa erityisesti, kun energiakriisin osalta olosuhteiden kustannuksissa on isoja nousupaineita. Tärkeitä huomioita seurapalvelujen kehitysryhmällä oli sekä tiedolla johtamisen saralla että eri roolien seuratoimijoiden koulutuksiin panostamisessa.

Kilpailu- ja erotuomaritoiminnan kehitysryhmän puheenjohtaja Olli Tuominen sekä kilpailupäällikkö  Mikael Westerback toivat esiin erityisesti ryhmän huolen erotuomarien riittävyydestä. Uusien erotuomarien rekrytointiin liittyvät toimet ovat niin seurojen kuin erotuomarikerhojenkin yhteinen asia. Kehitysryhmä halusi myös nostaa keskusteluun nuorten pelaajien peluuttamisen pelaajan tasolle oikealla sarjatasolla sekä Taso-järjestelmän toimivuuden seurojen arjen työkaluna.

Alueparlamentti sai kuulla myös katsauksen alueelliseen vaikuttamiseen. Uusi vaikuttajaryhmä on aloittanut toimintansa, ja erityisesti kaupunkikumppanuudet C22-kaupunkien kanssa ovat vaikuttamistyön keskiössä. Yhtä lailla seuroja kuitenkin tuetaan olosuhdeasioihin vaikuttamisessa myös pienemmillä paikkakunnilla. Aluepäällikkö Jouni Koivuniemi koordinoi vaikuttamistyötä Palloliiton Läntisellä alueella.

Alueparlamentin kokouksessa seura-aloitteena BK-48:n Jari Hakala esitteli seuransa ajatuksia seurojen välisen yhteistyön tärkeydestä ja hyvien yhteistyömallien esiin nostamisesta. Asia herätti kokouksen osallistujissa laajaa keskustelua.

Muissa asioissa nousi vielä esiin lasten ja nuorten kilpailutoiminnan moraaliset asiat. Saman seuran saman ikäluokan eri tason joukkueissa on osin vallalla peluutusta, jossa ylemmän tason pelaajia käytetään ikäluokan alemman tason joukkueissa. Sääntörikkomus asia ei ole, mutta toiminta vie alemmalla tasolla pelaavien joukkueiden intoa ja onnistumisen elämyksiä.
Samassa yhteydessä käytiin myös keskustelua nuorten kilpailutoiminnan poikkeuslupien (mm. yli-ikäisten peluuttaminen) väärähenkisestä hyödyntämisestä.

Puheenjohtajafoorumissa teemana seuran vapaaehtoistoimijoiden johtaminen

Tuttuun tapaan alueparlamentin päätyttyä tilaisuus jatkui puheenjohtajafoorumin osuudella. Tällä kerralla pääteemana oli ”seuran vapaaehtoistoimijoiden johtaminen.” Aiheesta alusti Ilves jalkapallon toiminnanjohtaja Matti Anttonen. Hän mm. esitteli Ilveksen toimia seuran vapaaehtoisten tukemisessa.

Puheenjohtajafoorumin osallistujat ”komppasivat” muutama viikko sitten kokoontuneiden Läntisen alueen seurojen päätoimisten toiveita siinä, että Palloliitto voisi pohtia sopivaa tapaa tukea ns. vapaaehtoiskoordinaattorien koulutusta ja palkkaamista seuroihin.

Matti Anttosen esitys päättyi varsin osuvasti lauseeseen ”hyvinvoiva seura syntyy hyvinvoivista vapaaehtoisista.” Koordinoimalla ja johtamalla paremmin vapaaehtoistoimintaa seurat voisivat toimia vieläkin vastuullisemmin jalkapalloilun ja futsalin edistäjinä.

Lisätiedot:
Jouni Koivuniemi, aluepäällikkö