Kausiennakko: SJK Akatemia on oppinut edellisestä Ykkösen visiitistään

Tämän kauden sijoitustavoite: yläloppusarja

SJK Akatemia lähtee kauteen nuorella ryhmälläKuva: Ⓒ Tommi Kilpiö /SJK

17.4.2022 klo 09:32

Perustettu: 2007 (Akatemia perustettu vuonna 2012)
Kotikenttä: OmaSp Stadion
Kapasiteetti: 5 817
Päävalmentaja: Brian Page
Ykkösessä kaudesta 2022
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 104.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 150 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 80 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 1. (Kakkosen C-lohko)
Viime kauden paras maalintekijä: Kingsley Ofori, 15 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 240

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 180 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 100 000 euroa

SJK Akatemian kausi 2021 alkoi JBK-tappiolla, mutta Brian Pagen suojatit korjasivat kurssin heti seuraavissa peleissä – joukkue mätti neljään otteluun peräti 22 osumaa. Maalitahti rauhoittui hieman kauden edetessä, mutta pisteitä tuli tasaiseen tahtiin kauden loppuun asti.

Akatemian saldo oli kauden päätteeksi 17 voittoa, kolme tasapeliä ja kaksi tappiota maalierolla 68–27. Kirsikkaa kakun päälle ei lopulta tullut, kun PEPO vei lokakuussa pelatun Kakkosen Cupin finaalin, mutta nuoren ryhmän suoritus oli vähintäänkin kiitettävä.

– Lohkon voittaminen tavalla, jolla sen teimme, oli upea saavutus. Pelasimme todella ehjän kauden, ja nuoret pelaajamme kehittyivät paljon vuoden mittaan. On mahtavaa päästä pelaamaan Ykköstä tämän joukkueen kanssa, Page sanoo.

– Kausi oli erinomainen monessa mielessä. Tavoitteemme on kehittää pelaajia edustusjoukkueeseemme, joten oli hienoa nähdä, kun Nooa Laine nousi liigamiehistöön ja oli tärkeä osa heidän menestystään. Myös Oliver GünesValtteri Olsbo sekä Topi Säilynoja nousivat komeasti edustuksen rinkiin.

Alkavalla kaudella sekä omat kasvatit että uudet pelaajat pyrkivät seuraamaan Laineen ja kumppaneiden jalanjäljillä. Viime kaudella Akatemiaa edustaneista nuorukaisista Kinsgley Ofori nähtiin jo SJK:n Liigacupin otteluissa – ghanalaisella on allaan todella vahva Kakkosen kausi, ja maalitykki äänestettiinkin C-lohkon parhaaksi pelaajaksi.

Oforin lisäksi uudet kasvot tuovat tulivoimaa Akatemiaan, sillä Samson Ebuka Obioha ja Jonathan Muzinga mättivät viime kaudella maaleja Ykkösessä. Myös Noa Lehtonen sekä Denis Cukici pääsivät kokeilemaan Ykköstä kaudella 2021 – lopuilla hankinnoista ensiesiintyminen koittanee tulevina viikkoina.

– Olen oikein tyytyväinen hankintoihimme. Vaikka uudet pelaajamme tuovat mukanaan hieman Ykkösen kokemusta, täytyy muistaa, että meillä on kasassa tosi nuori ja varsin kokematon ryhmä, Page muistuttaa.

Joukkue sai ensimakua Ykkösen tasosta kevään Ykköscupissa. Akatemia hävisi paikallispelit KPV:lle ja FF Jarolle, mutta hieno 3–1-voitto MP:sta vei joukkueen jatkopeleihin. Ykkösen ennakkosuosikkien joukkoon povattu TPS oli puolivälierässä tyly isäntä ja lähetti vieraansa kotimatkalle 0–3-tappio niskassaan.

– Teimme Ykköscupissa paljon kokeiluja. Peluutimme pelaajiamme eri pelipaikoilla ja rooleissa, kokeilimme erilaisia muodostelmia ja niin edelleen. Oli mukavaa kohdata hyviä joukkueita ja päästä jatkopeleihin, mutta meidän osaltamme pelaajien ja pelimme kehittäminen olivat selkeitä ykköstavoitteita.

Page oli SJK Akatemian mukana myös kaudella 2020, kun nousijajoukkue jäi sarjassa toiseksi viimeiseksi. Akatemia voitti vain neljä ottelua ja päästi 22 pelissä 49 osumaa – nyt tavoitteena on säilyminen sekä paikka yläloppusarjassa.

– Kausi 2020 oli meille tulosten kannalta hankala, mutta pelaajamme kehittyivät kauden aikana paljon. Tänä vuonna haluamme niin ikään viedä pelaajiamme eteenpäin, mutta myös menestyä sarjassa paremmin. Olemme oppineet viime kerrasta ja olemme nyt varmasti valmiimpia Ykköseen kuin pari vuotta sitten.

Saapuneet pelaajat: Samson Ebuka Obioha (MP), Noa Lehtonen (KPV), Borry Sabally (VJS), Jonathan Muzinga (PK-35), Eero Lamberg (HJS), Topias Helle (FC Lahti), Denis Cukici (HJK Klubi 04), Deni Silverio (Atlantis FC), Terry Yegbe (Vision FC), Tuomas Koivisto (JJK), Adam Mekki (Giugliano Calcio 1928)

Lähteneet pelaajat: William Rosenlöf (VIFK), Joel Laitinen (PEPO), Robbie Malolo (KPV), Omar Adawi, Daniel Säily (JJK), Topias Uusi-Autti, Georg Westerlund, Mika Salonen

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Samson Ebuka Obioha, 22
Nigerialainen nousi Kakkosen seuraajien tietoisuuteen kaudella 2020, jolloin 16 Kemi City FC:n paidassa pelatussa sarjaottelussa syntyi kymmenen maalia. Obiohan ruuti oli kuivaa myös sarjatasoa ylempänä – MP:hen siirtynyt kärkimies paukutti mikkeliläiselle samaiset kymmenen osumaa. Ykköscupin alkulohkossa syntyneet kolme maalia lupailevat hyvää myös Obiohan SJK-uralle.

Tähtipelaaja: Jonathan Muzinga, 19
PK-35:stä saapuneen Muzingan viime vuodet ovat sujuneet melko samoissa merkeissä kuin Obiohan – maaleja on tehty paljon. Kakkosen kaudella 2020 Muzinga osui 11 kertaa, ja hänet valittiin A-lohkon parhaaksi pelaajaksi. Lopullinen läpimurto nähtiin viime vuonna Muzingan oltua joukkueensa paras maalintekijä yhdeksällä osumallaan. Rikkoutuuko kymmenen Ykkösen maalin rajapyykki tänä vuonna?

Nuori lupaus: Tuomas Koivisto, 18
U18-maajoukkuepelaaja siirtyi Seinäjoelle JJK:sta, jossa hän pelasi viime kaudella 13 Kakkosen ottelussa. 190-senttinen keskuspuolustaja sai reilusti vastuuta etenkin loppukaudesta, ja hänet nähtiin Kettupaitojen avauskokoonpanossa viidessä viimeisessä sarjapelissä. Hyvin peliä avaava Koivisto nähtiin Akatemian takalinjoilla jo kolmessa Ykköscupin kamppailussa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä