Kausiennakko: MP uskoo nuoriin pelimiehiin

Kapasiteetti: 7 000
Päävalmentaja: Juha Pasoja
Ykkösessä kaudesta 2020
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 9.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 250 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 140 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 9.
Viime kauden paras maalintekijä: Samson Ebuka Obioha, 10 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 668

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 250 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 140 000 euroa

Perinteikäs seura palasi Ykköseen kaudeksi 2020 ja sijoittui seitsemänneksi – viime vuonna sijoitus oli pari pykälää heikompi, ja säilyminen varmistui vasta päätöskierroksella. 2–0-kotivoitto JIPPO:sta koitui erittäin tärkeäksi, sillä HJK Klubi 04 jäi juuri kahden pisteen päähän mikkeliläisistä.

– Pelimme oli mielestäni hyvässä kuosissa heinäkuun loppuun asti, mutta hyydyimme syksyllä. Emme välttämättä pelanneet huonommin – kilpailijamme vaan pystyivät vahvistamaan joukkueitaan siirtoikkunan aikana, ja me emme, päävalmentaja Juha Pasoja pohtii.

– Pelin pitäisi kehittyä koko kauden ajan, mutta meillä kehitys loppui liian aikaisin. Siihen vaikuttivat monet tekijät, kuten loukkaantumiset. Kaudessa oli myös positiivisia juttuja, kuten se, että nuoret pelaajamme ottivat askeleen eteenpäin.

Pasoja otti vetovastuun MP:ssa kaudella 2020, ja viime syksynä entinen maajoukkuetoppari kiinnitettiin päävalmentajaksi kolmivuotisella sopimuksella. Moni Pasojan viime vuosien luottopelaajista ei sen sijaan jatkanut mikkeliläisseurassa.

Runkomiehistä muun muassa Jonne UronenIiro ÄijöAatu ManninenAntti-Ville Räisänen ja Yassin Daoussi vaihtoivat talven aikana maisemaa. Maalintekovoimaa katosi merkittävästi, sillä Seinäjoelle siirtynyt Samson Ebuka Obioha viimeisteli yli neljänneksen mikkeliläisten maaleista. Kärkimiehen maanmies Jonathan Dunyin päätyi MP-kannattajien onneksi jatkosopimukseen.

Lähtijöitä riitti, mutta paikkaajia löydettiin. Muun muassa Samuli HölttäJoona HiltunenVäinö Vehkonen sekä paluumuuttaja Juuso Liukkonen pelasivat viime kaudella Ykköstä ja tietävät sarjatason vaatimukset. Kakkosesta hankittiin muutama pelimies, ja osaamista haettiin myös ulkomailta.

– Teimme viime syksynä päätöksen siitä, että haluamme vaihtaa pelaajatyyppejä. Olemme mielestäni onnistuneet löytämään sopivia hankintoja. Etenkin Joslyn Luyeye-Lutumba on ollut talvikaudella todella hyvä, ja moni uusista pelaajista voi yllättää.

19-vuotias Luyeye-Lutumba viimeisteli MP-uransa avausmaalin, kun Pasojan miehistö yllätti FF Jaron Ykköscupissa. Komea 3–1-voitto jäi joukkueen ainoaksi, kun SJK Akatemia kukisti MP:n samoin lukemin ja KPV haki pisteet Mikkelistä maalein 0–1.

– Ykköscupista jäi ihan hyvä maku, vaikka jäimme alkulohkoon. Tulokset eivät mielestäni kerro kaikkea, sillä pelasimme hyvin jokaisessa ottelussa. Olemme pelanneet Ykköscupin jälkeen kovia treenipelejä, ja niissä on näkynyt, että palaset alkavat loksahdella kohdilleen.

Mikkeliin noussut jalkapallohalli on helpottanut MP:n valmistautumista edelliskausiin verrattuna, mutta koronatilanne sekä loukkaantumiset ovat vaikuttaneet harjoitteluun negatiivisesti. Pasojan mukaan MP ei ole harjoitellut toistaiseksi kertaakaan niin, että kaikki pelaajat olisivat olleet mukana.

– Viime viikkoina olemme menneet onneksi oikeaan suuntaan, ja melkein kaikki ovat jo terveinä. Esimerkiksi murtautumisvaiheeseen on löytynyt samalla selkeästi laatua. Hyökkäyspäätämme kohtaan minulla on kova luotto – pystymme varmasti luomaan paikkoja ja olemaan tehokkaita vastustajan boksissa.

Ykkösessä MP lähtee tavoittelemaan paikkaa yläloppusarjassa. Pasoja näkee, että etenkin puolustuspelin on oltava parempaa kuin viime kausina.

– Olemme päästäneet liikaa maaleja, joista osa on ollut aika helppoja maaleja. Osa maaleista on toki syntynyt yksilövirheiden seurauksena, mutta joukkueen tulisi tukea yksilöitä paremmin. Uskon, että löydämme eväät parempaan puolustuspeliin.

Saapuneet pelaajat: Samuli Hölttä (JIPPO), Valdrin Azemi (Nordvärmlands FF), Joslyn Luyeye-Lutumba (FC Honka), Väinö Vehkonen (HJK Klubi 04), Joona Hiltunen (JIPPO), Aleksi Honka-Hallila (KuPS), Jarkko Heimonen (EIF), Vaillance Nihorimbere (HJS), Otto Huuhtanen (Ilves), Jesse Kilpeläinen (Hercules), Kevin Beugre (Hønefoss BK), Juuso Liukkonen (ASD Calcio Biancavilla), Antti-Pekka Kesonen (Atlantis FC)

Lähteneet pelaajat: Samson Ebuka Obioha (SJK Akatemia), Iiro Äijö (EIF), Niila Forsell (Ytterhogdals IK), Aatu Manninen (JJK), Otto Hautamo (IFK Mariehamn), Antti Ulmanen (JäPS), Jonne Uronen (Ytterhogdals IK), Yassin Daoussi (EIF), Reetu Räsänen (JJK), Antti-Ville Räisänen (VPS), Roope Kantola (FC Inter, paluu lainalta), Oliver Kangaslahti, Killian Denoual

SEURAA HEITÄ

Uusi vahvistus: Joona Hiltunen, 22
Hiltunen jakoi viime kaudella JIPPO:n sisäisen maalipörssin voiton. Viidestä osumasta yksi syntyi juuri MP:n verkkoon – upea maali oli malliesimerkki siitä, millainen laukaus Hiltuselta löytyy. Aiemmin urallaan Kakkosta tahkonnut Hiltunen pelasi onnistuneen debyyttikauden Ykkösessä – hyökkäävällä keskikenttäpelaajalla on kaikki ominaisuudet siihen, että luvassa on vielä tehokkaampi kausi.

Tähtipelaaja: Jonathan Dunyin, 26
Kakkosta kaudet 2014–2019 pelannut nigerialainen on noussut viime vuosina Ykkösen tähtikaartiin. Isokokoinen keskikenttäpelaaja palkittiin toissakaudella MP:n parhaana pelaajana, ja viime kauden päätteeksi hänet valittiin joukkueen luottopelaajaksi. Työmyyrää kannattaa seurata tarkasti – Dunyinin komeat nousut sekä tuliset laukaukset ovat johtaneet viime kausina hyvin näyttäviin maaleihin.

Nuori lupaus: Topi Keskinen, 19
Keskinen nimettiin U19-poikien EM-jatkokarsintaturnaukseen varasijalta, mutta onnistui maalinteossa heti Belgiaa vastaan. MP:n oma kasvatti debytoi edustuksessa jo kaudella 2019, ja kahden viime kauden aikana laitapelaaja on nähty 43 Ykkösen ottelussa. Nuorukainen löysi tehot viime syksynä, ja lupaava talvikausi on antanut viitteitä siitä, että Keskinen olisi läpimurron kynnyksellä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä