Kausiennakko: PK-35 pyrkii olemaan aiempaa dynaamisempi ryhmä

Tämän kauden sijoitustavoite: 1.–4.

Pauli Kuusijärvi on Ykkösen konkareitaKuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

14.4.2022 klo 10:02

Perustettu: 1935
Kotikenttä: MagneCit Areena
Kapasiteetti: 1 172
Päävalmentaja: Kim Raimi
Ykkösessä kaudesta 2021
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 36.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 180 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 60 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 8.
Viime kauden paras maalintekijä: Jonathan Muzinga, 9 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 386

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 241 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 85 000 euroa

Kolmosta vielä kaudella 2019 pelannut PK-35 oli viime vuonna selkeästi vakuuttavin nousijajoukkue. Pallokerho varmisti sarjapaikkansa jo hyvissä ajoin, kun HJK Klubi 04:n sekä JIPPO:n kohtaloksi muodostui putoaminen Kakkoseen.

– Olemme analysoineet kauden tarkkaan, ja meillä on ollut tiedossa, millaisia muutoksia olemme halunneet tehdä. Pelaajistossa on tapahtunut isoja muutoksia – viime kaudella halusimme antaa pelaajille palkinnon nousuista, ja siinä oli sekä hyvät että huonot puolensa. Emme onnistuneet täysin uusien pelaajien rekryvaiheessa, emmekä lopulta saaneet mitattua koko potentiaaliamme, päävalmentaja Kim Raimi toteaa.

– Kun koronan aiheuttama otteluruuhka alkoi kesällä, meiltä loppui bensa. Tietyillä pelipaikoilla meillä ei ollut tarpeeksi leveyttä. Jos esimerkiksi Esa TeräväPauli KuusijärviJonathan MuzingaPatrick AaltonenEetu Puro tai Yassin Adam eivät pystyneet pelaamaan, jouduimme tekemään liikaa kompromisseja.

Raimille alkava kausi on toinen päävastuussa, mutta hän on toiminut joukkueen valmennuksessa jo useamman vuoden ajan. Viime kauden valmentajakollega Basam Elfadl jatkaa myös tänä vuonna – uusina kasvoina tiimiin liittyivät valmentaja Aapi Helvelahti sekä maalivahtivalmentaja Tomi Maanoja.

– Valmennustiimimme on tällä kaudella viime kautta vahvempi, ja meillä on selkeät vastuut. Tänä vuonna meillä ei ole sijaa selittelyille, koska olemme saaneet luoda haluamamme kaltaisen kokonaisuuden. Kentällä haluamme olla dynaamisempia, ja se on näkynyt joukkueen rakennuksessa.

Viime kauden ryhmästä muutama runkopelaaja lopetti tai siirtyi muualle. Raimin mainitsemat Muzinga ja Puro sekä Daniel Rantanen vaihtoivat maisemaa, joten keskialue ja hyökkäys kokivat isoja menetyksiä.

Luottomiehistä muun muassa Aaltonen, Adam, Terävä ja Kuusijärvi päätyivät jatkosopimuksiin. Kokeneet Terävä ja Kuusijärvi olivat päävalmentajan mukaan joukkueen viime kauden tärkeimmät pelaajat myös tilastollisesti.

Uusia pelaajia Pallokerhossa on pitkä lista. Tommi TainioNuutti TykkyläinenHussein Mohamed ja Omar Jama ovat jo osoittaneet tasonsa Ykkösessä, ja muutama hankinnoista on kuulunut viime kausina Kakkosen eliittiin. Ulkomaalaisvahvistuksilta odotetaan niin ikään paljon.

– Kausi kertoo lopulta, millaisen nipun olemme saaneet kasaan – olen kuitenkin sitä mieltä, että joukkue on parempi kuin viime vuonna. Myös uudet pelaajamme sopivat siihen tapaan, kuinka haluamme pelata. Esimerkiksi Jama korvaa Puron pelaajatyyppinä, ja on joissain asioissa kenties Eetua parempi, Raimi toteaa.

– Halusimme vahvistaa keskiakseliamme entisestään ja mielestäni onnistuimme siinä. Meillä on nyt kaksi erittäin hyvää maalivahtia, eikä homma tule kaatumaan heihin. Miguel Medina tuo paljon taitoa kymppipaikalle ja Olmes Garcia kärkeen.

Talven sekä kevään halleissa harjoitellut Pallokerho päässee kotikentälleen MagneCit Areenalle viikko ennen kauden alkua. Ykköscupissa välieriin edennyt ja vasta rangaistuspotkukilpailussa mestari FF Jarolle taipunut helsinkiläisjoukkue pyrkii neljän parhaan joukkoon myös Ykkösessä.

– Meidän pitää parantaa viime kaudesta oikeastaan kaikessa. Joissain jutuissa toki onnistuimme erittäin hyvin – puolustuspelimme oli yli puolet kaudesta erittäin hyvää, mutta nyt meidän pitää pystyä puolustamaan koko vuosi laadukkaasti. Haluamme monipuolistaa puolustus- sekä hyökkäyspeliämme ja tehostaa etenkin prässipeliämme viime vuodesta, Raimi sanoo.

– Standardimme ovat kovat, ja pelaajille on selkeää, mitä tavoittelemme. Henkinen puoli tulee olemaan merkittävässä asemassa. Mitään ei tule ilmaiseksi, ja vastaan asettuu todella kovia joukkueita, mutta minulla on levollinen olo kauden alla.

Saapuneet pelaajat: Tommi Tainio (JIPPO), Nuutti Tykkyläinen (JIPPO), Noah Kaijasilta (VJS), Muslim Markhiyev (Kiffen), Willem Haapiainen (Ilves), Viljami Isotalo (FC Lahti), Niko Salminen (FC Honka), Otso Knuuttila (NJS), Ngabo Ndaziramiye (HJK), Rafael Zbinden (FC Aarau), Hussein Mohamed (FC Haka), Omar Jama (IF Gnistan), Mustafa Beyai (EPS), Olmes Garcia, Miguel Medina

Lähteneet pelaajat: Otto-Pekka Jurvainen (lopettanut), Daniel Rantanen (TPS), Niko Tirkkonen (lopettanut), Tony Lehtimäki (JäPS), Gerald Ben (Ilves-Kissat), Charles Katashira (Atlantis FC), Miko Mäkirinne, Joona Rahikka, Atte Paunio, Toni Korkiakoski (VJS), Joni Niemi (JäPS), Eetu Puro (HIFK), Jonathan Muzinga (SJK Akatemia), Biran Jeng, Niklas Jokiniemi (Atlantis FC), Juho Pietola

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Rafael Zbinden, 27
Sveitsiläisvahti on saanut jalkapallokasvatuksensa maan suurseuroissa FC Zürichissa sekä BSC Young Boysissa, ja aikuisura on kulunut eri sveitsiläisjoukkueiden lisäksi Saksan kentillä. Viime kaudella Zbinden jäi FC Aaraun kakkosvahdiksi, eikä pelejä kertynyt – tällä kaudella mies kilpailee PK-35:n ykköstorjujan paikasta Otso Knuuttilan kanssa. Kyseessä on taatusti yksi Ykkösen parhaista maalivahtikaksikoista.

Tähtipelaaja: Hussein Mohamed, 25
FC Hakasta saapunut vikkelä laituri kuuluu Jaman tapaan Somalian A-maajoukkuerinkiin. Mohamedin osoite on vaihtunut viime vuosina tiuhaan tahtiin, ja hän on saanut kokemusta niin Veikkausliigasta kuin Ykkösestä. Vuonna 2020 Mohamed pelasi huippukauden putoajajoukkue AC Kajaanissa – jos palaset loksahtavat kohdalleen, voi laitapelaajalta odottaa jälleen kovia tehoja.

Nuori lupaus: Willem Haapiainen, 19
Hyökkääjä debytoi Ykkösessä jo viime kaudella, mutta vastuu jäi HJK Klubi 04:ssä laihaksi. Siirto Ilvekseen toi peliaikaa sekä onnistumisia, ja 16 Kakkosen sekä ASM-sarjan ottelussa syntyi kahdeksan osumaa. Isokokoinen kärkimies avasi maalihanansa heti talven harjoitusotteluissa ja osui kahdesti myös Ykköscupissa. Onko nyt läpimurtokauden aika?

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä