Kausiennakko: Pargas IF luottaa viime kausien runkoonsa

Tämän kauden sijoitustavoite: 7.–9.

Piffenissä odotetaan tulevia TPS-pelejäKuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

15.4.2022 klo 09:59

Perustettu: 1914
Kotikenttä: Pajbacka
Kapasiteetti: 1 000
Päävalmentaja: Stefan Strömborg
Ykkösessä kaudesta 2022
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 96.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: -
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: -
Viime kauden sijoitus: 1. (Kakkosen B-lohko)
Viime kauden paras maalintekijä: Gezim Voca, 14 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 261

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 145 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 30 000 euroa

Pargas IF pelasi Ykköstä viimeksi kaudella 1994 – syksyllä ”Piffen” varmisti paluun toiselle sarjatasolle miltei kolmen vuosikymmenen tauon jälkeen. Tasaisen vahvan kauden pelannut joukkue voitti 13 ottelua ja pelasi kolmesti tasan, kun tappioita taas kertyi kuusi. Neljästä viimeisestä pelistään PIF hävisi kolme, mutta lohkovoitto ei kariutunut heikohkoon lokakuuhun.

– Kolmosesta vuonna 2019 alkanut projektimme on ollut nousujohteinen. Kun nousimme Kakkoseen, huomasimme, että metodimme toimivat myös siellä. Olemme pyrkineet joka vuosi lisäämään laatua toimintaamme – treenimääriä emme ole lisänneet juuri ollenkaan, päävalmentaja Stefan Strömborg sanoo.

– Nousujohteisuus on ollut meille tyypillistä. Emme ole välttämättä olleet sarjan kärkipäässä ensimmäisten kierrosten jälkeen, mutta olemme pystyneet kehittymään jokaisen kauden aikana. Se on ollut hienoa nähdä.

Perinteisesti nousijajoukkueet ovat uudistuneet isolla kädellä, mutta PIF on hankkinut toistaiseksi vain neljä pelaajaa. Viime kausien pelaajistaan Strömborg on saanut pidettyä hyvin kiinni – esimerkiksi Kakkosen B-lohkon parhaaksi pelaajaksi äänestetyllä Gezim Vocalla olisi voinut olla ottajia muuallakin, mutta kärkimies jatkaa Piffenissä.

Viime kaudella isoimmat minuutit kellottaneista pelaajista vain Saliw Babawo jatkaa uraansa muualla. Tärkeisiin jatkajiin kuuluvat muun muassa luottovahti Arnold Uschanoff, IFK Mariehamnissakin piipahtanut puolustaja Frans Grönlund sekä Hradeckyn veljessarjan toinen keskikenttämies Tomas

Hradeckyn lisäksi pietarsaarelaisseuroista tutulla Kevin Larssonilla on aiempaa kokemusta kahdelta ylimmältä sarjatasolta, mutta suurin osa pelaajista on täysin uuden haasteen edessä.

– Meillä on yhä pitkälti sama runko kuin Kolmosen kaudella 2019. 30 pelaajan ringistämme vain kymmenkunta pelaajaa on liittynyt joukkueeseen myöhemmin. Sanoin viime vuonna heti nousumme jälkeen, että haluan antaa kaikille sauman pelata Ykköstä. Suurin osa pelaajista tarttui siihen, Strömborg kertoo.

– Kaikille on selvää, että Ykkösessä pelaaminen vaatii kaikilta paljon panostusta, aikaa ja uhrauksia. Pelaajat ovat vastanneet huutoon, ja koen, että olemme tällä hetkellä parempi joukkue kuin viime kaudella. Tulemme ehkä vahvistamaan joukkuetta vielä ennen sarjakauden alkua. Uusien pelaajien tulisi tuoda meille selkeästi lisäarvoa.

Ykköscupissa sarjanousija kärsi tappiot EIF:lle, PK-35:lle sekä TPS:lle, joten cup-taival jäi PIF:n osalta lyhyeksi. Maaliskuun alussa joukkue pelasi 1–1-tasapelin IFK Mariehamnin kanssa, mikä kertoo Strömborgin suojattien potentiaalista. Moni on veikannut Piffeniä putoajasuosikkien joukkoon, mutta päävalmentajalla on luottoa omiansa kohtaan.

– Halusimme katsoa Ykköscupissa, missä menemme tällä hetkellä. Mielestäni pelasimme ihan hyvin, vaikka esityksemme eivät riittäneet pisteisiin. Sarjassa meidän täytyy valmistautua jokaiseen otteluun todella hyvin, jotta löydämme vastustajien heikkoudet ja saamme täyden potentiaalimme ulos. Kun onnistumme siinä, pärjäämme mitä tahansa vastustajaa vastaan.

Saapuneet pelaajat: Olli Hakanpää (MuSa), Gino Berg (Assyriska FF), Akim Sairinen (FK Dainava Alytus), Benjamin Heikkinen (FC Honka, laina)

Lähteneet pelaajat: Saliw Babawo, Wille Öhman

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Olli Hakanpää, 22
Hakanpää siirtyi Piffeniin MuSa:n maalilta. Veräjänvartija pelasi viime kaudella 22 Ykkösen ottelussa, joista kertyi neljä nollapeliä – Hakanpää teki näyttäviä torjuntoja, mutta tarvitsee vielä lisää varmuutta. PIF:llä on maalivahtiosaston kannalta mukava kilpailutilanne, sillä Veikkausliigassakin muutaman ottelun pelannut Uschanoff on ehdottomasti Ykkösen mitat täyttävä maalivahti.

Tähtipelaaja: Gezim Voca, 26
Futsal-Liigastakin tuttu hyökkääjä on tehnyt PIF:ssä tuhoisaa jälkeä – verkko heilui kahden Kakkosen kauden aikana komeat 25 kertaa. Nousukaudella Voca äänestettiin Kakkosen pelaajien toimesta B-lohkon parhaaksi pelaajaksi ja parhaaksi hyökkääjäksi. Kärkimiehen maalitili ei auennut vielä Ykköscupissa, mutta Ykkösessä Voca tulee taatusti aiheuttamaan harmaita hiuksia vastustajien puolustajille.

Nuori lupaus: Daniel Enqvist, 21
Monipuolinen Enqvist on Strömborgin mukaan Piffenin näköinen pelaaja. Poikamaajoukkueessakin nähty laitapakki saapui seuraan Åtvidabergs FF:n organisaatiosta, jossa hänen viimeinen vuotensa oli varsin rikkonainen. Kakkosessa Enqvist pysyi kunnossa ja vakiinnutti paikkansa joukkueen avauksessa – mikäli kehitys jatkuu, on nuorukaisella potentiaalia myös liigatasolle.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä