Palloliitto

Keskiviikon Suomen Cup -ottelun vaaratilanteesta selvittiin säikähdyksellä - Pelaajat toimivat esimerkillisesti

Keskiviikkoiltana pelatun Suomen Cupin ottelun Haka-KuPS 53. minuutilla sattui ikävä tilanne, kun kotijoukkueen Janne-Pekka Laineen pää osui liukutaklatessa kentän pintaan.

Erotuomari Petri Viljanen. Arkistokuva.

Erotuomari Petri Viljanen vuonna 2020.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen /Juha Tamminen

1.7.2022 klo. 16:20

Iskun seurauksena pelaaja tuupertui tajuttomana kentän pintaan.

Molempien joukkueiden pelaajia oli jo ehtinyt pelaajan luo ja kääntämään Laineen kylkiasentoon odottamaan lisäapua. Pelaajat toimivat tilanteessa täysin saamansa koulutuksen mukaan. Samassa Petri Viljanen vihelsi pian pelin poikki ja viittoi penkille, että lisäapua tarvitaan.

- Tärkeintä on tietysti pelaajien turvallisuus. Se on lähtökohta kaikkeen, Viljanen painottaa.

Viljanen sanoo, ettei välittömästi tilanteen hetkellä huomannut Laineen loukanneen päätään, mutta aika nopeasti kuitenkin.

- Näytti siltä, että kaveri loukkasi päätään. Lähtökohtaisesti peli katkaistaan, ellei maalin uhka ole välitön.

Noin 40 sekunnin jälkeen Laine kykeni nousemaan pystyyn itse, ja hänet talutettiin kentältä pois.

- Jälkikäteen ajateltuna kaikki sujui nopeasti, apu saatiin paikalle ja tehtiin ne toimenpiteet mitä tarvittiin, Viljanen sanoo.

Viljasesta. tuntuu, että päähän kohdistuneet iskut ovat lisääntyneet jalkapallossa viime vuosina, tai ainakin ne huomioidaan paremmin kuin ennen. Tämän vakavuustason tilanteita tulee vastaan kuitenkin harvoin, eikä erotuomarilla pääse syntymään varsinaisesti rutiinia niiden hoitamiseen.

- Totta kai jokainen tilanne on erilainen. Erotuomareille kuitenkin painotetaan sitä, että loukkaantunut pelaaja on aina riski, ja siihen pitää reagoida nopeasti, Viljanen sanoo.

Laineen hätätilanne poikkesi tavallisuudesta isän, että katsomosta kentälle hoitotoimenpiteisiin riensi myös Laineen lääkäri-isä, joka toimi ottelussa Hakan nimittämänä lääkärinä.

- Ainahan jalkapallo-ottelussa olisi hyvä olla lääkäri tekemässä päätöksen, onko pelaaja pelikunnossa vai ei. Mutta isossa kuvassa ajateltuna, kaikissa otteluissa ei lääkäriä ole paikalla, vaan samalla tavalla voi käydä missä tahansa jalkapallo-ottelussa 14-vuotiaiden tyttöjen pelistä miesten kutosdivariin, Viljanen jatkaa.

Laine sai tilanteesta aivotärähdyksen, ja kävi torstaina magneettikuvissa. Ottelun jälkeisenä päivänä Haka tiedotti, että pelaaja kuitenkin voi hyvin. Laine itse odotti Ylen haastattelussa pääsevänsä takaisin tositoimiin viikon tai parin päästä.

Artikkelia korjattu 17:41: Laineen isä Heikki-Jussi Laine toimi ottelussa isäntäjoukkue Hakan nimittämänä lääkärinä.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle