Läntinen alue palkitsi kauden 2021 menestyjiä ja seuratoimijoita

Suomen Palloliiton Läntinen alue palkitsi perjantaina 1.4.2022 Seurojen ääni -seminaarin palkintogaalaillallisella Tampereella menestyjiä ja seuratoimijoita vuodelta 2021. Alueen Vuoden seurana palkittiin Pargas IF.

Kuvituskuva.

6.4.2022 klo 15:31

Vuoden lasten valmentajat (5)
Suomen Palloliiton strategiassa lasten valmennus ja sen kehittäminen ovat tärkeässä asemassa. Strategiaprojektissa "kehitämme lasten valmentajien ydintaitoja seuraympäristössä" yhtenä keskeisenä tavoitteena on lasten valmentajien arvostuksen lisääminen. Haluamme osana tätä tavoitekokonaisuutta nyt palkita ansioituneita lasten valmentajia, jotka arvokkaalla työllään mahdollistavat lasten laadukkaan ja turvallisen harrastamisen.
Palkitsemiskriteereinä on ollut mm.
- valmentaja on valmentanut seurassa useamman vuoden ajan alle 12-vuotiaita lapsia
- valmentaja saa innostavalla toiminnallaan lapset heittäytymään pelille
- valmentaja on asiantunteva pelin opettaja ja kasvattaa lapsia urheilulliseen elämään
- valmentaja on toiminnallaan vaikuttanut koko seuran valmennuksen kehittämiseen.

Oskar Hagström, GBK
Oskar valmentaa tällä hetkellä GBK:n vuonna 2012-syntyneitä tyttöjä. Hän on valmentanut kyseistä joukkuetta reilut kolme vuotta. Sitä ennen hän on valmentanut seurassa eri-ikäisiä junioreita yli kymmenen vuotta. Oskar on erittäin innostava, rauhallinen ja asiantunteva valmentaja. Pelkästään viime vuonna Oskarin ryhmän pelaajamäärä on kasvanut melkein 70 prosenttia. Suuri syy on tähän hänen ja muun toimihenkilöryhmän luoma positiivinen ympäristö uusille pelaajille. Oskar on myös tehnyt suuren määrän harjoitteita seuran harjoitepankkiin.

Sanna Hokkanen, Vesilahden Visa
Sanna on valmentanut 2009/-10-syntyneiden poikien joukkuetta vuodesta 2018 saakka. Sanna on mahdollistanut sen, että kyseisellä ikäluokalla on vielä olemassa oma joukkue hankkimalla avukseen apuvalmentajia harjoituksiin. Ilman Sannan panosta kyseisellä ikäluokalla ei olisi omaa jalkapallojoukkuetta Vesilahdessa. Tämän lisäksi Sanna on viime vuonna aloittanut 2013/-14-syntyneiden tyttöjen joukkueen. Kiitos Sannan, kasvaa Vesilahden Visassa pelaajamäärät uusien joukkueiden ansiosta.

Lasse Karlsson, TPS
Lasse Karlsson on toiminut TPS:n P7 ja P8 -ryhmissä yhteensä 10 vuoden ajan. Lasse on ollut merkittävässä roolissa alle 12-vuotiaiden poikien laadukkaan toiminnan järjestämisessä tänä vuonna 100-vuotisjuhliaan viettävässä mustavalkoisessa TPS:ssa. Lassen harjoituksista ei vauhtia puutu. Taito, intensiteetti ja vaatimustaso ovat sanoja, jotka kuvaavat toimintaa parhaiten. Samoin lasten huuto: ”Lasse on paras!” Lassen toimintatavat opettavat lapsille myös oman parhaan tekemistä, ryhmässä toimimista, toisten huomioon ottamista, pettymysten sietämistä sekä uskallusta yrittää uudelleen. Lasse Karlsson on toiminut vuosien ajan tärkeänä kasvattajana myös kentän ulkopuolella. Siviilityönään Lasse toimii lastenkodissa.

Kerim Mahmud, FC Inter
Kerim Mahmud toimii tällä hetkellä FC Interin 2010-ikäluokan vastuuvalmentajana. Interissä Kerim on valmentanut kaudesta 2015 lähtien mm. 2006, 2008 ja 2009-syntyneiden joukkueita. Kerim osaa käsitellä erinomaisesti nuoria ja hän on helposti lähestyttävä. Hänen oma innostuneisuutensa tarttuu pelaajiin ja harjoituksissa on riittävän haasteellinen, mutta ennen kaikkea innostunut tekemisen meininki. Kerim on erinomainen pelin opettaja nimenomaan siirryttäessä 8v8 pelimuotoon. Hänen joukkueidensa pelaaminen näyttää ulospäin viihdyttävältä, jossa pelaajat saavat olla rohkeita pallon kanssa.

Juha-Matti Matilainen, SJK-Juniorit
Juha-Matti Matilainen on tullut omien lastensa kautta jalkapallotoimintaan mukaan. Hän on erittäin palavasti kiinnostunut valmennus- ja seuratyöstä. Hän on toiminut seitsemän vuoden ajan SJK:ssa lasten valmennuksessa. Lisäksi Juha-Matti on tuottanut opetusmateriaalia 8v8 pelimuodon valmentajien käyttöön seurassa. Kaudella 2022 Juha-Matti lähtee opiskelemaan UEFA B-valmentajatutkintoa ja siirtyy samalla valmentamaan myös 13-vuotiaita poikia 11v11 pelimuotoon. Juha-Matti ei kuitenkaan jätä lasten vaiheen valmentamista, vaan toimii edelleen myös 2015 syntyneiden poikien valmennuksessa viikoittain. Lapset ja nuoret ovat Juha-Matille tärkeitä ja hän välittää pelaajista aidosti. Omalla toiminnallaan hän pystyy kasvattamaan lapsia kohtia urheilullista elämäntapaa ja samalla opettamaan heille innostavasti jalkapalloa.

Vuoden valmentaja: Jussi Nuorela, VPS
Vaasan Palloseura oli saalistanut Ykkösen seitsemästä ensimmäisestä ottelusta vain kaksi voittoa, kunnes seurajohto päätti reilu viikko ennen juhannusta tehdä ratkaisuja. Edustusjoukkueen apuvalmentajana ja VPS:n Akatemiajoukkueen päävalmentajana tuohon asti toiminut Jussi Nuorela nostettiin edustusjoukkueessa päävastuuseen. Nuorela käänsi Vepsun kurssin nopeasti ja Ykkösen ylempään loppusarjaan vaasalaiset lähtivät kolmannelta sijalta heti RoPS:n ja TPS:n perässä. Nuorela sai joukkueensa loppusarjassa huimaan lentoon. Ykkösen mestaruus ja nousu takaisin Veikkausliigaan varmistui jo kauden toiseksi viimeisessä ottelussa. Jussi Nuorelan johdolla VPS nähdään takaisin liigassa alkavalla kaudella kahden Ykkösessä vietetyn ”välivuoden” jälkeen.

Vuoden pelaaja: Benjamin Källman, FC Inter
Läntisen alueen Vuoden pelaaja Benjamin Källman oli vähällä johdattaa joukkueensa FC Interin jälleen mitalisijoille. Inter sijoittui Veikkausliigassa lopulta neljänneksi, ja joukkuepalkintojen sijaan Källman saalistikin kunniaa henkilökohtaisesti. Captain’s Ball -gaalassa Källman palkittiin Veikkausliigan maalipörssin jaetusta voitosta. Mies tälläsi 14 osumaa ja lisäksi hän tarjoili kolme maalisyöttöä. Benjamin Källman valittiin myös Jalkapallotoimittajien yhdistyksen, Pallo-Koplan perinteiseen kauden Koplajoukkueeseen. Veikkausliigan kuukauden joukkueeseen Benjamin Källman valittiin toukokuussa ja lokakuussa. Oma seuransa, FC Inter, huomioi niin ikään hyökkääjän hyvän kauden. Seura palkitsi hänet kauden päätteeksi Annelin pokaalilla sekä Interin kannattajaryhmä Ultraboyzin palkinnolla. Viimeisin huomionosoitus Källmanille myönnettiin pari viikkoa sitten Varsinais-Suomen Urheilugaalassa, kun hänet palkittiin maakunnan vuoden 2021 parhaana jalkapalloilijana.

Vuoden poikapelaaja: Juho Talvitie, Lommel SK (Ilves)
Laitahyökkääjä Juho Talvitie on edustanut koko lapsuutensa ja nuoruutensa Tampereen Ilvestä. Nopea, kestävä ja taitava laitahyökkääjä teki tehokasta jälkeä Ilveksen nuorten joukkueissa, mikä poiki viime kesänä siirron Belgiaan. Syksyllä hän debytoi Belgiassa Lommel SK:n miesten edustusjoukkueessa vain 16-vuotiaana. Talvitie on myös EM-jatkokarsintapaikan saavuttaneen Suomen U17-maajoukkueen avainpelaajia.
(Vuoden poikapelaajaksi voidaan valita pelaaja, joka on vähintään osan kaudesta edustanut SPL Läntisen alueen seuraa.)

Vuoden tyttöpelaaja: Armi Heikkilä, Ilves
Vuoden tyttöpelaajana palkitaan Ilveksen naisten edustusjoukkueen runkopelaaja Armi Heikkilä. Keskikentän taituri on myös U19 maajoukkueen kapteeni, joka johdatti joukkueensa EM-karsinnoista jatkoon. Armi pelasi täydet minuutit EM-karsinnoissa Unkaria, Turkkia ja Tanskaa vastaan. Hän selviytyy hyvin paineen alla sekä kentällä että sen ulkopuolella. Armi Heikkilän Vuoden tyttöpelaaja -perusteissa nousi lisäksi esiin, että kapteenille tyypillisesti Armi on helposti lähestyttävä, sosiaalinen ja pidetty pelaaja, joka on erittäin motivoitunut tekemisiinsä ja kehittymiseensä jalkapalloilijana.

Vuoden erotuomari: Joni Hyytiä
Joni Hyytiä on toiminut nousujohteisella urallaan jo useamman vuoden Veikkausliigan erotuomarina. Palkintona pitkäjänteisestä työstään Hyytiä nousi viime vuonna uutena erotuomarina suomalaisten FIFA-erotuomareiden joukkoon.
Veikkausliigassa Joni Hyytiä tuomitsi tasaisen varmalla otteellaan kaudella 2021 yhteensä 18 ottelua. Näiden lisäksi hän esiintyi myös liigakarsinnassa. Kansainvälisiä erotuomaritehtäviä Hyytiälle kertyi viime vuonna yhteensä neljä. Näistä yksi ottelu oli Mestarien liigan karsintaa San Marinossa (S.S. Folgore – FC Prishtina) ja yksi U21 EM-karsintaa Liechtenstein-Islanti. Lisäksi kansainvälistä kokemusta kertyi U17 poikien EM-karsintaotteluista Kyprokselta ja Moldovasta.

Respect-palkittavat
Respect-palkinto voidaan myöntää moninaisesta työstä ja ansioista jalkapallon ja/tai futsalin eteen.

Kokkola Cup
Kokkola Cup juhli viime kesänä 40-vuotista taivaltaan lasten ja nuorten hienon kesäturnauksen järjestäjänä. Kokkola Cupista on muodostunut yksi maamme johtavista turnauksista ja se kuuluu monen seuran vakioturnauksiin maassamme. Kokkola Cupiin on osallistuttava! Turnausjärjestelyt oheispalveluineen ovat vuosien varrella saaneet osallistujilta laajalti kiitosta. Myös Kokkolan kaupungin ylläpitämät hyväkuntoiset nurmikentät vaikuttavat turnausjoukkueiden positiiviseen palautteeseen. Peli- ja majoituspaikat ovat Kokkolassa lähellä toisiaan ja lisäksi turnauksessa toimii mallikkaasti kuljetuspalvelu joukkueille. Kaiken kruunaa se, että kansainvälisenä turnauksena suomalaisjoukkueilla on erinomainen mahdollisuus päästä kokemaan otteluja maamme rajojen ulkopuolelta saapuneita vastustajia vastaan.

Timo Furuholm
Viime kauteen upean pelaajauransa FC Interissä päättänyt Timo Furuholm on kunnostautunut jo peliuransa aikana, sekä nyt myös sen jälkeen kentän ulkopuolisissa asioissa. ”Furkka” on ollut urheilijoille ja myös muille hieno esimerkki vastuusta tärkeiden asioiden esille nostamisessa. Hän on erityisesti pyrkinyt edistämään tasa-arvoa, suvaitsevaisuutta ja oikeudenmukaisuutta haastatteluja ja sosiaalista mediaa hyödyntäen. Myös muihin yhteiskuntamme epäkohtiin Timo Furuholm ottaa kantaa ja herättää keskustelua aktiivisesti erityisesti sosiaalisessa mediassa. Oma hieno lukunsa Furuholmin Respect-työssä on huoli vähävaraisten lasten ja nuorten liikunnan mahdollistamisesta. Hän on mm. tukenut vähävaraisia perheitä FC Interin rahaston kautta, jotta kukaan ei jäisi jalkapalloharrastuksen ulkopuolelle taloudellisten syiden vuoksi. Viimeisellä Veikkausliigakaudellaan Inter-legenda ”Furkka” lahjoitti kauden kaikki voittobonuksensa tuohon rahastoon. Yhteisistä asioista huolehtiminen jatkuu Furuholmilla aktiivisena nyt peliuran päätyttyä. Valittiinhan mies kuntavaaleissa Turun kaupunginvaltuustoon ja aluevaaleissa aluevaltuustoon. Vaikuttamistyötä siis riittää.

Jouni Mattila, Kortesjärven Järvi-Veikot (KJV)
Jouni Mattila on toiminut Kortesjärven Järviveikoissa vuodesta 1971 lähtien. Pienissä kunnissa urheilutoiminnan ylläpitäminen tuo omat haasteensa verrattuna isompiin paikkakuntiin, joissa pelaajia riittää moneen joukkueeseen. Tässä KJV:lle on ollut elintärkeää yksi Mattilan vahvuuksista, kontaktien hyödyntäminen ja suhteiden ylläpito ympäristöön. Kortesjärveläisten lisäksi edustusjoukkueen ryhmään on löytänyt tiensä pelaajia lukuisista lähikunnista. Monet heistä ovat liittyneet seuraan nuorella iällä ja ovat mukana edelleen. 2015 Kauhavalle avattiin vastaanottokeskus, johon asettui asumaan innokkaita jalkapalloilijoita. Mattila oli heihin yhteydessä ja jälleen joukkue monipuolistui. Avain joukkueena kasvamiseen on ollut Jounin asenne ihmisyyttä kohtaan ja ymmärrys yhteen hiileen puhaltamisesta. Ketään ei milloinkaan jätetä ulkopuolelle. Jokainen on tervetullut. Tämä asenne hehkuu joukkueen tekemisessä kentällä ja sen ulkopuolella. Sillä on ollut valtaisa vaikutus siihen, miksi aikoinaan nuorina mukaan tulleet pelaajat ovat jääneet koko pelaajauransa ajaksi. Yleisseura KJV:ssa Jounilla on ollut lukuisia muidenkin seuran lajien luottotehtäviä. Näiden lisäksi aikaa on riittänyt muuhunkin. Itsekin pelejä viheltävä Mattila on toiminut Järvi-Pohjanmaan erotuomarikerhon puheenjohtajana vuodesta 2001 lähtien.

Ilari Grönholm, FC Kangasala
Ilari Grönholm on pitkän linjan seuratoimija. Hän on ollut perustamassa uutta juniorijalkapallo- ja futsalseuraa vuonna 2006, kun Kangasalan Kisan ja Kangasalan Kavon juniorijalkapallotoiminta yhdistyi ja uuden seuran nimeksi tuli FC Kangasala.
Ilari on ollut koko seuran historian ajan hallituksen jäsen ja on sitä edelleen. Puheenjohtajan tehtäviä hän hoiti ansiokkaasti vuosina 2006–2016 ja varapuheenjohtajana hän on toiminut v.2020 alkaen. Ilari on ollut suurella sydämellä kehittämässä FC Kangasalan toimintaa, ja seura onkin kasvanut yhdeksi Pirkanmaan suurimmista jalkapallo-/futsalseuroista. Tällä hetkellä pelipassipelaajien määrä on n. 650.
Seuran hallintotehtävien lisäksi Ilari on mm. ollut organisoijana ja ohjaajana lasten harrastekerhossa ja miesten Kuntojalistoiminnassa sekä juniorivalmentajana. Myös seuran järjestämissä turnauksissa Ilari nähdään mukana aktiivisena puuhamiehenä.
Ilari tarttuu edelleen innostuneesti uusiin haasteisiin seuran kehittämiseksi ja luo innostavaa ja kannustavaa ilmapiiriä seuran toimintaan.

Vuoden seuratyöntekijä: Jukka Kastelvuo, Futsal Mad Max
Jukka Kastelvuo on todellinen Mr. futsal. Seuransa Futsal Mad Maxin puheenjohtaja on kohta kymmenen vuotta toiminut lukuisissa eri rooleissa. Hänellä on ollut vahva vaikutus Mad Maxin seuraorganisaation kasvuun, miesten Futsalin liigajoukkueen toiminnan ammattimaistumiseen ja ylipäätään valkeakoskelaisen ja koko suomalaisen futsalkulttuurin kehittymiseen. Viime vuosina seuran alle ovat miesten joukkueen lisäksi liittyneet Futsal-Ykköstä pelaavat naiset ja useita juniorijoukkueita, joiden tuoma mitalisade on todiste toiminnan laadukkuudesta seurassa. Joukkueiden jatkuvuus on isolta osalta Jukan ja hänen aktiivisen otteensa ansiosta. Perinteisen seuratoiminnan lisäksi Jukan aikaansaannoksia on Valkeakoskelle rakennettavan uuden yhtenäiskoulun liikuntasalin muutosehdotus. Jotta Valkeakoskella pystyttäisiin harrastamaan entistä paremmissa olosuhteissa ja kilpailemaan kansallisella huipputasolla, Jukka paini byrokratian kanssa keväästä 2021 saman vuoden syksyyn asti. Lopulta muiden paikallisten seurojen ja Palloliiton kanssa Jukka vei maaliin prosessin, jonka lopputulemana Valkeakosken kaupunginhallitus päätti suurentaa hallin kokoa ja kapasiteettia, jotta se täyttää kaikki suomalaisen sisäpalloilun vaatimat kriteerit.

Vuoden seura: Pargas IF
Paraisilla on tehty suunnitelmallista kehitystyötä jo pitkään. Seurassa ja koko saaristokaupungissa huokuu todella vahva yhteisöllisyys. Pargas IF on kehittänyt, mm. omalla treenikeskuksellaan, toimintaolosuhteitaan pitkäjänteisesti. Seurojen laatujärjestelmätyö on niin ikään Paraisilla käynnissä nousujohtoisesti.
Nousujohteista on myös ollut seuran lippulaivan, miesten edustusjoukkueen toiminta. Vielä kaudella 2019 Paraisilla pelattiin Kolmosta, mutta hienoja ja yhteisöllisiä ottelutapahtumia nähdään alkavalla kaudella jo Ykkösen tasolla.
Pargas IF on panostanut monen muun asian lisäksi juniorivalmentajien koulutukseen. Kuutisenkymmentä valmentajaa etenee systemaattisesti koulutuspolulla tuoden lasten ja nuorten valmennukseen koko ajan lisää laadukkuutta.
Maininnan arvoista tässä yhteydessä on lisäksi tämän kevään humanitaarinen työ Paraisilla. PIF on aktiivisesti ottanut mukaan toimintaansa Ukrainasta sotaa pakoon saapuneita nuoria ja tarjonnut heille muuta, iloisempaa ajateltavaa ja tekemistä. Piffenin joukkueissa uudet pelaajat on otettu hienosti vastaan ja yhteinen kielikin on löytynyt jalkapallon kautta.
Onnea ja kiitos Pargas IF:lle upeasta futistyöstä!

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä