Koillis-Helsingin perinteinen Kimalais Cup palasi koronataukojen jälkeen - 850 lasta nautti kauniista säästä ja jalkapallosta

Malmin Palloseura järjesti Koillis-Helsingin päiväkodeille suunnatun Kimalais Cupin jo 15. kertaa.

Vuoden 2022 Kimalais Cup.Kuva: Palloliitto

3.5.2022 klo 18:08

Vuosina 2020 ja 2021 Kimalais Cup jouduttiin perumaan koronan takia, mutta tänä vuonna se päästiin järjestämään taas normaaliolosuhteissa. Tapulin urheilupuistossa tapahtumaan osallistuneet noin 850 lasta ja 150 aikuista pääsivät nauttimaan keväisen kauniista ja lämpimästä aamupäivästä.

Lapsista riitti vipinää aina päiväkotiryhmien valokuvauspisteelle, urheilupuiston leikkikentälle ja MPS:n paikan päälle järjestämille ruoka- ja juomahuoltokojuillekin asti, mutta pääasia olivat tietenkin jalkapallo-ottelut. Niihin monista eri päiväkodeista paikalle tulleet ryhmät osallistuivat vinkeästi nimettyinä joukkueina.

Pelin ilo ja liikkumisen riemu oikein huokuivat lapsista, kun urheilupuistoon hiekka- ja tekonurmialustoille tehdyt pikkukentät olivat lähes jatkuvassa käytössä aamuyhdeksästä puoleen päivään asti.

- Kun 15 vuotta sitten aloitimme järjestämään tätä tapahtumaa, oli täällä vain parisataa lasta, muistelee makkaraa paistelemassa ollut MPS:n toiminnanjohtaja Vellu Rinne

MPS kutsuu päiväkoteja mukaan sähköpostitse.

- Tapahtumaa ollaan järjestetty jo niin monta vuotta, että päiväkodit tietävät jo odottaa sitä, Rinne kertoo.

Malmin Palloseuralla on pari omaakin kenttää, mutta niillä ei tila riitä näin suuren tapahtuman järjestämiseen. Siksi tapahtumaa on järjestetty kaupungin omistamassa Tapulin urheilupuistossa. Rinne kehuu yhteistyötä Helsingin kanssa.

- Saamme paljon apua liikuntavirastolta, minkä lisäksi saamme Helsingin kaupungilta tapahtuma-avustusta. Teemme tätä kimpassa Stadin kanssa, Rinne kuvailee.

Rinteen mielestä tapahtuman järjestäminen lapsille palkitsee lähes aina, varsinkin jos säät eivät tarjoile ikäviä yllätyksiä.

- Lapset tässä ovat parasta. Kohderyhmälle he ovat siitä mukava, että on melkein sama, mitä heille järjestää. Lapsilla on aina kivaa, Rinne summaa.

"JALKAPALLOLLE KÄYTÄNNÖN KOKEMUSTA PAREMPAA MAINOSTA EI OLEKAAN"

MPS:n urheilutoimenjohtaja Joni Ilvonen on ollut mukana organisoimassa Kimalais Cupin kaikkia valmisteluja. Tuhannen henkilön tapahtumaan tarvitaan paljon tekijöitä. Tapahtumaa oli järjestämässä kymmenisen henkeä vapaaehtoisia ja seurahenkilökuntaa sekä viisitoista pelinohjaajaa, jotka ovat kaikki MPS:n junioripelaajia - joskin toki vähän vanhempia kuin päiväkoti-ikäiset pelurit.

- Aloitimme tapahtuman valmistelemisen jo helmikuussa, ja menimme askel askeleelta eteenpäin. Tietyt asiat voidaan hoitaa jo hyvissä ajoin etukäteen, mutta esimerkiksi tarjoilun ja rekvisiitan hommaaminen jää väkisin lähemmäksi tapahtumaa. Seuralla on kuitenkin 15 vuoden kokemus tämän järjestämisestä, eli ei tässä niin isoa paniikkia syntynyt, Ilvonen summaa.

5-9 -vuotiaiden ikäryhmässä MPS:n strategiaan kuuluvat satsaukset pelaajamäärien kasvattamiseen, jotta seura on pelaajistoltaan mahdollisimman omavarainen siirryttäessä kohti isompia kenttiä. Moni aloittaa jalkapallon pelaamisen juuri päiväkoti-iässä sekä ensimmäisillä luokilla. Siksi Ilvonen näkee, että tapahtumasta on MPS:lle ehdottomasti muutakin hyötyä kuin hyvän mielen tuominen ihmisille.

- Kimalais Cupista moni saa varmasti kipinän jalkapalloon, jos sitä ei ennen ollut. Ujommatkin lapset saavat käytännön kokemuksen lajista, eikä jalkapallolle sitä parempaa mainosta olekaan, Ilvonen näkee.

Tapahtuman jälkeen MPS markkinoi päiväkodeissa, miten jalkapallon voi aloittaa seurassa.

- Uskon vahvasti, että tapahtuma on pelaajamääräkehityksellemme tärkeä asia, jonkinlainen tukijalka. Vaikka me muutenkin kierrämme eri päiväkodeissa ja tapahtumissa, on Kimalais Cup näkyvyyden ja kokemusten kannalta suurin houkutin, jonka pystymme tarjoamaan, Ilvonen päättää.

Syksyllä MPS:n suunnitelmissa on laajentaa Kimalais Cup -konseptia myös Koillis-Helsingin ala-asteiden 1.-2. luokille.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä