Kurinpitopäätös miesten Suomen Cupin finaalin tapahtumista

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja on käsitellyt 17.9.2022 pelatun miesten Suomen Cupin finaalin KuPS – FC Inter tapahtumia. Palloliitolle määrätään 1000 euroa sakkoa, KuPS:lle määrätään 1500 euroa sakkoa ja FC Interille määrätään 1300 euroa sakkoa.

Ottelu pelattiin Olympiastadionilla.Kuva: Riku Laukkanen

4.10.2022 klo 11:20

Palloliitto

Päätöksessä kerrotaan, että KuPS:n ja FC Interin kannattajat ovat tuoneet ottelutapahtumaan, pitäneet siellä hallussaan ja sytyttäneet ottelun aikana useita pyroteknisiä tuotteita. KuPS:n kannattajat ovat myös tuoneet ottelutapahtumaan, pitäneet siellä hallussaan ja heittäneet kenttätasolle stroboja, joista yksi on lentänyt juoksuradalle. Palloliitto ei ole vastineessaan kiistänyt delegaatin raportissa kuvattuja tapahtumia.

Koska KuPS:n ja FC Interin kannattajat ovat tuoneet ottelutapahtumaan pyroteknisiä tuotteita, käyttäneet niitä ottelutapahtumassa ja Palloliitto on ottelun järjestäjänä ankarassa vastuussa ottelutapahtumasta, Palloliitolle voidaan määrätä turvallisuusmääräysten rikkomisesta rangaistus.

Palloliitto on vastineensa mukaan ennaltaehkäissyt järjestyshäiriöitä useilla eri tavoilla. Se on valmistautunut ottelutapahtumaan keräämällä ennakkotietoa seuroilta, kannattajayhdistyksiltä sekä poliisilta, minkä perusteella se on laatinut turvallisuussuunnitelmat pyrotuotteiden katsomoon tuomisen estämiseksi sekä mahdollisissa pyrotuotteiden käyttötilanteissa yksittäisten kannattajien tunnistamiseksi stadionin kameravalvontajärjestelmän avulla. Palloliitto on edelleen varautunut ottelutapahtumaan riittävällä määrällä järjestyksenvalvojia ja heidän sijoittelullaan erityisesti kannattajaryhmien läheisyyteen. Lisäksi Palloliitto on onnistunut tunnistamaan pyroteknisiä tuotteita käyttäneitä kannattajia kummankin seuran osalta.

Toisaalta on selvää, että turvatarkastukset eivät lopulta ole onnistuneet estämään useiden pyroteknisten tuotteiden salakuljettamista stadionille ja käyttämistä siellä. Lisäksi pyrotuotteiden käyttäjien läheisyydessä istuneita kannattajia on joutunut hengitysvaikeuksien vuoksi poistumaan paikoiltaan. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää aikaisemman ratkaisukäytännön mukaisena ja Palloliiton menettelyn moitittavuuteen nähden oikeasuhtaisena seuraamuksena 1000 euron sakkorangaistusta.

KuPS

KuPS:n kannattajat ovat delegaatin raportin mukaan käyttäneet ottelutapahtumassa ainakin kaksi erillistä pyroteknistä tuotetta, joista syntynyt savu on ollut erittäin voimakasta. Lisäksi KuPS:n kannattajat ovat käyttäneet ns. stroboja, joita he ovat myös heittäneet kenttätasolle. Yksi stroboista on lentänyt juoksuradalle.

KuPS ei ole antanut vastinetta eikä näin ollen esittänyt mitään selvitystä tekemistään ennaltaehkäisevistä tai reaktiivisista toimenpiteistä kannattajiensa hillitsemiseksi.

Rangaistuksen mittaamisessa on ankaroittavana tekijänä huomioitava KuPS:n kannattajien aiheuttamien – pyroteknisten tuotteiden käytöstä johtuvien – järjestyshäiriöiden toistuvuus kuluvalla jalkapallokaudella 2022. KuPS on saanut kannattajiensa pyroteknisten tuotteiden käyttöön liittyvistä turvallisuusmääräysten rikkomisista sakkorangaistuksen kuluvalla kaudella jo kahdesti (Kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan päätös 38/2022 ja Kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan päätös 69/2022).

Huomioiden aiempi kurinpitovaliokunnan ja sen puheenjohtajan ratkaisukäytäntö sekä KuPS:n ja sen kannattajien menettelyn toistuvuus, moitittavuus ja tuottamuksen aste, kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää KuPS:lle oikeasuhtaisena seuraamuksena 1500 euron sakkorangaistusta.

FC Inter

FC Interin kannattajat ovat delegaatin raportin mukaan käyttäneet ottelutapahtumassa ainakin kuusi erillistä pyroteknistä tuotetta, joista syntynyt savu on ollut erittäin voimakasta. FC Interin kannattajien pyrotuotteiden käyttö on ollut laajempaa kuin KuPS:n kannattajien.

FC Inter on pyrkinyt estämään kannattajiensa järjestyshäiriöitä etupäässä yhteydenpidolla kannattajaryhmiensä kanssa. FC Inter on vastineensa mukaan ennen ottelua käynyt keskusteluja molempien FC Interin kannattajaryhmien edustajien kanssa ja vedonnut siihen, ettei ottelutapahtumassa aiheutettaisi häiriöitä. Seura on vastineensa mukaan myös jakanut Palloliiton turvallisuuspäällikön infokirjeen ottelun järjestelyistä, kielletyistä esineistä ja toimintatavoista kannattajilleen hyvissä ajoin ennen ottelua. Tämän lisäksi FC Inter on ollut yhteydessä Palloliiton turvallisuuspäällikköön ja informoinut häntä mm. seuran kannattajien määrästä.

FC Interin suhtautuminen ja ennaltaehkäisevät toimet on otettava huomioon lieventävinä seikkoina rangaistuksen määrässä. Toisaalta raskauttavina tekijöinä on huomioitava rikkomusten toistuvuus ottelun aikana.

Huomioiden aiempi kurinpitovaliokunnan ja sen puheenjohtajan ratkaisukäytäntö sekä FC Interin ja sen kannattajien menettelyn moitittavuus ja tuottamuksen aste, kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää FC Interille oikeasuhtaisena seuraamuksena 1300 euron sakkorangaistusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä