Kreikka antoi oppitunnin U15-pojille

Alberto Velasquez viimeisteli pelin avausmaalin, mutta Kreikka jyräsi 4–1-voittoon. Raportti on puutteellinen pätkivän striimin takia.

Suomen avaus Kreikkaa vastaan.

17.11.2022 klo 13:56

U15-poikien (2008 ja myöhemmin syntyneet) ensimmäinen maaottelu päättyi tappioon Kreikkaa vastaan. Serbian Stara Pazovassa pelatun UEFA Development -turnauksen ottelun (2x 40 min) päätöslukemat olivat selvät 4–1.

Milo Knaapinen joutui venymään ensimmäiseen torjuntaansa alkuminuuteilla, kun kreikkalaispelaaja pääsi kokeilemaan lähietäisyydeltä. Tilannetta seurasi kulmapotku, jossa vastustajan ohjaus meni niukasti ohi etukulman. Suomi siirtyi johtoon ensimmäisestä paikastaan hetkeä myöhemmin – Alberto Velasquez lähti prässäämään maalivahtia, riisti pallon ja sijoitti sen tyhjään maaliin.

Kreikka prässäsi melko korkealta ja pystyi ajoittain pitämään palloa Suomen kenttäpuoliskolla, mutta Minihuuhkajat piti vastustajan pitkään pois hyviltä maalipaikoilta. Kreikkalaispelaajan saksipotku meni 18. minuutilla aavistuksen Knaapisen maalin yli, ja hetki tästä suomalaisvahti koppasi vastustajan puskun helposti.

Kreikka tuli varsin ansaitusti tasoihin avausjakson puolivälin jälkeen, kun Suomelle tuli paha pallonmenetys rangaistusalueen rajan tuntumassa, ja vastustaja rankaisi kliinisesti. Kreikalla oli seuraavien minuuttien aikana pari hyvää paikkaa lisäosumiin, mutta kapteeni Knaapinen piti Minihuuhkajat mukana pelissä.

Knaapinen joutui antautumaan toistamiseen puolen tunnin kohdalla. Kreikka hyökkäsi vasemman laidan kautta sahaten suomalaispuolustuksen, ja tarkka viimeistely lähietäisyydeltä vei Kreikan 2–1-johtoon. Minihuuhkajilla oli suuria haasteita hyökkäyspelinsä kanssa suuria haasteita, eikä Kai Nyyssösen miehistö juurikaan päässyt maalipaikoille ensimmäisen puolituntisen aikana. Kreikka osui vielä kerran avausjakson lopulla, ja Suomi joutui tauolle kahden maalin takaa-ajoasemassa.

Toinen jakso alkoi Suomen kannalta murheellisesti, kun pallonmenetys omassa boksissa johti Kreikan neljänteen osumaan. Minuuttia myöhemmin kreikkalaispelaaja pääsi puskemaan vapaasti läheltä, mutta Knaapinen torjui yrityksen kulmapotkuksi. Peli tasoittui toisen puolikkaan edetessä – Suomi ei kuitenkaan pystynyt murtautumaan vastustajan boksiin.

Minihuuhkajat sai aikaan painetta noin vartti ennen loppua, mutta tekopaikat eivät tuottaneet toivottua tulosta. Muutama minuutti ennen loppua Suomi hyökkäsi näyttävästi vasemman laidan kautta – kreikkalaisvahti otti hyvän torjunnan, ja lukemat säilyivät ennallaan. Minihuuhkajat haki kavennusta loppuun asti, mutta Kreikka pääsi juhlimaan 4–1-voittoa.

– Avausmaalimme oli hieman onnekas, mutta se oli Albertolta hyvä suoritus. Maalin jälkeen uskalsimme pelata ja pääsimme vastustajan kenttäpuoliskolle – pelin kuva kuitenkin muuttui. Teimme viimeisellä kolmanneksella heikkoja ratkaisuja, jotka johtivat vastustajan maaleihin. Kreikka suoriutui vastaavista tilanteista kiitettävästi, ja se näkyy tulostaululla. Meidän täytyy oppia virheistämme, Nyyssönen sanoi.

– Tämä oli pojille hyvä opetus siitä, millaista kansainvälinen peli ja tempo on. Pelaajat ovat tottuneet omissa sarjapeleissään, että prässin alta pääsee pois helpommin, mutta Kreikka rankaisi meitä tylysti. Avauspelissämme oli myös hyvää etenkin loppua kohden, ja saimme luotua pari kelpo paikkaa. Seuraaviin otteluihin olemme varmasti valmiimpia – meidän täytyy saada vielä enemmän laatua sekä varmuutta.

Maalintekijä Velasquez jakoi päävalmentajan näkemykset ottelun kulusta.

– Maalista jäi tosi hyvä fiilis, ja saimme siitä rohkeutta peliin. Vastustajan tasoitusmaalin jälkeen he ottivat kuitenkin hallinnan pelistä. Ottelussa oli paljon nopeampi tempo kuin omissa sarjapeleissä, ja kontakteja tuli tosi paljon. Pelissä sai juosta paljon – jätimme kaikkemme kentälle, Velasquez totesi.

– Tulevissa matseissa meidän tulee puolustaa paremmin, sillä annoimme Kreikalle vähän turhia maaleja. Myös hyökkäyspelissä on parannettavaa – Montenegroa ja Serbiaa vastaan meidän täytyy saada enemmän palloja linjan taakse.

Kreikka – Suomi 4–1 (3–1)
5’ Alberto Velasquez 0–1
22’ Konstantinos Toursounidis 1–1
30’ Toursounidis 2–1