KuPS:lle sakkoja katsojan rasistisesta huutelusta

Palloliiton kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja on käsitellyt 29.5.2022 pelatun Veikkausliigan ottelun KuPS – HJK tapahtumia. KuPS:lle määrättiin 300 euroa sakkoa.

Kuopion Palloseuralle määrättiin sakkoja.Kuva: Jyri Sulander

9.6.2022 klo 18:30

Palloliitolle toimitetussa ilmoituksessa on kerrottu, että yksittäinen katsoja on huutanut ottelun erotuomarille suunnatun rasistisen kommentin.

Palloliitto suhtautuu rasismiin vakavasti eikä salli sitä alaisessaan toiminnassa missään muodossa. Kurinpitovaliokunta toteaa, että Palloliiton säännöissä tarkoitetuksi rasistiseksi käytökseksi voidaan katsoa pelaajan tai muun henkilön loukkaava nimittely ilmauksilla, jotka liittyvät esimerkiksi hänen rotuunsa, ihonväriinsä, syntyperäänsä tai kansalliseen tai etniseen alkuperäänsä.

Vastineessaan KuPS ei ole kiistänyt eikä myöntänyt ilmoituksessa mainittua huutoa, mutta on todennut, että heidän tietoonsa ei ole tullut muita ilmoituksia vastaavasta huudosta. Käsiteltävänä olevassa asiassa ottelun delegaatti, erotuomaristo tai muutkaan toimitsijat eivät ole raportoineet ilmoituksen mukaisesta kannattajan rasistisesta huudosta. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja kuitenkin toteaa, että Palloliitolle toimitettu ilmoitus on uskottava.

Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja katsoo näytetyksi, että katsoja on toiminut ilmoituksessa kuvatulla tavalla, jota on pidettävä muun muassa turvallisuusmääräysten kohdan 4.1.4 rikkomisena. Koska KuPS on ottelun järjestäjänä ankarassa vastuussa ottelutapahtumasta, sille voidaan määrätä turvallisuusmääräysten rikkomisesta rangaistus. KuPS:n toteuttamat turvallisuusjärjestelyt ja ennaltaehkäisevät sekä reaktiiviset toimet voidaan ottaa huomioon rangaistuksen laatua ja määrää arvioitaessa.

Saadun selvityksen perusteella yksittäisen rasistisen huudon on ilmaissut yksittäinen katsoja. Rasistiseen huutoon ei ole reagoitu ottelun järjestäjän toimesta, koska järjestyksenvalvojat tai kotijoukkueen muu henkilöstö eivät ole kuulleet huutoa. Ottaen huomioon tapahtuneeksi näytetyn rasistisen huudon yksittäisyys ja muut olosuhteet, KuPS:n vastinetta on pidettävä uskottavana.

Vastineensa mukaan KuPS on pyrkinyt tavoittamaan ilmoituksen kohteena olevan kannattajan keskustellakseen tämän kanssa ottelun tapahtumista, kuitenkaan siinä vielä onnistumatta. KuPS on vastineessaan tuonut esille toimenpiteitään järjestyshäiriöiden estämiseksi järjestämässään ottelussa. Otteluun on muun muassa varauduttu tarvittavalla määrällä järjestyksenvalvojia. Näitä voidaan pitää rangaistusta lieventävinä seikkoina. KuPS:n toimet osoittavat seuran suhtautuvan vakavasti häiriökäyttäytymiseen.

Asiaa kokonaisuutena arvioiden kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää aikaisemman ratkaisukäytännön mukaisena ja näytetyn huutelun kertaluonteisuuteen nähden oikeasuhtaisena seurauksena 300 euron sakkorangaistusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä