Kotkasta Suomen Palloliiton kaupunkikumppani

Suomen Palloliitto ja Kotkan kaupunki allekirjoittivat perjantaina seuraparlamentin kokouksen alussa kaupunkikumppanuuden aiesopimuksen. Kotka liittyi näin mm. Jyväskylän, Turun, Tampereen, Kotkan, Lahden ja Porvoon kaupunkikumppanuusjoukkoon.

Kotkan kaupungin hallituksen puheenjohtaja Sami Virtanen ja Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti julkistivat kaupunkikumppanuuden.Kuva: Ⓒ SPL /Roope Kuisma

21.6.2022 klo 12:59

Aiesopimus määrittelee raamit yhteistyölle ja tämän kautta tavoitteena on muodostaa tavoitteellinen ja säännöllinen vuoropuhelu Kotkan kaupungin, kotkalaisten seurojen ja Palloliiton välille.

- Kotka on merkittävä palloilu- ja jalkapallokaupunki ja olemme iloisia, että Palloliitosta tulee sopimuksen myötä kaupungin virallinen kumppani, totesi kaupungin hallituksen puheenjohtaja Sami Virtanen seuraparlamentille pitämässään tervehdyksessä.

Kumppanuuden myötä Kotkan kaupungin, kotkalaisten seurojen ja Palloliiton yhteistyöllä halutaan tulevaisuudessa entistä tiiviimmin tukea kaikkien osapuolien tavoitteiden saavuttamista. Kaupunki on seuroille tärkein yhteistyökumppani ja toisaalta seurojen merkitys kuntalaisten hyvinvoinnin luomisessa ja kaupungin elinvoiman kasvattamisessa on mittava.

- Olemme todella iloisia siitä, että Kotka merkittävänä jalkapallokaupunkina liittyy kaupunkikumppanien joukkoon.  Jalkapalloyhteisö haluaa olla mukana, kun suunnitellaan ja tehdään päätöksiä sekä olla ennen kaikkea mukana rakentamassa kotkalaisten hyvinvointia ja vahvistamassa kotkalaista jalkapalloa, toteavat Palloliiton puolesta kaupunkikumppanuuden aiesopimuksen allekirjoittaneet pääsihteeri Marco Casagrande sekä Eteläisen alueen aluepäällikkö Taneli Haara. Kaupungin puolelta allekirjoittajina toimivat kaupunginjohtaja Esa Sirviö ja kansliapäällikkö Marianna Ruonala.

Aiepöytäkirjan pohjalta kaupungin, seurojen ja Palloliiton kesken käydään vuosittaiset keskustelut, joissa tarkastellaan osapuolille keskeisiä asioita. Näihin liittyvät mm. kouluyhteistyö, syrjäytymisen ehkäiseminen ja tapahtumat. Tietenkin keskeisenä osana ovat myös olosuhteet, jotka mahdollistavat entistäkin vaikuttavamman toiminnan.